لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

هفته‌نامه سپاه: حصر به خاطر مسئله براندازی است


تصویری از آخرین شماره هفته‌نامه صبح صادق
تصویری از آخرین شماره هفته‌نامه صبح صادق

هفته‌نامه صبح صادق وابسته به اداره سیاسی سپاه پاسداران در تازه‌ترین شماره خود در گزارشی نوشت که دلیل اصلی حصر زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیست.

این هفته‌نامه نوشت که «فتنه بستری بود که سران فتنه با حرکت نسنجیده و شتاب‌زده در آن، که حمایت لحظه‌به‌لحظه دشمنان نظام را به همراه داشت، خیلی زود به مرحله براندازی نظام رسیدند و رسیدن به این مرحله علت و دلیل روشن حصر آنان شد.»

پس از اعلام نتیجه مناقشه‌برانگیز انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعتراض‌هایی گسترده رخ داد که موجب دستگیری بسیاری از کنشگران سیاسی و دانشجویی و روزنامه‌نگاران منتقد در ایران شد و در نهایت نیز به حصر رهبران معترضان یعنی آقایان موسوی و کروبی انجامید.

اکنون هفته‌نامه صبح صادق در شماره اول دی‌ماه خود در مطلبی با عنوان «فتنه زمینه حصر بود نه علت و دلیل آن» نوشته «با وجود آنکه تعلل در برخورد با میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای نظام هزینه داشت در برخورد با آنان مماشات می‌شد تا شاید به خود آیند.»

در ادامه این مطلب آمده «اما پیوند ایجاد شده بین آنان و به تعبیر نویسنده این مطلب دشمنان دیرینه نظام راه را بر آنان بست و نگذاشت از فرصتی که نظام به آنان داده استفاده کنند.»

در ادبیات بخشی از نیروهای اصولگرا «فتنه» به اعتراض‌های پس انتخابات سال ۸۸ گفته می‌شود.

نویسنده در ادامه مطلب خود نوشته که پس از آنکه آقایان موسوی و کروبی در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ به تعبیر هفته‌نامه صبح صادق وارد فاز براندازی شدند؛ شورای عالی امنیت ملی تصمیم به حصر آنان و همسرانشان گرفت.

هفته‌نامه اداره سیاسی سپاه در پایان نوشته‌است که «شاید با ارائه این توضیحات هنوز هم افراد لجوجی خواستار رفع حصر باشند، اما بدانند که از این به بعد صحبت تکلیفی با نظام برای رفع حصر سران فتنه به معنای حمایت از براندازان است.»

با وجود انتقاد‌های تند برخی از اصولگرایان تندرو از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس ایران بارها نسبت به حصر رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعتراض کرده و خواستار تشکیل دادگاهی عادل برای بررسی اتهام‌های آنان شده است.

این در شرایطی است که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز از مدافعان حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی بوده است.

مصطفی پور محمدی، وزيردادگستری، ‌روز سه شنبه ۲۵ آذر، گفت که شورای امنيت ملی، نهاد تصميم‌گيری درباره مسئله حصر خانگی مير حسين موسوی،‌ زهرا رهنورد و مهدی کروبی است و دولت و قوه قضائيه به تنهايی نمی‌توانند حل اين موضوع را پيگيری کنند.

وزير دادگستری همچنين اشاره کرده بود که هيچگونه مسئوليت ويژه‌ای در مورد حصر نداشته و اين بحث تاکنون در دولت مطرح نبوده است که ما بخواهيم به عنوان دولت نظری بدهيم.

در اين ارتباط، حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، روز ۱۶ آذر در پاسخ به شعار دانشجويان در مراسم روز دانشجو برای رفع حصر رهبران معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ گفت که «راه ما و مسير ما همانی است که از روز اول به شما وعده داديم. عهد ما با شما شکستنی نيست.»

هنگام سخنرانی آقای روحانی در دانشگاه علوم پزشکی ايران، تعدادی از دانشجويان با شعار «پيام ما روشنه حصر بايد بشکنه» خواستار رفع حصر ميرحسين موسوی،‌ مهدی کروبی و زهرا رهنورد شدند.

پيش از اين، فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، اول مهرماه گذشته گفته بود: «ظاهرا حصر و حبس‌های غيرقانونی اولويت دوستان دولتی نيست.»

XS
SM
MD
LG