لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

نماینده ورزقان: مردم زلزله زده هنوز در کانکس زندگی می‌کنند


در حالی‌که درجه هوا در استان آذربایجان شرقی به زیر صفر رسیده است و بارش برف و باران هم آغاز شده، نماينده ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفته است اين شهر «همانند يک کارگاه» است و «مردم در کانکس‌های موقتی سکونت دارند.»
اله‌وردی دهقانی روز شنبه، ۲۵ آبان، در گفت‌وگو با خانه ملت، خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی، گفته که «زمين لرزه ورزقان خسارت بسياری را به مردم اين منطقه وارد کرد و در شرايط فعلی اين شهر همانند يک کارگاه بوده و تعداد بسياری از منازل و واحدهای مسکونی نيمه کاره رها شده‌ و مردم در کانکس‌های موقتی سکونت دارند.»
۱۴ ماه از دو زلزله‌ای که با قدرت ۶.۲ و شش ريشتر، شهرستان‌های اهر، ورزقان و هريس در استان آذربايجان شرقی را لرزاند می‌گذرد. در اثر آن زمين لرزه‌ها بيش از ۳۰۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شدند. بسياری از خانه‌ها و ساختمان‌ها نيز تخريب شدند.
در آن هنگام، تاخير دولت و نهادهای امدادی برای کمک به زلزله زدگان و بی‌توجهی صدا و سيما به انعکاس اخبار مربوط به زلزله در ۴۸ ساعت نخست حادثه، انتقادهای زيادی را در شبکه‌های اجتماعی مجازی به دنبال داشت تا جايی‌که آيت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را به واکنش وا داشت.
اله‌وردی دهقانی، نماينده ورزقان در مجلس، در ۱۴ ماه اخير بارها از رسيدگی به وضعيت زلزله زدگان انتقاد کرده است.
آقای دهقانی به سايت خانه ملت گفته که اگرچه «دولت تا به امروز کمک‌های مادی و معنوی فراوانی به مردم زلزله زده ورزقان تزريق کرده و حتی وام ۲۰ ميليون تومانی نيز به مردم اين منطقه پرداخت شده»، اما از اينکه «اين گونه وام‌های اندک و ناچيز جوابگوی مشکلات اهالی اين شهر نبوده»، ابراز تاسف کرده است.
او گفته که «دولت قرار بود وام کم بهره به زلزله زدگان ورزقان اختصاص دهد» و افزوده هرچند «در برخی مناطق اين وام به روستاييان و افراد دارای شرايط پرداخت شد» اما «متاسفانه برخی پيمانکاران ساخت و ساز مسکن مبالغی را از مردم دريافت کرده‌اند، اما تا به حال واحد مسکونی نوساز به مردم واگذار نکرده‌اند که اين موضوع مشکلاتی را برای ساکنين منطقه در آستانه فصل سرما بوجود آورده است.»
آقای دهقانی همچنين گفته که «بسياری از راه‌های ارتباطی شهر ورزقان از بين رفته و اين منطقه از نظر برق رسانی و آب رسانی با مشکلات جدی مواجه است.»
نماينده ورزقان در مجلس شورای اسلامی هشدار داده که «اگر دولت و مسئولين ذيربط به مشکلات اين منطقه رسيدگی نکنند واحدهای مسکونی ورزقان به شکل نيمه تمام مدت‌ها باقی خواهند ماند.»
استان آذربايجان شرقی از مناطق سردخيز ايران است. بر اساس اطلاعاتی که در سايت اداره کل هواشناسی اين استان درج شده، درجه هوای شهرهای زلزله زده اين استان در شب‌ها پايين‌تر از صفر است و اين مناطق شاهد بارش برف و باران هستند. اين در حالی است که هنوز فصل زمستان فرا نرسيده است.
XS
SM
MD
LG