لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

یک فرمانده ناجا: بیش از سه هزار ایرانی در دیگر کشورها زندانی هستند


رییس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ایران می‌گوید بر اساس آماری که وزارت امور خارجه ایران در اختیار ناجا قرار داده است، در حال حاضر سه هزار و ۱۳۵ ایرانی در کشورهای مختلف بازداشت هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ مسعود رضوانی روز چهارشنبه ۱۳ اسفند در یک نشست خبری افزود: «در سال ۹۳، تعداد ۱۴۷ نفر بازداشتی داشتیم که از این میان، تعداد ۷۳ نفر مربوط به مواد مخدر، ۳۰ نفر مربوط به اسناد و مدارک هویتی و ۱۳ نفر هم مربوط به سرقت بوده‌اند».

به گفته آقای رضوانی، بیشتر این افراد در کشورهای ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان و امارات بازداشت شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به حضور دو نفر ایرانی در هواپیمای گمشده مالزیایی گفت: «آن دو نفری که تبعه ایرانی بودند، با گذرنامه مسروقه وارد آن هواپیما شده بودند؛ ما گزارش‌هایی داریم که افراد با گذرنامه کشورهای دیگر اقدام به سفر می‌کنند و گرفتار شبکه‌های قاچاق انسان می‌شوند».

آقای رضوانی همچنین درباره بازگرداندن برخی متهمان ساکن در کشورهای خارجی به ایران، ‌اعلام کرد: «پنج نفر از افرادی که تحت تعقیب بودند، استرداد شدند؛ یک نفر هم که کلاهبرداری ۱۲ میلیارد تومانی از یک شرکت خصوصی داشته، از امارات به ایران بازگشت داده شده و یک کلاهبردار ۲۰۰ میلیونی از ارمنستان و یک نفر متهم به قتل از افغانستان هم استرداد شده‌اند».

تلاش برای بازگرداندن ریگی به ایران

بخش دیگری از صحبت‌های رییس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ایران، ‌به موضوع دستگیری یکی از اعضای گروه جیش‌العدل اختصاص داشت.

مسعود رضوانی در خصوص عبدالستار ریگی که گفته می‌شود اخیرا در پاکستان دستگیر شده است، گفت: «ما از سال ۸۸ این فرد را مورد تعقیب قرار دادیم؛ عبدالستار ریگی بر اساس آن‌چه که ما می‌دانیم پسرعموی عبدالمالک ریگی است و طبق مستنداتی که ما به اینترپل دادیم، برای او اعلان قرمز صادر کرده‌اند و مدارک استرداد نیز برای پاکستان صادر شده است».

رثیس پلیس بین‌الملل ناجا در حالی از فرد دستگیر شده به عنوان «عبدالستار ریگی» نام برده است که خبرگزاری رویترز چند روز پیش در گزارش خود از او به نام «سلام ریگی» نام برده بود.

از سوی دیگر، برخلاف گفته آقای رضوانی که فرد دستگیر شده را پسرعموی عبدالمالک ریگی می‌داند، خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی از او به عنوان برادر ریيس سابق گروه جندالله، نام برده است.

عبدالمالک ریگی، رهبر پیشین گروه جندالله، اسفند سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر شد. او به اتهام محاربه و فساد فی‌الارض، روز ۳۰ خرداد سال ۸۹ به دار آویخته شد.

اما در رابطه با ماجرای استرداد عبدالستار ریگی به ایران، وزیر کشور جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه یک همایش اعلام کرد که «رایزنی‌هایی لازم با وزارت خارجه پاکستان انجام شده اما هنوز اتفاقی در خصوص انتقال ریگی به ایران نیفتاده است».

به گزارش ایرنا،‌ عبدالرضا رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سووال که آیا پاکستان با تحویل عبدالستار ریگی به ایران موافقت کرده است یا خیر، گفت: «از وزارت خارجه کشورمان نیز درخواست کردیم تا موضوع استرداد ریگی به کشور را پیگیری کند».

آقای ریگی روز شنبه در حالی که سوار بر اتوبوس بود در مناطق مرزی ایران، توسط «مقامات جنوب غرب» پاکستان بازداشت شد.

جنوب غرب پاکستان منطقه‌ای بلوچ نشين محسوب می‌شود که با استان سيستان و بلوچستان ايران هم مرز است.

آخرین وضعیت محمودرضا خاوری

بخشی از نشست خبری رییس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ایران به موضوع بازگرداندن محمودرضا خاوری،‌ مدیر عامل سابق بانک ملی، به ایران اختصاص داشت.

مسعود رضوانی در این‌باره گفت: «پلیس کانادا اعلام کرده است که ما باید از طریق مقامات قضایی و دیپلماتیک، پیگیری لازم را انجام دهیم، ما هم مدارک را ارسال کردیم و آنها گفتند که واصل شده است؛ آخرین پیام آن‌ها هم این بود که ادامه پیگیری وضعیت خاوری باید از طریق مقامات قضایی کانادا باشد».

وی با بیان اینکه دستگیری آقای خاوری منوط به حکم مقامات قضایی کاناداست، اعلام کرد:‌ «در برخی کشورها اعلان قرمز به عنوان شناسایی است نه دستگیری؛ آنها به ما اعلام کردند که طبق قوانین کانادا، مقامات قضایی باید حکم دستگیری خاوری را صادر کنند».

محمودرضا خاوری که دارای پاسپورت کانادایی است، پاییز سال ۹۰، به دنبال افشای ارتباطش با پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی از سمت خود استعفا کرد و به کانادا گریخت.

XS
SM
MD
LG