لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

خبر مرگ ۱۵ مشاور نظامی ایران در عراق تکذیب شد


حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق
حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق

سفیر ایران در عراق و معاون امنیتی وزیر کشور ایران خبرهای منتشر شده درباره کشته شدن ۱۵ «مشاور نظامی ایران» در یک حمله انتحاری گروه حکومت اسلامیيا داعش در عراق را تکذیب کردند.

در همین حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران ضمن ابراز «تاسف» از انتشار سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش مبنی بر خنثی شدن اقدامات داعشدر استان‌های مرزی ایران، پیش از ورود این گروه به کشور، گفت که «ما هرگز داعشی در مرزها نداشتیم».

شبه‌نظاميان موسوم به «حکومت اسلامی» يا داعش روز دوشنبه، ۱۱ خرداد، يک تانک پر از مواد انفجاری را به ساختمان نيروهای پليس عراق در سامرا کوبيدند که در جريان آن دست‌کم ۴۱ تن کشته شدند.

درهمین حال شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی بر اساس «گزارش رسیده از عراق» از مرگ ۱۵ نیروی ایرانی در جریان این حمله انتحاری خبر داد.

در واکنش به این خبر، حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق، گفت: «این خبر صحت ندارد، بلکه مطرح‌کنندگان در پی مسائل انحرافی و اتهامات واهی مداخله ایران در عراق هستند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی اضافه کرد: «آمریکا و غربی‌ها دنبال نابودی داعش نیستند.»

از تابستان سال گذشته و آغاز پيشروی گسترده گروه حکومت اسلامی (داعش) در غرب عراق، گزارش‌های متعددی از حضور نیروهای نظامی ایران در عراق منتشر شده و شماری از فرماندهان و نيروهای سپاه پاسداران نیز در این کشور کشته شده‌اند.

از جمله بر اساس همین گزارش‌ها، سيد جاسم نوری، از فرماندهان سپاه پاسداران، تازه‌ترین مورد از این قربانیان است که روز پنج‌شنبه، هفتم خرداد، در نزديکی شهر رمادی استان انبار عراق در درگيری با گروه خلافت اسلامی (داعش) کشته شد.

گروه حکومت اسلامی دو هفته پيش توانست شهر رمادی مرکز استان انبار عراق را تصرف کند.

بر اساس گزارش‌ها، در سال گذشته نیز تعدادی از فرماندهان سپاه و بسیج از جمله رضا حسينی ‌مقدم، حمید تقوی و مهدی نوروزی در عراق کشته شده‌اند.

به گفته فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، برای کمک به دولت سوریه در مقابل گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و همچنین کمک به دولت عراق در نبرد‌ با شبه‌‌نظامیان اسلام‌گرای «حکومت اسلامی»، ایران «مستشار نظامی» به این کشورها فرستاده ‌است.

«هرگز داعشی در مرزها نداشتیم»

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور ایران، نیز روز سه‌شنبه با اشاره به این که خبر مرگ ۱۵ نفر ایرانی در انفجار دیروز شهر انبار «مورد تأیید نیست» تاکید کرد که داعش «تهدیدی علیه ایران نخواهد بود».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اضافه کرد: «ما هم در ستاد کل نیروهای مسلح و هم دبیرخانه شورای امنیت ملی کشور و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برای تمام موضوعاتی که ممکن است در اطراف ما روی دهد هم برنامه‌ریزی داریم و هم کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد.»

در همین حال حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در واکنش به اظهارات روز یک‌شنبه، سوم خرداد، فرمانده نیروی زمینی ارتش در مجلس گفت: «متاسفم که گزارش اخیر امیر پوردستان خبری شد. ما هرگز داعشی در مرزها نداشتیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس وی اضافه کرد: «مصمم هستیم هرگاه رد پای داعش به ۴۰ کیلومتر آن طرف مرزهای ما برسد، آن را نابود کنیم.»

احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، در مجلس گفته بود که نیروهای به گفته او «تکفیری و تروریستی» در نزدیکی مرزهای ایران هستند.

به گفته آقای پوردستان، در سال گذشته گروه داعش در استان‌های مرزی ایران «زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور و انفجار، آشوب کنند»، اما ایران «۵ تیپ رزمی را برای مقابله با آنها سازمان‌‌دهی» کرده ونیروهای «پیاده و بالگرد شناسایی» ایران «تا ۴۰ کیلومتر به داخل خاک عراق» رفته‌اند.

XS
SM
MD
LG