لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

هیأت ۳۰۰ نفره اقتصادی ایتالیا در راه تهران


تصویری از امضای تفاهم‌نامه‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و ایتالیا در سفر چند ماه پیش هیات ایتالیایی به ایران
تصویری از امضای تفاهم‌نامه‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و ایتالیا در سفر چند ماه پیش هیات ایتالیایی به ایران

در ادامه مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و ایتالیا، امروز دوشنبه ۱۹ بهمن نمایندگان ۱۹۷ شرکت، انجمن و بانک ایتالیایی در قالب یک هیات ۳۱۰ نفره وارد تهران خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در این سفر سه روزه، نمایندگانی از ۱۹۷ شرکت، انجمن و بانک در امور زیربنایی، سازه، نفت، گاز و کشاورزی این کشور اروپایی وارد تهران می‌شوند.

سفر هیات بلندپایه ایتالیایی به سرپرستی وزیران کشاورزی و حمل و نقل و امور زیربنایی این کشور انجام خواهد شد.

دو هفته پیش و در جریان سفر هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی ایران به ایتالیا که برای اولین بار جمعی از فعالان بخش خصوصی هم آن را همراهی می‌کردند، بیش از ۱۸ میلیارد دلار قرارداد در بخش‌های مختلف امضا شد.

در این سفر که با حضور رئیس جمهور ایران توام بود، ایران و ایتالیا، ۱۴ سند همکاری در بخش‌های حمل و نقل، راه‌آهن، همکاری‌های آموزشی و پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاری‌های بندری، کشاورزی، حفظ نباتات و دارو امضا کردند.

همچنین بخش خصوصی ایران نیز در مذاکرات و ملاقات‌ با بخش خصوصی ایتالیا در مجموع حدود سه میلیون یورو در زمینه‌های فولاد، کشتی‌سازی و بخش‌های زیربنایی تفاهم‌نامه منعقد کرد.

وزیر ترابری ایتالیا: روزهای مهمی در پیش داریم

در آستانه سفر هیات ایتالیایی به ایران، وزیر ترابری و امور زیربنایی این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتالیایی «آجی» با اشاره به اینکه روزهای کاری مهمی در پیش است، اعلام کرد که «طرح‌های بسیار مهمی با ارزش میلیارد یورویی برای سرمایه‌گذاری بر روی مواد و طراحی‌های جدید در دست داریم.»

به گزارش ایرنا، آقای گراتزیانو دل‌ریو وزیر ترابری ایتالیا به خبرگزاری آجی گفت: «این سفر بسیار مهم است، چرا که پس از گفت‌وگوها و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان دو کشور و در پی سفر رئیس جمهوری ایران به ایتالیا انجام می‌شود و اکنون لحظه آن رسیده است تا گام های بیشتری در همکاری میان شرکت‌ها برداشته شود.»

او افزود: «ما یک سری پرونده در خصوص بخش زیربنایی تعیین کرده‌ایم، جایی که ایرانی‌ها تمایل به سرمایه گذاری زیادی دارند؛ ایران قصد تقویت زیرساخت‌های خود شامل ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن، هزاران کیلومتر بزرگراه، پل و فرودگاه را دارد.»

به گفته آقای دل‌ریو، «راهِ وزارت امور زیربنایی ایتالیا به تهران باز شده است و اکنون لحظه برداشتن گام‌های بیشتر در همکاری میان شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی است.»

پیشتر و در آذرماه امسال هم یک هیات ۳۶۰ نفره اقتصادی از ایتالیا به تهران سفر کردند و به ملاقات و مذاکره با مقامات اقتصادی و بانکی ایران پرداختند.

در این سفر، علاوه بر امضای چهار توافق‌نامه همکاری در بخش‌های مختلف گردشگری و تجاری، مقدمات ایجاد یک خط اعتباری بانکی ۵ میلیارد دلاری نیز بین دو کشور فراهم شد.

در سفر هیات تجاری و اقتصادی ایتالیا به ایران،‌۷۰۰ گفت‌وگو بین شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی انجام و قراردادهای مختلفی منعقد شد.

فیات ایتالیا در راه ایران

در ادامه مبادلات تجاری ایران و ایتالیا، مدیرعامل ایران‌خودرو با حضور در یک برنامه تلویزیونی از انتخاب کمپانی فیات به عنوان شریک چهارم این شرکت خبر داد.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو روز یکشنبه ۱۸ بهمن با حضور در شبکه خبر تلویزیون ایران، از انتخاب فیات به عنوان شریک چهارم این شرکت خبر داد تا این شرکت ایتالیایی در کنار پژو، رنو و بنز به عنوان چهارمین خودروساز اروپایی در ایران به تولید محصول بپردازد.

مدیرعامل ایران خودرو پیش از این اعلام کرده بود در حال مذاکره با فولکس واگن و فیات است تا از بین این دو، یکی را به عنوان شریک چهارم ایران‌خودرو انتخاب کند.

فیات یکی از شرکای شرکت کرایسلر آمریکاست که به نظر می‌رسد توافق فیات با ایران‌خودرو می‌تواند سرآغاز همکاری خودروسازان ایرانی و آمریکایی شود.

XS
SM
MD
LG