لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، سهم ایران از جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۵


نیکی کریمی و امیر آقایی در نمایی از فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»
نیکی کریمی و امیر آقایی در نمایی از فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»

فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند تنها نماینده سینمای ایران در هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز خواهد بود.

این فیلم که اولین ساخته کارگردانش محسوب می‌شود و سال گذشته در جشنواره فجر هم به نمایش درآمد، در بخش افق‌های جشنواره ونیز نمایش داده خواهد شد.

آلبرتو باربارا رییس جشنواره فیلم ونیز روز چهارشنبه هفتم مرداد در نشستی که در شهر رم برگزار شد، فهرست فیلم‌های حاضر در بخش‌های گوناگون هفتاد و دومین دوره این رویداد سینمایی را اعلام کرد.

در بخش مسابقه این دوره از جشنواره، ۲۰ فیلم سینمایی برای به دست آوردن شیر طلایی به رقابت خواهند پرداخت که از آن جمله می‌توان به «یادآوری» ساخته آتوم اگویان، «دختر دانمارکی» به کارگردانی تام هوپر و «آنومالیزا» اثر چارلی کافمن اشاره کرد.

در بخش غیررقابتی این جشنواره نیز ۱۵ فیلم روی پرده خواهند رفت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلم کوتاه ۱۶ دقیقه‌ای «شنوایی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی اشاره کرد که در آن رابرت دنیرو، لئوناردو دی‌کاپریو، براد پیت به همراه خود اسکورسیزی در نقش خودشان بازی کرده‌اند.

همچنین فیلم «اورست» ساخته کارگردان ایسلندی، بالتازار کورماکور، از دیگر فیلم‌های این بخش از ونیز ۲۰۱۵ است که آغازگر قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان نیز خواهد بود.

«اورست» داستان دو گروه کوهنورد است که بر سر صعود به قله اورست و رقابت با یکدیگر، گرفتار طوفان و بهمن سهمگینی می‌شوند.

این فیلم به صورت سه بعدی ساخته شده و پس از «جاذبه» این دومین باری است که یک فیلم سه بعدی افتتاح کننده جشنواره ونیز خواهد بود.

جک گیلنهال، جیسون کلارک، جاش برولین، کایرا نایتلی، رابین رایت و امیلی واتسون بازیگران «اورست»هستند.

سال گذشته در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز، ایرانی‌ها حضور پرباری داشتند.

«قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد در بخش مسابقه به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلمنامه را هم از آن خود کرد. فیلم‌های «پرزیدنت»‌ ساخته محسن مخملباف و «ملبورن» ساخته نیما جاویدی هم در بخش‌های جنبی این جشنواره نمایش داده شدند.

بهمن قبادی هم در کنار کارگردانانی چون اميرکوستوريتسا، گيلرمو آريه‌گا، ميرا ناير و آموس گيتای يکی از چند سازنده فيلمی «اپیزودیک» بود با نام «کلماتی با خدا».

پوستر این دوره از جشنواره ونیز، با تصاویری از ناستاسیا کینسکی بازیگر آلمانی و ژان پی‌یر لیو بازیگر فرانسوی طراحی شده است.

ناستاسیا کینسکی، دختر کلاوس کینسکی بازیگر مشهور آلمانی است و «پاریس تگزاس» ساخته ویم وندرس و «تس» ساخته رومن پولانسکی، معروف‌ترین فیلم‌های او به شمار می‌روند.

در پیش‌زمینه پوستر این دوره جشنواره نیز تصویری از ژان پی‌یر لیو در آخرین نمای فیلم «چهارصد ضربه» ساخته فرانسوا تروفو کارگردان فرانسوی دیده می‌شود.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز، که از آن به عنوان قدیمی‌ترین فستیوال فیلم دنیا یاد می‌شود، از دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) آغاز و تا ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG