لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

رئیس اتحادیه طلا و جواهر: افزایش قیمت سکه موقتی است


به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران، افزایش شدید تقاضا برای خرید از ظهر روز سه‌شنبه، ۲۳ تیرماه، موجب افزایش قیمت سکه شده است.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، روز چهارشنبه، ۲۴ تیرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به این که رشد قیمت‌ها موقتی است اعلام کرد: « از ظهر روز اعلام توافق [اتمی]، تقاضا برای خرید سکه و طلا به شدت افزایش یافت که به نظر می‌رسد اثرات موقتی مذاکرات هسته‌ای باشد.»

او در خصوص علت افزایش قیمت سکه در شرایط کاهش بهای جهانی طلا اعلام کرد:‌ «تقاضا بسیار زیاد اما فروش کم بود و همین مسئله قیمت طلا را افزایش داد؛ توافق هسته‌ای تاثیر چندانی در بازار سکه و طلا ندارد و در صورت اجرای توافقات، تاثیرات آن تا چند ماه آینده نمودار خواهد شد.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران با بیان این که در چند ماه اخیر مبادلات اقتصادی و خرید و فروش‌ تحت تاثیر مسائل سیاسی انجام شده گفت: «معمولا در فرصت‌های این‌چنینی کسانی که در گذشته دارایی‌های خود را به پول نقد تبدیل کرده‌اند از فرصت استفاده کرده و با کاهش مقطعی قیمت‌ها به بازار وارد شده و خرید می‌کنند.»

به گفته آقای کشتی‌آرای، «معمولا خرید‌های این‌چنینی عرضه و تقاضا را از تعادل خارج می‌کند و موجب افزایش موقتی قیمت‌ها می‌شود».

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پایان با اشاره به این که «همه این نوسانات موقتی و هیجانی است» گفت که «تحولات واقعی را تا چند روز آینده شاهد خواهیم بود».

به نوشته خبرگزاری فارس، در حالی که قیمت سکه و ارز تا قبل از ظهر روز سه‌شنبه روند نزولی داشت، روز چهارشنبه، ۲۴ تیر، قیمت سکه طرح جدید با ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش، به قیمت ۸۹۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که امروز قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی دو دلار و ده سنت کاهش یافته و دلار تنها سه تومان رشد قیمت داشته است.

پیشتر رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفته بود که علل گوناگونی چون مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱، کاهش قیمت جهانی طلا و مسئله مالی یونان با اتحادیه اروپا، سبب «ایجاد جو روانی» در بازار ارز و «نوسان» قیمت سکه و طلا شده است.

خبرگزاری ایرنا روز ۱۷ تیر با اشاره به همه‌پرسی برگزار شده در یونان نوشته بود که رشد قیمت جهانی طلا «هیچ تاثیری» بر قیمت نقدی و آتی سکه در ایران نداشته و این اتفاق نشان‌دهنده «تاثیر بالای» مذاکرات هسته‌ای بر بازار داخلی طلاست.

از سوی دیگر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی هیئت دولت، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دولت یازدهم بر تثبیت نرخ ارز تاکید دارد.

امروز چهارشنبه ۲۴ تیرماه، دلار آمریکا در بازار آزاد تهران حدود ۳۲۶۵ تومان، یورو حدود ۳۶۳۰ تومان و پوند انگلیس ۵۱۲۶ تومان مبادله شده است.

XS
SM
MD
LG