لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

پنج دری: نگاهی به هنر ايران در هفته گذشته


بيست و پنجمين جشنواره بين المللی فيلم فجر که مهم ترين رويداد سينمايی ايران به حساب می آيد، هفته پيش با اجرای مراسم سوگواری به خاطر ماه های محرم و صفر کار خود را آغاز کرد.
بيست و پنجمين جشنواره بين المللی فيلم فجر که مهم ترين رويداد سينمايی ايران به حساب می آيد، هفته پيش با اجرای مراسم سوگواری به خاطر ماه های محرم و صفر کار خود را آغاز کرد.

درگذشت پرويز يا حقی


پرويز ياحقی آهنگساز و ويولن نواز نامدار روز ۱۳ بهمن ماه در سن ۷۰ سالگی ديده از جهان فرو بست.


پرويز ياحقی در سال ۱۳۱۵ خورشيدی در تهران در خيابان صفی عليشاه ديده بر جهان گشود.

ياحقی از کودکی دل و جانش با موسيقی پيوند خورد و از همان کودکی با استادان بزرگی مانند ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، علی اکبر شهنازی، رضا محجوبی ، حسين تهرانی و ديگران آشنا شد.


استاد صبا بود که پرويز ياحقی را نخست به عنوان نوازنده خردسال به راديو برد. او تا ۱۸ سالگی در راديو به نواختن ساز ويولن ادامه داد.

ياحقی به دعوت داوود پيرنيا، آهنگی را به نام اميد دل من کجايی برای استاد غلامحسين بنان ساخت و از اينجا بود که پرويز ياحقی يکی از نامدارترين آهنگسازان ايران شد.


ساختن و اجرای چهار مضراب های مختلف در قطعات موسيقی ايران از ماندگارترين کارهای اين هنرمند نامدار است.


آغاز جشنواره بين المللی فيلم فجر


بيست و پنجمين جشنواره بين المللی فيلم فجر که مهم ترين رويداد سينمايی ايران به حساب می آيد، هفته پيش با اجرای مراسم سوگواری به خاطر ماه های محرم و صفر کار خود را آغاز کرد.


بيژن ميرباقری، کارگردان مراسم افتتاحيه و اختتاميه اين جشنواره در گفت و گويی با راديو فردا درباره مراسم افتتاحيه امسال گفت:« امسال مراسم افتتاحيه در حقيقت مراسم افتتاحيه جشنواره به حساب نمی رفت به دليل اينکه امسال سوم امام حسين با دوازدهم بهمن و روز افتتاح جشنواره مصادف شد به همين دليل اهالی سينما تصيم گرفتند که يک آيين پاسداشت و گراميداشت نسبت به آيين عاشورا برگزار کنند.»

آقای مير باقری افزود:« جشنواره فجر هر سال يک مجموعه بزرگداشت دارد و جوايزی را به برندگان در روز افتتاحيه تقديم می کند که امسال برای اينکه ما اين مراسم را از دست ندهيم، قرار شد تمام اين مراسم در روز پانزدهم بهمن ماه يا روز سوم جشنواره برگزار شود.»


اين جشنواره شامل ۱۶ بخش رقابتی و غير رقابتی است که از جمله بخش های آن می توان به بخش جام جهان نما، چشم واقعيت، در جست وجوی حقيقت، جلوه گاه شرق، جشنواره جشنواره ها، فيلم های مهمان، و نمايش های ويژه اشاره کرد.


در بيست و پنجمين جشنواره بين المللی فيلم فجر ۲۴۰ اثر بلند و کوتاه سينمايی و مستند ازايران و کشورهای مختلف جهان به نمايش در می آيد.


بيژن ميرباقری که امسال با فيلم روز بر می آيد هم در اين جشنواره حضور دارد، در ادامه گفت و گوی خود با راديو فردا از تغييراتی که امسال در برنامه های اين جشنواره ايجاد شده است گفت:«مديريت جشنواره امسال تصيم گرفت جوايزی را به بهترين ها در بخش عکس، پوستر، آنونس و مواد تبليغی نيز اهدا کند.»

بيست و پنجمين جشنواره بين المللی فيلم فجر تا ۲۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت و اما داغ ترين خبری که حول اين جشنواره می چرخد، ابهام در مورد حضور فيلم علی سنتوری آخرين ساخته داريوش مهرجويی کارگردان شناخته شده سينمای ايران است.


گفته می شود فيلم علی سنتوری به خاطر اعمال مميزی از شرکت در اين جشنواره محروم شده است.


نمايشگاه خروش خموش؛ آثار گرافيکی فرزاد اديبی


نمايشگاه مروری بر آثار گرافيکی فرزاد اديبی هنرمند و مدرس دانشگاه تهران با عنوان خروش خموش هفته گذشته در نگارخانه مميز خانه هنرمندان ايران برپاشد.

دراين نمايشگاه ۵۰ اثر از اين هنرمند که برای همايش های فرهنگی و نشست های ادبی وهمچنين رو جلد کتاب های ادبی و فلسفی در سال ها گذشته خلق شده اند به نمايش درآمده است.


«از ويژگی مهم کارها، کشيدگی خطوط در نوشته ها، استفاده از فضای خالی، توجه به هنر ايرانی و توجه به ايده و ايده پردازی است.»
فرزاد ادیبی

فرزاد اديبی خود در گفت و گويی با راديو فردا درباره اين آثار گفت:« اين آثار عموما جلدهايی هستند که شبيه پوستر هستند و تمام اين کارها همان طور که عناوينشان ايرانی است حال و هوای ايرانی يا شرقی نيز دارند.»

آقای اديبی افزود:« از ويژگی مهم کارها، کشيدگی خطوط در نوشته ها، استفاده از فضای خالی، توجه به هنر ايرانی و توجه به ايده و ايده پردازی است.»


آقای اديبی در ادامه گفت و گوی خود با راديو فردا به دلايل انتخاب عنوان نمايشگاهش اشاره کرد و گفت :« کارهای گرافيک معمولا به صورت صامت و غير ناطق هستند، ولی وقتی با آنها مواجه می شويم فريادهايی دارند که بايد با گوش چشم بشنويم.»


آقای اديبی تاکيد کرد که عنوان نمايشگاهش از اشعار مولاناست.


تا کنون چندين بار آثار فرزاد اديبی در زمينه های مختلف از جمله صحفه آرايی، طراحی روی جلد و تصوير سازی به عنوان اثر برتر انتخاب شده است.


نمايشگاه عکس جمشيد بايرامی


عکس از جمشید بایرامی


نمايشگاه عکس جمشيد بايرامی عکاس سرشناس با عنوان حريم ادب با موضوع محرم هفته پيش در نگارخانه ميرميران خانه هنرمندان ايران برپا شد.


اين نمايشگاه شامل ۵۰ عکس از مراسم ايام محرم در نقاط مختلف ايران است.


در اين نمايشگاه همچنين چندين ويديو آرت اين هنرمند از مراسم محرم به نمايش درآمده است.


جايزه کتاب سال و انصراف يک نامزد


امير حسن چهل تن، نويسنده پرکار و سرشناس، هفته پيش از شرکت در بيست و چهارمين دوره جايزه کتاب سال انصراف داد.


امير حسن چهل تن که به خاطر آخرين رمانش با عنوان سپيده دم ايرانی به عنوان يکی از نامزدان دريافت اين جايزه معرفی شده است، در يادداشتی کوتاه خطاب به دبيرخانه جايزه کتاب سال، عنوان کرده است که خود را اخلاقآ مجاز به شرکت در اين رقابت نمی داند.



امیر حسین چهل تن

امير حسن چهل تن در گفت و گويی با راديو فردا در اين باره گفت:« من همان طور که در اين نامه خيلی ساده، کوتاه و صريح عنوان کرده ام در اعتراض به سانسور خواستم مرا از شرکت در اين جايزه معاف کنند.»

آقای چهل تن افزود:«اين کناره گيری در اعتراض به يک روند سی ساله است و مربوط به شرايط امروز نيست در طی اين سی سال گاهی شرايط بهتر بوده و گاهی بدتر.»


امير حسن چهل تن در ادامه گفت و گوی خود با راديو فردا گفت:« در اين نامه نوشته شده تا زمانی که حتی يک کتاب برای گرفتن مجوز سرگردان مانده باشد، من اخلاقا خود را مجاز به حضور در اين دايره نمی دانم.»


احمد بيگدلی با کتاب اندکی سايه، هوشنگ مرادی کرمانی به خاطر کتاب شما که غريبه نيستيد و حبيب احمدزاده به خاطر رمان شطرنج با ماشين قيامت ديگر نامزدان اين دوره جايزه کتاب سال در بخش ادبيات داستانی هستند.


XS
SM
MD
LG