لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

واکنش ایران به انفجار در عربستان: «در صدد دامن زدن به اختلاف مذهبی‌اند»


سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن حمله انتحاری به نمازگزاران یک مسجد شیعیان در شهر دمام عربستان، خواستار «مقابله جدی» با کسانی شد که به گفته او «در صدد دامن زدن به اختلافات مذهبی هستند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، شامگاه جمعه، ۸ خرداد، با اشاره به دو حمله انتحاری متوالی در دو هفته به نمازگزاران جمعه در شرق عربستان، خواستار به‌کارگیری «همه تدابیر و امکانات» برای پیشگیری از این گونه حوادث و «مقابله جدی» با کسانی شد که، به گفته او، «امنیت و ثبات منطقه را نشانه رفته‌اند و در صدد دامن زدن به اختلافات مذهبی هستند».

روز جمعه، هشتم خرداد، به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اثر انفجار انتحاری یک خودرو در نزدیکی يک مسجد شيعيان در شهر دَمام عربستان سعودی، حداقل چهار تن کشته شدند که تصور می‌شود که يکی از کشته‌شدگان راننده اين خودرو باشد.

ساعتی بعد، گروه حکومت اسلامی مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

در همین حال وزارت کشورعربستان سعودی اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور این خودروی مشکوک را تعقیب کرده‌اند و راننده آن پس از ناکامی از ورود به مسجد شیعیان، خودرو را در نزدیکی این مسجد منفجر کرده است.

اکثریت شیعیان عربستان در شرق و اطراف مناطق نفتی این کشور زندگی می‌کنند و شهر دمام مرکز استان شرقی عربستان است.

حمله به این مسجد شیعیان تنها یک هفته پس از حمله به یک مسجد دیگر شیعیان در شرق عربستان رخ داد.

حمله انتحاری هفته گذشته روز جمعه اول خردادماه نمازگزاران مسجد امام علی در منطقه «القدیح» استان قطیف در شرق عربستان را هدف گرفت و در این حمله دست‌کم ۲۱ نفر کشته و ۹۰ تن زخمی شدند.

گروه حکومت اسلامی در بیانیه‌‌ای مسئولیت این حمله را نیز برعهده گرفت.

گروه حکومت اسلامی پيشتر عربستان را تهديد کرده بود. همچنين در يک رشته حملات انتحاری این گروه به مساجد شيعيان حوثی در صنعا پايتخت يمن در ۲۹ اسفند سال گذشته دست‌کم ۱۴۲ نفر کشته شدند.

در پاييز سال گذشته نیز در حمله افراد مسلح به مراسم عاشورا در منطقه الدلوه در شرق عربستان دست‌کم هشت تن کشته شدند.

XS
SM
MD
LG