لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

ولایتی: جمهوری اسلامی در منطقه جایگاه مهمی دارد نه سیطره


علی‌اکبر ولایتی
علی‌اکبر ولایتی

علی‌اکبر ولايتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل، با اشاره به آنچه «جايگاه مهم و نفوذ کلام ايران در بسياری از کشورهای منطقه» خوانده، گفته است: «اين جايگاه به معنای سيطره به امور يا تلاش برای سيطره به کشورهای ديگر نيست.»

آقای ولايتی در گفت‌وگويی با خبرگزاری فارس که جمعه ۲۸ آذر منتشر شده، افزوده که «هيچ کشور ديگری نمی‌تواند با اعزام نيرو به يک کشور خارجی بر آنها سيطره يابد» و گفته است: «ايران نيز هرگز چنين بنيانی را که مغاير با قانون اساسی آن است نداشته است.»

سخنان مشاور آيت‌الله علی خامنه‌ای در امور بين‌الملل و رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، در حالی بیان می شود که برخی از شخصیت های سیاسی جمهوری اسلامی مدعی تسلط ایران بر برخی از کشورهای منطقه هستند. عليرضا زاکانی، نماينده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی در شهريور سال جاری گفته بود: «ايران در حال حاضر سه پايتخت دارد. بغداد، دمشق و بيروت که در آينده صنعا نيز وارد پايتخت‌های ايران می‌شود.»

اما علی‌اکبر ولايتی گفته که جمهوری اسلامی «به دليل برخورداری از مناسبات بسيار خوب با گروه‌های مختلف مردم در بسياری از کشورهای منطقه و مناسبات خوب با بسياری از دولت‌های منطقه از اين توان برخوردار است که به حل اين مشکلات کمک کند» و تاکيد کرده است که «اين به معنای نفوذ کلام است، يعنی ايران در موقعيتی قرار دارد که می‌تواند به حل مشکلات کمک کند.»

مشاور بين‌المللی آقای خامنه‌ای، حمايت جمهوری اسلامی از «مقاومت قهرمانانه مردم فلسطين و لبنان» را بر همين اساس دانسته و افزوده است که «در عراق هم همواره از تفاهم ملی، حاکميت ملی و تماميت ارضی آن کشور دفاع کرده‌ايم و هرگاه مردم و دولت عراق از ما کمکی خواسته‌اند، در حد امکانات خود اين درخواست را اجابت نموده‌ايم.»

آقای ولايتی گفته که «در سوريه نيز از مردم و دولت قانونی حمايت می‌کنيم» اما در عين حال که گفته «مردم سوريه خودشان بايد مشکلات را حل کنند، اين را هم افزوده است که «برخی دوستان ما برای دفاع از جان، مال و نواميس مردم سوريه به آنجا رفتند.»

حزب‌الله لبنان، بزرگترين گروه شبه‌نظامی لبنان و از متحدان جمهوری اسلامی است که رسما در جنگ داخلی سوريه، به نفع بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور می‌جنگد.

ايران حضور نيروهای نظامی خود در سوريه را تکذيب می‌کند اما اخبار و گزارش‌های متعددی از کشته شدن نيروها و فرماندهان سپاه پاسداران در اين کشور در رسانه‌های جمهوری اسلامی منتشر شده است. فيلم‌هايی نيز از حضور اين نيروها در سوريه در شبکه‌های خبری بين‌المللی پخش شده‌اند.

در جريان جنگ داخلی سوريه تاکنون، بيش از ۲۰۰ هزار نفر کشته و صدها هزار نفر ديگر مجروح يا آواره شده‌اند.

«موضوع در یمن فرق می‌کند»

علی‌اکبر ولايتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل درباره يمن هم گفته است که در اين کشور «اصلا موضوع فرق می‌کند» اما در عين حال هرگونه مداخله تهران در وقايع يمن را تکذيب کرده است.

او گفته که «فساد گسترده در نظام حکومتی {يمن} موجب عصيان مردم شد» و افزوده است: «اين امر رفته رفته بخش‌هايی از مردم يمن را به عکس‌العمل واداشت. آنها خودشان در حالی که به شدت محاصره بودند توانستند بر اوضاع مسلط شوند.»

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در عين حال افزوده است که مخالفان يمنی «نسبت به جمهوری اسلامی ايران خوشبين هستند و علاقه دارند که مناسبات خوبی داشته باشند.»

شبه‌نظاميان شيعه مذهب حوثی، گروهی هستند که خود را انصارالله می‌نامند، سالهاست در يمن با دولت مرکزی و نيز شبه‌نظاميان وابسته به القاعده درگيرند.

هيئتی از اين گروه، مهرماه سال جاری به ايران سفر کردند و در آن هنگام، آقای ولايتی از آنها خواست در يمن «نقشی مانند حزب‌الله لبنان در لبنان» ايفا کنند.

XS
SM
MD
LG