لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

حمایت علی مطهری از «عصبانی نیستم»؛ فیلم باز هم سانسور می‌شود


صحنه‌ای از فیلم «عصبانی نیستم»
صحنه‌ای از فیلم «عصبانی نیستم»

درحالی‌که علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران، فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» را اثری خوب و آموزنده دانسته و گفته که مشکل اساسی برای اکران ندارد، ‌حجت‌الله ایوبی،‌ رئیس سازمان سینمایی از سانسور مجدد این فیلم خبر داده است.

به گفته این نماینده مجلس،‌ حساسیت بیش از حدی نسبت به حوادث سال ۸۸ وجود دارد و بعضی هر اشاره‌ای به آن حوادث را فتنه‌گری می‌دانند و مورد انتقاد قرار می‌دهند.

فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان،‌ داستان دانشجوی ستاره‌داری است که از دانشگاه اخراج شده و به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب جهت راضی کردن پدر دختر مورد علاقه‌اش برای موافقت با ازدواج آنهاست. در این فیلم در کنار خط اصلی قصه،‌ اشاراتی هم نسبت به وعده‌های محمود احمدی‌نژاد در طول سال‌های مدیریتش بر کشور،‌ وضعیت دانشجویان اخراجی و برخی حوادث سیاسی این سال‌ها می‌شود.

البته به نظر می‌رسد تمام اشارات سیاسی این فیلم،‌ باتوجه به سانسور حدود ۲۰ دقیقه از آن، ‌حذف شده باشند. ضمن آنکه پیش‌تر، حجت‌الله ایوبی،‌ رئیس سازمان سینمایی، در مورد این فیلم گفته بود که بعد از جرح و تعدیل‌های صورت گرفته، ‌«عصبانی نیستم» از یک فیلم سیاسی تبدیل به یک اثر اجتماعی شده است.

اما علی مطهری در گفت‌وگو با سایت آفتاب،‌ نگرانی‌ها در مورد نمایش این فیلم را نه به دلیل «سیاه نشان دادن» جامعه ایران، بلکه به دلیل قسمت‌هایی می‌داند که در این اثر به حوادث سال ۸۸ اشاره می‌شود. به گفته این نماینده مجلس،‌ بعضی نسبت به این موضوع حساس هستند و بقیه مسائل بهانه است.

مطهری در باره محتوای «عصبانی نیستم» گفته است: « این فیلم سرگذشت یک دانشجوی ستاره‌دار است و تلاقی‌هایی هم با حوادث سال ۸۸ دارد. در این فیلم قضاوتی درباره حوادث سال ۸۸ نشده است. بازی نقش اول مرد آن هم بسیار قوی است.»

از سوی دیگر، ‌حجت‌الله ایوبی،‌ رئیس سازمان سینمایی امروز دوشنبه با اشاره به احتمال سانسور مجدد بخش‌هایی از فیلم «عصبانی نیستم»، به خبرگزاری ایسنا گفت: « روز گذشته ۲۷ مهرماه، جلسه بسیار خوبی با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس داشتیم و بنای این کمیسیون بر تعامل‌، همکاری، کمک به سینمای کشور و سازمان سینمایی است.»

ایوبی با بیان اینکه او برای اکران فیلم‌ها آمده ا‌ست و نه توقیف آنها، اعلام کرد که فضای جلسه با کمیسیون فرهنگی مجلس را هم، فضای اکران دیده است و نه توقیف.

این اظهارنظر رئیس سازمان سینمایی درحالی است که چند روز پیش،‌ احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، ‌از ارسال نامه‌ای به وزارت ارشاد برای توقیف ۸ فیلم سینمایی خبر داده بود.

اما وزیر فرهنگ و ارشاد نیز دوشنبه ۲۸ مهر درباره ماجراهای پیش آمده در مورد اکران فیلم «عصبانی نیستم» توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ علی جنتی درباره نامه رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص توقیف فیلم‌های مرتبط با حوادث ۸۸ اعلام کرد که «ما بر اساس تشخیص خودمان عمل می‌کنیم و قرار نیست هرکسی برای ما تعیین تکلیف کند.»

XS
SM
MD
LG