لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

آمریکا: هواپیمای اردنی را داعش ساقط نکرده است


یک هواپیمای اف۱۶
یک هواپیمای اف۱۶

ستاد فرماندهی مرکزی ايالات متحده آمريکا اعلام کرد که برخلاف آن چه گروه حکومت اسلامی روز چهارشنبه ادعا کرد، هواپيمای اف۱۶ اردنی به دست نیروهای اين گروه منهدم نشده است.

گروه موسوم به حکومت اسلامی روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، ادعا کرد که پس از ساقط کردن يک هواپيمای جنگنده اتئلاف بين‌المللی در آسمان سوريه، خلبان اردنی آن را اسير کرده است.

اردن ساعاتی بعد اين مسئله را تاييد کرد.

در اطلاعيه ستاد فرماندهی مرکزی ايالات متحده که در همان روز چهارشنبه روی وب‌سايت اين ستاد منتشر شده، آمده است که شواهد موجود «به وضوح نشان می‌دهد که سازمان تروريستی داعش برخلاف ادعايش، هواپيما را سرنگون نکرده است».

ستاد فرماندهی مرکزی ايالات متحده از نام قديمی گروه حکومت اسلامی برای توصيف اين گروه استفاده کرده است.

با وجود اين، در اين اطلاعيه اشاره‌ای به نحوه سرنگونی هواپيمای اف۱۶ اردنی نشده است.

اردن در کنار عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و بحرين، از کشورهای عربی است که در ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا حضور دارد. اين ائتلاف مواضع و نيروهای گروه حکومت اسلامی در سوريه و عراق را هدف قرار می‌دهد.

ژنرال لوید جيمز آستين، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ايالات متحده، در اين اطلاعيه از اردن به عنوان «شريک بسيار مورد احترام و باارزش» آمريکا نام برده و «نمايش فوق‌العاده» خلبانان و خدمه نيروی هوايی اين کشور عليه حکومت اسلامی را ستوده است.

آقای آستين همچنين با محکوم کردن به گروگان گرفتن خلبان اردنی توسط گروه حکومت اسلامی، گفته است که نيروهای نظامی ايالات متحده به تلاش‌ خود برای آزادی و سلامتی اين خلبان ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG