لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

ایران حمله انتحاری به مسجدی در عربستان را محکوم کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران حمله انتحاری به نمازگزاران مسجد امام علی در منطقه «القدیح» استان قطیف عربستان را «شدیدا» محکوم کرده و خواستار «شناسایی و مجازات عاملان» این حادثه شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی این وزارتخانه، شامگاه جمعه، یکم خرداد، در عین حال بدون نام بردن از عربستان سعودی تاکید کرد که «عدم ماجراجویی‌های خارجی» باید «در اولویت قرار گیرد».

اشاره سخنگوی وزارت خارجه ایران به «ماجراجویی‌های خارجی» می‌تواند حملات عربستان سعودی و کشورهای متحد آن عليه مواضع شبه نظاميان شيعه حوثی در يمن باشد.

ایران حامی شورشیان شیعه حوثی در یمن است و تنش‌ در روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی پس از مداخله نظامی این کشور در یمن بالا گرفته است.

خانم افخم گفت: «مقابله و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی و عدم ماجراجویی‌های خارجی و توقف تحمیل هزینه‌های جبران‌ناپدیر به ملت‌های منطقه گام‌های ضروری است که باید در اولویت قرار گیرد.»

مقام‌‎های بيمارستانی عربستان می‌گويند در يک انفجار انتحاری که روز جمعه يک مسجد شيعيان در شرق عربستان را هدف قرار داد، دست‌کم ۲۱ نفر کشته و ۹۰ تن هم زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه حکومت اسلامی در بیانیه‌ای مسئولیت این حمله به مراسم نماز جمعه شیعیان در روستایی در «قطیف» در شرق عربستان را برعهده گرفته است.

گروه حکومت اسلامی می‌گوید که فردی به نام ابوعمار النجدی عامل این عملیات انتحاری بوده است.

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفته است در حالی که بیش از ۱۵۰ نفر در مسجد امام علی واقع در روستای القدیح مشغول اقامه نماز بودند، انفجار مهیبی رخ داد.

اکثریت شیعیان عربستان در شرق و اطراف مناطق نفتی این کشور زندگی می‌کنند.

در پاييز سال گذشته نیز در حمله افراد مسلح به مراسم عاشورا در منطقه الدلوه در شرق عربستان دست‌کم هشت تن کشته شدند.

گروه حکومت اسلامی پيشتر عربستان را تهديد کرده بود. همچنين در يک رشته حملات انتحاری این گروه به مساجد شيعيان حوثی در صنعا پايتخت يمن در ۲۹ اسفند سال گذشته دست‌کم ۱۴۲ نفر کشته شدند.

XS
SM
MD
LG