لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

آمریکا همکاری نظامی با ایران علیه «داعش» را منتفی دانست


جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

ایالات متحده احتمال هر گونه همکاری نظامی با ایران در قالب ائتلاف علیه گروه «حکومت اسلامی» (داعش) را منتفی اعلام کرد.

رويترز گزارش داد که جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، دوشنبه ۲۴ شهريور، اگرچه يک بار ديگر تاکيد کرد که ديپلمات‌های دو کشور در حاشيه گفت‌وگوهای اتمی خود درباره بحران عراق نيز بحث کرده‌اند، اما گفت که درباره مذاکرات ديپلماتيک چيزی را افشا نخواهد کرد.

او در عین حال انجام گفت‌وگوهای جداگانه با ایران درخصوص عراق را منتفی ندانست و افزود که داعشی‌ها «تهدیدی جدی» برای ایران و منطقه هستند.

خانم ساکی با اشاره به گفت‌وگوها با ایران در زمینه گروه «داعش» گفت: «من قصد ندارم به جزئیات هر یک از گفت‌وگوهای سیاسی بپردازم اما بگویم که در حال همکاری نظامی نیستیم و نخواهیم بود.»

وی با این حال افزود: «قرار است اواخر این هفته در نیویورک گفت‌وگوی هسته‌ای را ادامه بدهیم. شاید فرصت دیگری باشد تا در آینده در حواشی جلسات در مورد عراق هم بحث کنیم.»

بيانيه سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا ساعاتی پس از سخنان آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد مسائل عراق منتشر شد.

آقای خامنه‌ای که پس از مرخص شدن از بيمارستان سخن می‌گفت، اظهار کرد که آمريکا از ايران درخواست گفت‌وگو و همکاری نظامی در عراق را کرده بود اما او با اين خواسته مخالفت کرد.

او همچنين با «پوچ، توخالی و جهت‌دار» توصيف کردن سخنان مقام‌های آمريکايی درباره تشکيل ائتلاف بين‌المللی برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی، گفت: «حرکتی که در عراق انجام شد و کمر داعش را شکست، کار آمريکايی‌ها نبود، بلکه کار مردم، ارتش و نيروهای مردمی عراق بود.»

اين سخنان رهبر جمهوری اسلامی و واکنش وزارت امور خارجه آمريکا به آن، در روزی منتشر شد که رهبران و مقام‌های ارشد آمريکا، فرانسه، عراق و ده‌ها کشور ديگر جهان، برای بررسی نحوه تشکيل ائتلاف بين‌المللی عليه گروه حکومت اسلامی در پاريس گرد هم آمده‌اند.

از ايران و سوريه، ديگر همسايه عراق، برای شرکت در اين نشست دعوت نشده‌است.

XS
SM
MD
LG