لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

مدیر کل دامپزشکی لرستان: «سنگسار» گوزن زرد «دروغ» است


کشته شدن یک گوزن زرد کمیاب ایرانی در لرستان
کشته شدن یک گوزن زرد کمیاب ایرانی در لرستان

بیست و پنجم فروردین ماه خبرگزاری فارس خبری را مبنی بر «سنگسار» یک گوزن زرد ایرانی با جنینی نارس در شکم، منتشر کرد.
گوزن زرد ایرانی از گونه‌های نادر و در معرض خطر طبیعت ایران به شمار می‌آید.
این حادثه که در باغ وحشی در استان لرستان رخ داده بود با واکنش‌های بسیاری از سوی شهروندان ایرانی مواجه شد.
درباره این حادثه رادیو فردا با ابراهیم توکلی مدیرکل دامپزشکی استان لرستان گفت‌وگو کرده است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:39 0:00
لینک مستقیم

بعدازاین ماجراهایی که پیش آمد و خب صحبت‌هایی که شما کردید، همچنان نکاتی.........

والله من جایی صحبتی نکرده‌ام، نمی‌دانم از زبان من صحبت می‌کنند؛ خدا انشاالله قضاوت کند.

من دیدم که جاهایی به نقل از شما عنوان‌شده که......

متأسفانه به نقل از من صحبت شده.......

من می‌خواستم بدانم، داستان این حادثه برای گوزن زرد ایرانی از چه قرار بوده؟

والله این‌یک گوزنی بوده... گوزن یک حیوان پراسترسی است؛ یعنی حساس به استرس است. گوزن حامله هم بوده، مزید بر علت استرسش بیشتر می‌شود. حالا انسان هم وقتی آبستن است، استرس دارد کلاً. ایام تعطیلات بوده بالاخره، ازدحام جمعیت، استرس به او واردشده است. حرکتی هم کسی کرده، حالا من خیلی باخبر نیستم. ما سریعاً دامپزشک رساندیم، کالبدگشایی کرد، به‌هیچ‌عنوان بیماری نبوده، تشخیصی که دادند، استرس بیش‌ازحد به حیوان واردشده که باعث شده حیوان رَم کند و به فنس برخورد کند. چون آنجا تپه و سراشیبی است، در اثر برخورد به فنس، برمی‌گردد و غلت می‌زند و بالاخره از بین می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان: هیچ‌کس حالا ندیده کسی سنگی پرت کرده باشد. حالا جایی نوشته‌اند از قول من که گفته‌ام مثلاً "سنگسار"کرده‌اند. اصلاً آدم شرمش می‌شود این چیزها را می‌شنود.



پس داستان سنگ‌پرانی از سوی بازدیدکنندگان چه بوده؟

حالا ببینید، این‌ها روایت‌هایی است که این‌ور و آن ور ما می‌شنویم. هیچ‌کس حالا ندیده کسی سنگی پرت کرده باشد. حالا جایی نوشته‌اند از قول من که گفته‌ام مثلاً «سنگسار» کرده‌اند. اصلاً آدم شرمش می‌شود این چیزها را می‌شنود. دروغ گفتن از زبان کسی! نمی‌دانم چطوری این حرف‌ها را بعضی‌ها می‌زنند.

آنجا دوربین‌های مداربسته بوده که احتمالاً این دوربین‌ها فیلمی برداشته باشد؟

نه متاسفانه ما آنجا دوربین نداریم، اگر بود که ما راحت حقانیتمان را ثابت می‌کردیم. این دروغ‌هایی که گفته‌شده را ثابت می‌کردیم. ولی حالا فقط می‌توانیم قسم بخوریم بگوییم چنین چیزی نبوده است.

گزارش‌های مختلفی از باغ‌وحش کاسیت در خرم‌آباد شنیده‌شده، حتا بعضی از مقام‌های مسئول محیط‌زیست هم درباره شیوه نگهداری این حیوانات در آنجا نگرانی‌هایی را داشته‌اند، به‌ظاهر الآن مسئولیت نظارت با شماست؟

بله الآن چهار سالی است واگذارشده به دامپزشکی علیرغم میل باطنی. ذاتاً وظیفه دامپزشکی چنین چیزی نیست، تصمیماتی بوده که حتماً در آن زمانی که گرفته‌شده به صلاح بوده و غیر ازین راهی هم نداشته‌اند. ولی محیط‌ زیست گفته است که یک سری استانداردها در ساخت آن رعایت نشده است. خودشان متخصص هستند از آنها این را باید بپرسید. من نمی‌توانم اظهارنظری کنم.

ولی خود شما به‌عنوان ناظر کمبودی نمی‌بینید آنجا؟ مثلاً از قول شما مطلبی آر خبرگزاری فارس درباره شیرهای آفریقایی نقل کرده بود. شما گفته بودید،آنها فضای کافی ندارند و آن فضا برای ۱ شیر هم کافی نیست.

اصلاً و ابداً، بنده چنین حرفی را هیچ جایی نزدم. به‌هیچ‌عنوان! اگر گفتند همکاران محیط زیست گفته‌اند. در جایگاهی نیستم که در رابطه با جایگاه حیوانات صحبت بکنم. تخصص من نیست.

یعنی حتا این مسئله را هم تکذیب می‌کنید که از قول شما نقل‌شده، خواستار تعطیلی این باغ‌وحش بودید؟

این از زبان محیط‌زیست گفته‌شده، من نگفتم. الآن همین جمله‌ای که شما گفتید تلگرامش را دیدم یا در سایتی دیدم...نمی‌دانم. از زبان اداره محیط‌ زیست گفتم، من نگفتم چنین چیزی را.

با توجه به مسئولیت و تخصصی که دارید وضعیت این حیوانات در آن باغ وحش چگونه است؟

کاریکاتوری از اسد بیناخواهی
کاریکاتوری از اسد بیناخواهی

از لحاظ سلامت من به شما قول می‌دهم، چون تخصص من است. کاملاً در صحت و سلامت هستند. همین‌قدر بدانید که مثلاً دامی که آبستن است وزن ایده آلی دارد و خوراکش خوب است، این دام سالمی است. دام‌های آنجا ازلحاظ وزن، خورد و خوراک کاملاً شرایط بسیار خوبی دارند. ما همیشه واکسیناسیون‌های لازم هر حیوانی را برای بیماری‌های مختلف مثل بی، پی، آر، تب برفکی و... انجام دادیم.

XS
SM
MD
LG