لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

مرگ فرزند زن مبتلا به تب کریمه کنگو در کرمان؛ شناسایی پنج مورد مشکوک


پس از انتشار گزارش‌هايی از مرگ سه نفر بر اثر بيماری تب کريمه کنگو در استان‌های کرمانشاه، خراسان رضوی و مازندران، خبرگزاری خبرآن‌لاين خبر داد که فرزند يک زن مبتلا به اين بيماری در کرمان «هنگام زایمان» فوت شده است.

از سوی ديگر در حالی که مقامات وزارت بهداشت ایران از ابتلای ۹ نفر به اين بيماری تا روز چهارم تير خبر داده بودند، بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ايران تاکنون حداقل ۱۱ فرد مبتلا و پنج مورد «مشکوک» به اين بيماری گزارش شده است.

خبرگزاری خبرآن‌لاين روز پنج‌شنبه، ۱۱ تیر، به نقل از يکی از کارکنان بيمارستان افضلی پورکرمان که نام او ذکر نشده اعلام کرد که یک زن مبتلا به این بیماری از اول تيرماه در این بیمارستان بستری و فرزند او «هنگام زایمان» فوت شده است.

بر اساس این گزارش، وی از پنج روز پیش به بخش زنان و زايمانمنتقل شده و حال او «رو به بهبود است».

در همین حال علی‌اکبر حق‌دوست، رئيس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ابتلای یک نفر به این بیماری در این استان را تائید کرده و گفت که وی مراحل درمانی را «با تدابیر ویژه طی کرده است».

محمدرضا شيرزادی، رئيس اداره کنترل بيماری‌های مشترک انسان و دام در وزارت بهداشت، روز چهارشنبه، سوم تير، گفته بود که از ابتدای امسال، سه نفر در استان سيستان و بلوچستان و دو نفر در استان مازندران به اين بيماری مبتلا شده‌اند.

به گفته آقای شيرزادی، در هر يک از استان‌های کرمانشاه، خراسان رضوی، يزد و کرمان نيز يک مورد از اين بيماری شناسايی شده است.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی زنگنه، معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان، روز سه‌شنبه، ۹ تیر، گفت که از ابتدای سال ۹۴ پنج نفر در استان سيستان و بلوچستان به تب کريمه کنگو مبتلا شده‌اند که همه آنها «بهبود يافته‌ و در سلامت کامل به سر می‌برند».

در همین حال حسین فرامرزی، مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز روز شنبه، ۶ تیر، از شناسایی پنج مورد «مشکوک» به ابتلا به این بیماری خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی اضافه کرد: «سال گذشته نیز ۱۱ مورد مشکوک به این بیماری در استان مشاهده شد که البته هرگز به طور قطعی ابتلا آنان به تب کریمه کنگو تشخیص داده نشد.»

به گفته مقامات وزارت بهداشت ایران، از سال ۷۹ تاکنون يعنی طی ۱۵ سال گذشته، ۹۰۰ مورد ابتلای انسانی به بيماری تب کريمه کنگو در ايران وجود داشته که ۱۴۴ نفر از آنها فوت کرده‌اند و ميزان مرگ ناشی از اين بيماری در ايران حدود ۱۵ درصد است.

به گزارش خبرگزاری رويترز به نقل از سازمان بهداشت حيوانات، اين ويروس از روزهای پایانی خردادماه در نوگاردان مازندران آغاز شده است.

تب خون‌ريزی‌‌دهنده کريمه کنگو با تب و خون‌ريزی همراه است و از جمله از طريق تماس با دام آلوده انتقال پيدا می‌‌کند.

در همين حال رئيس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، قاچاق دام را «يکی از مهم‌ترين» علت‌های بروز اين بيماری عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای حق‌دوست اضافه کرد: «قاچاقچيان دام‌ها را با قيمتی نازل در مرزهای شرقی کشور خريداری می‌کنند که متاسفانه اين دام‌ها بدون گذراندن مراحل قرنطينه وارد کشور می‌شوند.»

مقامات وزارت بهداشت ايران بارها اعلام کرده‌اند که دام‌های مبتلا به تب کريمه کنگو «هيچ نشان و علامتی از بيماری ندارند» و از شهروندان خواسته‌اند به هيچ وجه گوشتی را که مهر تاييد سازمان دامپزشکی را ندارد خريداری نکنند.

XS
SM
MD
LG