لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

محسنی اژه‌ای: بابک زنجانی از سه شناسنامه استفاده کرده است


سخنگو و معاون اول قوه ‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید بابک زنجانی برای معاملات خود از سه شناسنامه استفاده می‌کرده و از طریق واسطه‌هایی پیغام به بیرون زندان می‌فرستاده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه ۳۱ شهریور در نشست خبری هفتگی خود درباره پرونده بابک زنجانی میلیاردر نفتی که به اتهام «رانت خواری» و نپرداختن «پول نفت فروخته شده ایران» زندانی است گفت که در مجموع ۱۰ تن در این پرونده بازداشت شده‌اند و باب جدیدی در این زمینه باز شده است.

به گفته آقای محسنی اژه‌ای، «در پرونده بابک زنجانی دو اتفاق جدید افتاده و مشخص شد این متهم در مقاطعی از شناسنامه‌هایی با مشخصات دیگر استفاده می‌کرده. استفاده از چند شناسنامه به دو دلیل جرم است. نخست اینکه فردی همزمان دارای چند شناسنامه جعلی است و دوم هم نوع کاری که با شناسنامه انجام می‌دهد».

به گفته وی، «بابک زنجانی در زندان رابطینی داشته و پیغام‌های خود را به بیرون از زندان انتقال می‌داده تا در برخی موارد سرپوش درست کند».

سخنگوی قوه قضاییه افزوده است: «واسطه‌های او شناسایی شده و از آن‌ها تحقیق شده است که تعدادی از این افراد در بازداشت هستند و باب جدیدی در پرونده باز شده است».

معاون اول قوه قضاییه جمهوری اسلامی همچنین گفته که بابک زنجانی سابقه چند سال حبس نیز در پرونده خود دارد.

«دو سال حبس و بیش از ۲۰ چک برگشتی از سوابق قبلی این متهم میلیاردر است».

به گفته محسنی اژه‌ای، علاوه بر وزارت نفت چند شاکی خصوصی نیز از بابک زنجانی شکایت کرده‌اند و در حال حاضر ۱۰ تن در بازداشت هستند و از برخی افراد از جمله مدیران تعدادی از بانک‌ها به عنوان مطلع تحقیق شده است.

پرونده غنچه قوامی ربطی به ورزش ندارد

معاون اول قوه قضاییه همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده غنچه قوامی گفت: «بر خلاف تبلیغاتی که در این زمینه صورت گرفت پرونده او ربطی به موضوع ورزش ندارد، هر چند که در یک نقطه مربوط به این امر صورت گرفته باشد».

غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله، فارغ التحصیل رشته حقوق از بریتانیا، سی‌ام خرداد امسال به همراه شماری از زنانی که خواستار دیدن مسابقه والیبال ایران و ایتالیا بودند بازداشت و سپس آزاد شد. او نهم تیرماه دوباره بازداشت و زندانی شد.

عفو بین‌الملل که می‌گوید غنچه قوامی بیشتر این مدت را در زندان انفرادی به سر برده است، هفته گذشته خواستار آزادی فوری او شد.

سخنگوی قوه قضاییه روز دوشنبه بدون توضیح بیشتری گفت: «ایشان فعلا در بازداشت است تا به پرونده‌اش رسیدگی شود».

«سه‌ ماه فرصت برای پایش و پالایش شبکه‌های اجتماعی»

غلامحسین محسنی اژه‌ای همچنین به موضوع شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت «درباره شبکه‌های اجتماعی چیزی که انتظار بوده و هست این است که چه شرایطی فراهم شود که موارد مخالف عفت، اخلاق و امنیت در آنجا نباشد یا به حداقل برسد».

معاون اول قوه قضاییه گفت: «در اواخر سال گذشته و اوایل امسال به ما قول دادند ظرف سه ماه تلاش می‌کنیم تا محتوای مجرمانه تعدادی از شبکه‌های اجتماعی پالایش شود تا این شبکه‌ها مسدود نشوند و باشند و هم در عین حال محتوای مجرمانه توزیع نشود».

او ادامه داد: «چند ماه از این قضیه گذشته که این امر صورت نگرفت و به دستور آیت‌الله آملی لاریجانی خطاب به وزیر ارتباطات نامه‌ای نوشتم تا سازوکار مورد نیاز فراهم شود تا مردم محروم از استفاده خوب شبکه‌های اجتماعی نشوند».

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر در ایران و از سوی حاکمیت بار‌ها و به شکل‌های گوناگون در دستور کار قرار گرفته است.

در تازه ترین خبر روز شنبه ۲۹ شهریورماه خبرگزاری قوه قضاييه ايران خبر داد که غلامحسین محسنی اژه ای در نامه‌ای به محمود واعظی وزير ارتباطات، به «انتشار وسيع مطالب مهم» عليه آيت‌الله خمينی- بنيانگذار جمهوری اسلامی- در شبکه‌های اجتماعی نظير واتس اپ، وايبر و تانگو اشاره کرده و گفته که وزارت ارتباطات به رغم مهلت سه ماهه در اين زمينه اقدام موثری نکرده و باید تا یک ماه نسبت به پایش اطلاعاتی یا فیلترینگ این شبکه‌های اجتماعی اقدام کند.

در هفته‌های اخير موج گسترده‌ای از لطيفه‌ درباره آيت‌الله خمينی در شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه در ايران به راه افتاده است.

پیشتر نیز ناصر مکارم شیرازی از مراجع سرشناس تقلید در حوزه علمیه قم در پاسخ به استفتایی اعلام کرد که گسترش خدمات اینترنت پرسرعت در کشور تا زمانی که «مجوزهای قانونی» برای این کار صادر نشده، «برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی» است.

این در شرایطی است که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، از سوی وزیر ارتباطات و رییس جمهوری ایران قول‌هایی مبنی بر کاهش فیلترینگ و گسترش سرعت اینترنت داده شد که با واکنش تند چهره‌های تندرو اصولگرا همچون احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران همراه بود.

XS
SM
MD
LG