لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

جام جهانی کشتی فرنگی؛ ایران با غلبه بر ترکیه سوم شد


تیم ایران به مقام سوم مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی رسید
تیم ایران به مقام سوم مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی رسید

جام جهانی ۲۰۱۵ کشتی فرنگی به میزبانی تهران به پایان رسید و تیم جمهوری آذربایجان با سرمربی ایرانی‌اش جمشید خیرآبادی روی سکوی نخست ایستاد. روسیه دوم شد و ایران هم جایگاه سوم را نصیب خود کرد.

نناد لالوویچ رییس اتحادیه جهانی کشتی همراه با روسای کنفدراسیون‌های اروپا، آمریکا و آسیا مهمانان ویژه این دوره از رقابت‌ها بودند.

در دیدار رده‌بندی، تیم ملی کشتی فرنگی ایران که با شکست در برابر آذربایجان از راهیابی به فینال بازمانده بود، با حمایت شش هزار تماشاگر موفق شد ترکیه را با نتیجه ۶-۲ مغلوب کند.

محسن حاجی‌پور، افشین بیابانگرد، پیام بویری، حبیب اخلاقی، داود عابدین زاده و مهدی علیاری شش برد ایران را رقم زدند. یوسف اخباری و بهنام مهدیزاده هم نتیجه را به رقبای خود واگذار کردند.

در ۵۹ کیلوگرم محسن حاجی‌پور در حالی با ضربه فنی از سد آیهان کاراکاش گذشت که ویدئوی لحظات اجرای فن آونگ توسط او، با استقبال گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

حاجی‌پور که به جای حمید سوریان روی تشک آمده بود، در روز اول هم روشن بایراموف قهرمان پیشین جهان و نایب قهرمان المپیک لندن از جمهوری آذربایجان را شکست داد.

در ۷۱ کیلوگرم پیام بویری ۶-۰ یونس اوزل نایب قهرمان سال ۲۰۱۴ جهان را از پیش رو برداشت. ضعیف‌ترین نتیجه را بهنام مهدیزاده در فوق سنگین رقم زد و ۱۰ امتیاز به رضا کایالپ داد. او مقابل صباح شریعتی فرنگی‌کار ایرانی جمهوری آذربایجان هم نمایشی انتقادآمیز ارائه کرد.

در همین رابطه، ناد لالوویچ رییس اتحادیه جهانی کشتی در نشست خبری این مسابقات گفت: «ایران استحقاق برگزاری معتبرترین مسابقات را دارد. پرشورترین هواداران در ایران هستند. امسال برای دومین بار است که به ایران می‌آیم زیرا از کشورهای بسیار مهم در اتحادیه جهانی است».

لالوویچ که جانشین رافائل مارتینتی از سوئیس در این سمت شده است، در ادامه اعلام کرد: «تا سال ۲۰۱۸ میزبان‌های مسابقات جهانی مشخص هستند اما در آینده به این فکر هستیم که مسابقات زنان و مردان را جداگانه برگزار کنیم».

او درباره این‌که چرا ایران نباید نماینده‌ای در هیات رییسه فدراسیون جهانی داشته باشد، گفت: «امیر رضا خادم از حمایت اعضای هیات رییسه برخوردار بود اما فقط چند رای کم آورد. موفقیت در انتخابات وابستگی زیادی به روابط سیاسی دارد. خودم بار اول که نامزد شدم رای نیاوردم. همچنین، هر کاندیدا نیاز به حمایت کشورهای قاره خودش دارد».

لالوویچ در ادامه درباره بی‌توجهی رسانه‌های معتبر جهان به این رشته ورزشی اعلام کرد: «قرارداد سه ساله‌ای با شبکه یورو اسپورت‌ بسته‌ایم تا مسابقات جهانی را پخش کنند. با شبکه یورو نیوز نیز قرارداد داریم. در آمریکا با شبکه ان.بی.سی صحبت کرده‌ایم و مسابقات جوانان جهان در برزیل را به یک شبکه تلویزیونی از مکزیک فروخته‌ایم».

رییس اتحادیه جهانی در پایان درباره علت تغییرات مکرر قوانین گفت: «در چند سال گذشته فقط متخصصان کشتی می‌دانستند که چه اتفاقی روی تشک کشتی رخ می‌دهد. گاهی حتی قهرمانان نیز تشخیص نمی‌دادند که نحوه دادن امتیاز چگونه است».

در فینال جام جهانی کشتی فرنگی، آذربایجان موفق شد روسیه را شکست دهد. در این مبارزه حساس، نتیجه مسابقه تا قبل از مبارزه سنگین وزن ۴ بر ۳ به سود آذربایجان بود و صباح شریعتی فرنگی‌کار ایرانی این تیم فقط به یک امتیاز احتیاج داشت تا قهرمانی تیمش را مسجل کند. او همین کار را انجام داد تا آذربایجان با برتری امتیاز فنی ۱۸ بر ۱۷، روسیه را به سکوی دوم بفرستد.

همچنین جمشید خیرآبادی، مربی سابق تیم ملی ایران که هدایت تیم آذربایجان را بر عهده داشت، مانند شریعتی از سوی تماشاگران حاضر در سالن تشویق شد.

XS
SM
MD
LG