لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

صدها فعال مدنی خواستار رفع موانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها شدند


همزمان با انتشار گزارش‌هایی از فراخوان گروه انصار حزب‌الله برای «رویارویی» با حضور زنان در مسابقه والیبال ایران و آمریکا، ۴۸۱فعال مدنی خواستار رفع «تمامی موانع موجود» برای حضور زنان در «ورزشگاه‌ها» شدند.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه، ۱۹ خرداد، خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این فعالان مدنی در نامه خود به وزیر کشور، وزیر ورزش و فرمانده نیروی انتظامی تاکید کردند که اختصاص «جایگاهی محدود برای اقلیتی از زنان» یا «دعوت گزینشی تماشاگران» پاسخ‌گوی «مطالبه به‌حق» آنان نخواهد بود.

این فعالان مدنی با اشاره به اظهارات معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده و همچنین سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کردند که امکان تماشای مسابقات خردادماه لیگ جهانی والیبال برای زنان «همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد».

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، روز ۱۱ خردادماه خبر داد که صورت‌جلسه ورود زنان به سالن‌های والیبال توسط نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان امضا شده و در انتظار ابلاغ وزیر ورزش و جوانان است.

با این حال سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، روز یک‌شنبه، ۱۷ خرداد، در این باره گفت: «هیچ ابلاغی برای حضور بانوان در استادیوم‌ها نداشتیم و مرجع رسمی صدور مجوز وزارت کشور است و اگر ابلاغ شود ما امنیت آنان را تامین خواهیم کرد.»

اما گفته‌های آقای منتظرالمهدی و خانم مولارودی در حالی است که حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، روز چهارشنبه،۲۰ خرداد، چنین اظهار نظر کرد که وزارت کشور «مسئول» حضور زنان در سالن‌های ورزشی نیست و وزارت ورزش و جوانان «در این حوزه مسئول است».

همزمان با ادامه بحث‌ها درباره حضور زنان در سالن‌های ورزشی خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه تصویر اطلاعیه گروه انصار حزب‌الله و اساتید و طلبه‌های حوزه علمیه ایروانی را منتشر کرد که در آن از مردم خواسته شده بود با هدف مبارزه با «فحشای زنان هرزه در جامعه به‌ویژه ورزشگاه‌ها» در روز ۲۹ خرداد (روز مسابقه والیبال ایران و آمریکا) در مقابل ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی تجمع کنند.

این گروه‌ها در اطلاعیه خود تاکید می‌کنند «منتظر حضور خونین امت حزب‌الله» در روز ۲۹ خرداد برای «رویارویی با حضور زنان در ورزشگاه و نهی از منکر مسئولان وزارت ورزش» هستند.

در همین حال وب‌سایت انصار حزب‌الله نیز روز سه‌شنبه اطلاعيه مشترک «گروه‌های متحد حزب‌‌الله» درباره دعوت به تجمع در روز ۲۹ خرداد را منتشر کرد.

اما در همین روز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در پاسخ به سوالی درباره این اطلاعیه‌ها گفت که دولت اجازه برگزاری تجمع در این باره را نمی‌دهد.

بنا بر این است که ایران در روزهای ۲۹ و ۳۱ خرداد در سالن ورزشی آزادی تهران، میزبان تیم والیبال آمریکا باشد.

تیم ایران همچنین در تیرماه میزبان تیم‌های والیبال روسیه و لهستان خواهد بود.

تلاش تعدادی از زنان برای تماشای مسابقات والیبال بین ایران و برزیل و همچنین ایران و ایتالیا در سال گذشته نیز خبرساز شده بود و به دنبال ممنوعیت‌ها برای حضور زنان در سالن‌های ورزشی، فدراسیون بین‌المللی والیبال در سال گذشته میزبانی تعدادی از مسابقات جهانی را از ایران پس گرفت.

XS
SM
MD
LG