لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

کاهش چشمگیر «میانگین فرزندآوری» در خانواده‌های ایرانی


رئیس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده ایران می‌گوید که میانگین فرزندآوری خانواده‌های ایرانی نسبت به سال ۱۳۶۸ سه برابر کاهش یافته است.

در همین حال به گفته مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، ۱۱ میلیون دختر و پسر در ایران در حالی در آستانه ازدواج هستند که سن عادی باروری در آنان در حال گذشت است.

روز دوشنبه، ۲۶ آبان، محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت و خانواده در وزارت بهداشت، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که دومین عامل کاهش نرخ باروری در ایران بعد از بچه‌دار نشدن، تاخیر در سن ازدواج است.

به گفته آقای مطلق، در ایران استان‌هایی وجود دارد که طبق بررسی‌ها پیر محسوب می‌شوند و راهکار برون‌رفت از این مسئله افزایش ازدواج و کاهش طلاق است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، در حال حاضر حدود شش میلیون سالمند در ایران وجود دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

باروری کلی به معنی متوسط تعداد فرزندی است که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می‌آورد .

آقای مطلق با بیان این که آمار ازدواج در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ حدود ۶۰ هزار مورد کاهش داشته گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که این آمار در سال جاری نیز کاهش یابد.

اما همزمان خلیل علی محمدزاده، رئیس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده، گفت: میانگین تعداد فرزندان هر خانواده که در سال ۶۸ حدود ۶ فرزند بود، اکنون به کمتر از ۲ فرزند رسیده، یعنی بیش از ۳ برابر کاهش یافته است.

آقای محمدزاده گفت: همچنین در سال ۶۸ به ازای هر یک هزار نفر ۲۳ تن در سال به جمعیت کشور اضافه می‌شد، اما اکنون... «این موضوع نیز بیش از ۲ برابر کاهش داشته» است.

رئیس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده تصریح کرد: برای کنترل جمعیت می‌توان با شدت بیشتری اقدام کرد، اما برای افزایش جمعیت کار سخت است و سرعت کنترل جمعیت با افزایش جمعیت تناسب ندارد.

او گفت: جمعیت زیر ۱۵ سال یک کشور در حال توسعه باید ۴۰ درصد باشد، اما اکنون این جمعیت در ایران ۲۳ درصد است.

سیاست‌های جمعیتی در جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با چرخش ویژه‌ای همراه بوده، به گونه‌ای که تشویق به کاهش جمعیت در دهه ۷۰ خورشیدی جای خود را به تشویق به افزایش جمعیت داده است.

در این زمینه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در چند سال اخیر بارها بر فرزندآوری تاکید کرده و از طرفی مجلس نیز اقدام به تصویب طرح‌ها و لوایحی در این باره کرده است.

XS
SM
MD
LG