لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

اعتراض جمهوری اسلامی به تحریم دوباره دانشگاه شریف


قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به تحریم دوباره دانشگاه صنعتی شریف از سوی اتحادیه اروپا اعتراض کرده و این اقدام را مصداق نقض حقوق بین‌الملل عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی به تازگی در بیانیه‌ای اقدام اخیر شورای اتحادیه اروپا در قرار دادن دوباره نام دانشگاه صنعتی شریف در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی کشورهای عضو اتحادیه عنوان کرد.

در شرایطی که دادگاه اتحادیه اروپا، چند ماه پیش تحریم‌ها علیه «دانشگاه صنعتی شریف» را فاقد ادله کافی دانسته بود، اما این اتحادیه ۱۷ آبان‌ماه، در تصمیمی تازه دوباره این دانشگاه را تحریم کرد.

در همین حال در بیانیه ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی آمده که «این اقدام از آنجا بیشتر مایه تاسف است که دادگاه اروپا اخیرا نام این دانشگاه را به دلیل فقدان دلایل حقوقی لازم از فهرست تحریم‌ها خارج کرد، اما شورای اتحادیه اروپا بدون توجه به رای دادگاه دوباره نام دانشگاه صنعتی شریف را در فهرست تحریم‌های جدید خود قرار داد.»

بر اساس این بیانیه، این اقدامات به تعبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه «غیرقانونی» «هرگز نمی‌تواند در عزم جدی دانشمندان، پژوهشگران و موسسات علمی ایران در توسعه، تولید و پیشرفت علم خلل ایجاد کند».

برخی از کشورهای قدرتمند جهان همواره اعلام کرده‌اند که بیم آن دارند تا مراکز تحقیقاتی در ایران به توسعه فناوری غیر صلح‌آمیز اتمی کمک کنند، از سوی دیگر جمهوری اسلامی ادعاهای قدرت‎های غربی مبنی بر تلاش برای ساخت سلاح اتمی را رد می‌کند.

با همین رویکرد ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز در بیانیه خود نوشته است که «تصمیمات یک‌جانبه اتحادیه اروپایی در تحمیل تحریم‌ها به‌ویژه تحریم علمی با اسناد تاسیسی اتحادیه اروپا مغایرت دارد و هر گونه فشار و محدودیتی برای محروم کردن اتباع و موسسات دانشگاهی ایرانی از حقوق قانونی خود در زمینه‌های علمی و فناوری، نقض کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تبعیض در امر آموزش نیز هست.

پیشتر دانشگاه صنعتی شریف به دلیل آن چه «کمک به برنامه مشکوک هسته‌ای ایران» خوانده شده بود، در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته بود.

چند ماه پیش بود که دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، در اقدامی تحریم‌ها علیه دانشگاه صنعتی شریف را فاقد ادله کافی دانسته و به شورای اتحادیه اروپا دو ماه فرصت داده بود تا برای اثبات ادعای خود مدارک کافی ارائه کند.

در حکم دادگاه آمده بود: «کمیسیون اروپایی نتوانسته است ثابت کند که دانشگاه صنعتی شریف از آزمایشگاه‌هایش در جهت پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرده یا لابراتوارهای این دانشگاه حمایت ویژه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران کرده‌اند.»

XS
SM
MD
LG