لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

تبعه ایرانی بازداشتی در باکو اتهامات تروریستی خود را رد کرد


حسن فرجی، تبعه ۳۱ ساله ایران، که سه هفته پیش در حوالی سفارت اسرائیل در باکو، پایتخت آذربایجان، بازداشت شد، اتهام طراحی حمله به یکی از دیپلمات‌های اسرائیلی در این کشور را رد کرد.

آقای فرجی روز ۳۱ اکتبر،‌ماه گذشته میلادی، در ساختمانی نزدیک به سفارت اسرائیل در باکو بازداشت شد.

اتهام این فرد ایرانی تلاش برای حمله به یک دیپلمات اسرائیلی عنوان شده است.

پلیس آذربایجان همچنین می‌گوید که او زمان بازداشت به دست پلیس مقاومت نشان داده است.

پیشتر در برخی رسانه‌های ایرانی خبری درباره شکنجه این فرد در زندان باکو منتشر شده بود که صادق گوزل‌اف، رئیس بخش مطبوعاتی وزارت کشور جمهوری آذربایجان، آن را به‌شدت تکذیب کرده است.

در همین حال محسن پاک‌آیین، سفیر ایران در باکو، روز جمعه، اول آذرماه، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ترند آذربایجان گفت که کنسول ایران در باکو عصر چهارشنبه گذشته با فرجی دیدار کرده و «حال عمومی وی رضایت‌بخش است».

به گفته آقای پاک‌آیین، این شهروند ایرانی در گفت‌وگو با کنسول این کشور با رد اتهامات خود گفته است که «مراحل بازجویی تمام شده و امیدوارم بی‌گناهی من برای مسئولین آذری ثابت شده باشد».

سفیر ایران در باکو می‌گوید که پی‌گیری کادر دیپلماتیک ایران در آذربایجان برای آزادی فرجی ادامه خواهد یافت.

اگرچه موضوع بازداشت این تبعه ایرانی مربوط به بیش از سه هفته پیش است، اطلاعات غیررسمی درباره این حادثه در رسانه های دو کشور حدود یک هفته بعد از بازداشت منتشر شد.

در همین زمینه تلویزیون دولتی آذربایجان روز چهارشنبه ویدیویی از عملیات پلیس کشور هنگام وارد شدن به یک ساختمان برای بازداشت فرجی در نزدیکی سفارت تل آویو در باکو منتشر کرد.

وزارت کشور آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای گفته است که «فرجی برنامه‌ای با جزئیات مدون برای حمله به یک دیپلمات اسرائیلی داشته است».

یک دادگاه در باکو فعلا حکم یک ماه بازداشت این تبعه ایران را صادر کرده و بعد از اتمام بازجویی‌ها و تشکیل پرونده قرار است موضوع برای بررسی به دادگاه جرایم سنگین باکو ارجاع شود.

بازداشت آقای فرجی در حالی است که دادگاهی در باکو روز ۱۹ مهرماه بهرام فیضی، یک شهروند دیگر ایران، را به اتهام جاسوسی و طراحی ترور علیه سفارت اسرائیل در خاک این کشور به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

وی ۹ فروردین‌ماه سال جاری بازداشت شده بود.

جمهوری آذربایجان سال گذشته نیز در آستانه برگزاری مسابقات یورویژن چندین گروه به گفته مقامات باکو «تروریستی» را بازداشت کرد که حداقل هفت تن آنها تاکنون به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده و ۲۹ نفر دیگر منتظر برگزار شدن دادگاه خود هستند.

ایران اتهام دست داشتن در هر گونه عملیات ترور در خاک آذربایجان را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG