لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

احیای زاینده‌رود «به شرکت‌های آلمانی سپرده شد»


در حالی‌که مدیر کل توسعه پایدار، و تغییرات آب و هوایی وزارت علوم آلمان خبر داده که احیای زاینده‌رود اصفهان به شرکت‌های آلمانی سپرده شده، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز همزمان از قول مساعد متخصصان ۵ کشور برای مدل‌سازی نجات دریاچه ارومیه خبر داده‌است.

خبرگزاری مهر روز یکشنبه ۱۱ خرداد به نقل از یوهانس کراوس، مدیرکل توسعه پایدار وزارت علوم و تحقیقات آلمان خبر داد که طرف آلمانی درصدد اتخاذ تدابیری برای احیای زاینده‌رود است.

به گفته آقای کراوس وزارت علوم و تحقیقات آلمان پروژه‌های بسیاری در بخش آب و فاضلاب در سطح بین‌المللی در دستور کار دارد و احیای زاینده‌رود برای محققان آلمانی «بسیار قابل توجه» است.

کراوس با بیان این که در ایران بسیاری از صنعتگران، کشاورزان و کارشناسان نگرانی احیای زاینده‌رود را دارند، به خبرگزاری مهر گفته که یکی از عواملی که سبب شد محققان آلمانی درصدد تدابیری برای احیای زاینده‌رود برآیند، نگرانی است که همگان درباره سرنوشت زاینده‌رود دارند و این رویداد منجر شد آلمانی‌ها با جدیت این پروژه را دنبال کنند.

به گفته او در حال حاضر محققان آلمانی بر روی روند تصفیه فاضلاب نیز در ایران آزمایش‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند.

آقای کراس در این زمینه به فرایند تصفیه در تصفیه‌خانه شمال اصفهان اشاره کرد و گفت: «با توجه به آزمایش‌هایی که در این تصفیه خانه صورت می‌گیرد، بازسازی فاز نخست این تصفیه‌خانه موجب بهبود فرایند تصفیه شده‌است.»

روز شنبه ۱۰ خرداد هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفته بود که هرچند بیش از ۸۵ درصد شهر اصفهان در پوشش شبکه فاضلاب است اما فرسودگی شبکه‌های فاضلاب معضل کنونی این شهر است.

به گفته او اصفهان در شرایط بحران آبی قرار دارد و مردم در این زمینه باید با کاهش مصرف و صرفه‌جویی همکاری کنند.

در حال حاضر ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستای استان اصفهان از سامانه آبی زاینده‌رود مشروب می‌شوند.

مدل‌سازی برای نجات دریاچه ارومیه

از دیگر سو محسن سلیمانی روزبهانی، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، از قول مساعد متخصصان ۵ کشور برای مدل‌سازی نجات دریاچه ارومیه خبر داده‌است.

آقای سلیمانی روزبهانی روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته‌است که متخصصانی از ۵ کشور ژاپن، چین، روسیه، بولیوی و استرالیا در وزارت نیرو حاضر شدند و «درباره راهکارهای نجات دریاچه ارومیه از خشکی همیشگی به بحث و تبادل نظر با مقامات ایرانی پرداختند.»

به گفته او در این نشست درباره مقدمات راهکارهای نجات دریاچه ارومیه با متخصصان این کشورها که به ایرام آمده بودند بحث و تبادل نظر شد.

آقای سلیمانی روزبهانی افزود: «پس از ارایه گزارش وضعیت دریاچه ارومیه، متخصصان مدل‌سازی این کشورها، قول مساعد دادند تا برای نجات دریاچه بهترین مدل را در کوتاهترین زمان ارائه دهند.»

نخستین نشست علمی تخصصی پیشرفت‌های حوزه مدیریت منابع آب در چارچوب برنامه‌های توسعه‌ای یونسکو در وزارت نیرو برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان سازمان محیط زیست اعلام کردند بر اساس جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای، هم‌اینک ۵۰ درصد مساحت دریاچه ارومیه آب‌دار شده‌است.

همچنین عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، زمان مورد نیاز برای احیای این دریاچه را دست کم ۱۰ سال اعلام کرد و در پایان بر نقش حمایتی سازمان‌های بین‌المللی در حفاظت از تالاب‌های بین‌المللی به ویژه احیای دریاچه ارومیه تاکید شد.
XS
SM
MD
LG