لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۷

حمله برخی از مقامات به رسانه‌ها در پی اسیدپاشی‌های اصفهان


یک روز پس از بازداشت یک عکاس در ارتباط با جنجال اسیدپاشی، امام جمعه موقت تهران خواستار تعقیب قضایی رسانه‌هایی شد که اسیدپاشی‌های اصفهان را با طرح امر به معروف و نهی از منکر مرتبط دانسته و، به گفته وی، «نظام اسلامی و نیروهای مومن» را مورد اتهام قرار داده‌اند.

در همین زمینه حسن کامران، عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات، نیز با «مریض» خواندن رسانه‌هایی که، به گفته وی، اسیدپاشی را به «بدحجابی و آمران به معروف نسبت می‌دهند» اقدام این رسانه‌ها را مغایر با «امنیت ملی» دانست.

این در حالی است که به گفته مشاور ویژه رئیس جمهور ایران، «افراد خودسر به نام امر به معروف و نهی از منکر اعمالی بر خلاف اسلام و قانون انجام داده‌اند».

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز شنبه، سوم‌ آبان‌ماه، به نقل از علی یونسی، مشاور حسن روحانی، هشدار داد که «اقدامات خودسرانه به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به نفع هیچ جریانی نخواهد بود».

بر اساس گزارش‌ها، آریا جعفری، عکاس و مسئول عکس خبرگزاری ایسنا، روز پنج‌شنبه، اول آبان، در پی انتشار عکس‌های تجمع اعتراضی مردم اصفهان علیه اسیدپاشی بازداشت شده است.

آقای جعفری روز چهارشنبه از تجمع مردم اصفهان در اعتراض به ناامنی و اسیدپاشی در این شهر عکس گرفته و تصاویر خود را در خبرگزاری دانشجویان ایران منتشر کرده بود.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، روز جمعه، دوم آبان، گفت: «این سایت‌ها و روزنامه‌هایی که نظام اسلامی و نیروهای مؤمن را مورد اتهام قرار داده‌اند باید حتماً تحت تعقیب قرار بگیرند؛ صاحبان و مدیران این رسانه‌ها هم باید مورد مجازات قرار بگیرند و پاسخگوی دروغ بزرگ خود باشند.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اضافه کرد: «اکنون که مسئولان مربوطه خودشان به‌صراحت می‌گویند که ماجرای اسیدپاشی ارتباطی به امر به معروف و نهی از منکر نداشته، اقدام برخی در مرتبط دانستن این جنایت با فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر ظلم است.»

با وجود عدم بازداشت عامل یا عوامل اسیدپاشی در اصفهان مقامات جمهوری اسلامی با قاطعیت تاکید می‌کنند که اسیدپاشی‌های اخیر ارتباطی با موضوع حجاب و «امر به معروف و نهی از منکر» ندارد.

اين در حالی است که پیشتر برخی از نمايندگان استان اصفهان در مجلس ارتباط اين اتفاق‌ها با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» را تائيد کرده بودند.

از جمله عباسعلی منصوری آرانی، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، روز يک‌شنبه، ۲۷ مهر، در اين باره گفته بود: «اين دقيقاً شبيه اقداماتی است که داعش در عراق و سوريه به دنبال اجرای آن است و با انجام کارهای خلاف شرع در بروز چهره خشن از اسلام تلاش می‌کند.»

ناصر موسوی لارگانی، از نمایندگان استان اصفهان در مجلس، نیز گفته بود که اسیدپاشی تحت هر عنوانی باشد حتی مبارزه یا مخالفت با بدحجابی و بی‌حجابی، محکوم است.

در همین زمینه پيش از اين يک منبع مطلع در اصفهان به راديوفردا گفته بود که «جوان بودن، کم‌حجابی و زيبایی» مشخصه مشترک زنانی است که اخيرا در اين شهر قربانی اسيدپاشی شده‌اند.

اما حسن کامران، عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات، نیز روز شنبه، سوم آبان، رسانه‌هایی را که، به گفته او، اسیدپاشی‌ها را به «بدحجابی» و «آمران به معروف» ربط می‌دهند «مریض» خوانده و گفت که این رسانه‌ها با تیتر کردن یک موضوع «خلاف واقع، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نماینده اصفهان در مجلس تصریح کرد: «این اقدام برخی رسانه‌ها باعث تشویش اذهان عمومی و مغایر امنیت ملی است که باید با آنها برخورد شود، لذا در جلسه آینده هیئت نظارت بر مطبوعات پیشنهاد بررسی این موضوع را مطرح خواهم کرد تا به آنها رسیدگی شود.»

روز چهارشنبه، ۳۰ مهر، هزاران تن در اصفهان و تهران در اعتراض به مسئله اسيدپاشی‌های اصفهان مقابل دادگستری این شهر و مجلس شورای اسلامی در بهارستان تهران دست به تجمع زدند، اما به گفته شاهدان عينی پليس این تجمعات را متفرق کرده است.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی دعوت‌هایی برای برگزاری تجمع در مقابل وزارت کشور در روز شنبه منتشر شده است.

با این حال علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران، گفته است که فرمانداری تهران هیچ مجوزی برای تجمع در مقابل وزارت کشور صادر نکرده است.

مظنون اصلی اسیدپاشی هنوز دستگیر نشده است

جانشین فرمانده انتظامی اصفهان روز جمعه خبرهای منتشر شده درباره دستگیری متهم اسیدپاشی در اصفهان را تکذیب کرده و گفت که هنوز مظنون اصلی پرونده اسیدپاشی در اصفهان دستگیر نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین حسین‌زاده در عین حال تصریح کرد: «البته افرادی در این پرونده در حال شناسایی و بازداشت هستند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.»

در روزهای گذشته اظهارات متناقضی از سوی مسئولان دولتی و قضایی درباره شناسایی و دستگیری عوامل اسیدپاشی در اصفهان بیان شده است.

از جمله مرتضی میرباقری، رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور ایران، روز دوشنبه، ۲۸ مهر، از دستگیری ۴ مظنون به اسیدپاشی در اصفهان خبر داد، اما گفته او توسط مسئولان قوه قضائیه تکذیب شد.

XS
SM
MD
LG