لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

جنتی دومین کارت زرد خود را از مجلس گرفت


نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۱۹ خرداد، از توضیحات وزیر ارشاد در مورد «ایجاد محدودیت در آزادی بیان» از جمله «محدودیت» در انتشار اخبار قرارداد نفتی کرسنت و نقد مذاکرات اتمی ژنو قانع نشدند و برای دومین بار به او «کارت زرد» دادند.

در همین حال محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، در پایان جلسه علنی روز سه‌شنبه ضمن اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد که جلسه استیضاح روز چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نمایندگان مجلس با ۸۴ رای موافق، ۱۱۶ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر، از پاسخ‌های آقای جنتی قانع نشدند.

بر اساس این گزارش، مسعود میرکاظمی، حسین طلا، مهرداد بذرپاش، محمد سلیمانی، مرتضی آقاتهرانی و بیژن نوباوه، نمایندگان تهران، و علی طاهری، نماینده گرگان در مجلس، از وزیر ارشاد درباره «محدودیت» رسانه‌ها درانتشار اخبار پرونده کرسنت و نقد مذاکرات ژنو سوال کرده بودند.

در پاسخ به این سوال، علی جنتی، وزیر ارشاد، پرونده کرسنت در دادگاه لاهه را «بسیار حساس» خوانده و گفت که ایران در این پرونده تاکنون به ۱۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار جریمه محکوم شده است.

وی اضافه کرد: «من هم شخصا اعتقاد دارم سوء استفاده‌های زیادی شده و ممکن است رشوه‌هایی داده شده باشد، اما... اگر کمترین سهل‌انگاری کنیم، رقم زیادی - حداقل ۱۴ میلیارد دلار - خسارت برای جمهوری اسلامی ایران به بار می‌آورد.»

به گفته آقای جنتی، شورای عالی امنیت ملی کشور از دو سال گذشته طی مصوبه‌ای رسمی اعلام کرده که «مقامات و مسئولان و حتی مطبوعات حق اظهار نظر در این امر را ندارند».

وزیر ارشاد تاکید کرد: «به غیر از این مصوبه شورای عالی امنیت ملی، هیچ مورد دیگری نبوده که ارشاد به روزنامه‌ها ابلاغ کرده باشد.»

قرارداد کرسنت در سال ۸۱ و زمانی که بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران بود، منعقد شد و بر مبنای آن قرار بود که گاز فرآوری ‌نشده ميدان سلمان برای ۲۵ سال به امارات متحده عربی صادر شود، اما اين قرارداد توسط محمدرضا رحيمی، معاون محمود احمدی‌نژاد، لغو شد.

خبرگزاری رويترز روز ۱۸ مرداد ۹۳ به نقل از شرکت اماراتی «داناگاز» که کرسنت زيرمجموعه آن است، گزارش داده بود که يک دادگاه بين‌المللی در مورد اختلاف ميان ايران و شرکت کرسنت، به سود اين شرکت رأی داده است.

نام عباس يزدان‌‌پناه يزدی، بازرگان ايرانی-بريتانيايی، که از سوم تيرماه ۹۲ در دوبی ناپديد شده، نيز در اين دو پرونده مطرح است.

در این میان برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های اصولگرا از عباس یزدان‌پناه یزدی به عنوان «دوست و شریک» مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، نام برده و مهدی هاشمی را به دست داشتن در پرونده کرسنت متهم کرده‌اند.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز فیلم‌هایی از اعترافات آقای یزدان‌پناه یزدی درباره ارتباطش با مهدی هاشمی را منتشر کرد.

این در حالی است که به گفته آتنا یزدی، همسر آقای یزدان‌پناه، این فیلم‌ها مربوط به «اعترافات اجباری» همسرش در مدت بازداشت او در سال ٧٢ بوده است.

مسعود میرکاظمی، نماینده تهران و وزیر نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد، در طرح سوال از وزیر ارشاد همچنین نسبت به «برخورد دوگانه» این وزارتخانه با مصوبات شورای عالی امنیت ملی اعتراض کرد و گفت که «آن چه شما انجام می‌دهید حاکی از حمایت از کسانی است که بی‌حرمتی به منتقدین دولت، علما، نمایندگان مجلس و مقدسات نظام را در پرونده خود دارند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در سخنان خود همچنین به مواردی چون «حذف خبرنگاران منتقد از جلسات مصاحبه» مسئولان دولتی، «مواخذه» روزنامه اصولگرای وطن امروز به دلیل مطالب این روزنامه علیه پادشاه عربستان سعودی و همچنین فشار به صدا و سیما برای پخش نکردن برنامه‌های انتقادی علیه دولت اعتراض کرد.

در پاسخ به این سخنان، وزیر ارشاد ایران سوال نمایندگان مجلس را «حاوی یک نوع تناقض» خواند و افزود: «از طرفی می‌گویند آزادی وجود ندارد و مطبوعات اصولگرا نمی‌توانند مطلب خود را بنویسند و از طرفی می‌گویند که مطبوعات را چقدر آزاد گذاشته و رها کرده‌اید که به نمایندگان مجلس توهین می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «مطبوعات اصولگرا و مخالف دولت هر چه می‌خواهند می‌نویسند؛ در مورد ژنو و مذاکرات هسته‌ای هم هیچ مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملی ابلاغ نشده و ما هم هیچ محدودیتی ایجاد نکردیم.»

کارت زرد روز سه‌شنبه نمایندگان به وزیر ارشاد دوازدهمین کارت زرد مجلس ایران به وزیران دولت حسن روحانی است.

پیش از این علاوه بر وزیر ارشاد که یک بار از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفته بود، وزیران کشور، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، صنعت و معدن، ارتباطات و فناوری اطلاعات علوم و اقتصاد نیز کارت زرد گرفته بودند.

این در حالی است که نمایندگان مجلس به وزیران آموزش و پرورش، صنعت و معدن، و اقتصاد دو بار کارت زرد داده‌‌اند.

جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش هفته آینده برگزار می‌شود

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و رئیس جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس در پایان این جلسه، پس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۶۴ امضا خبر داد که جلسه استیضاح علی‌اصغر فانی چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «بی‌توجهی به وضع مدارس کشور» ، «ناکارآمدی وزیر در جلب نظر دولت جهت تامین معیشت معلمان»، «نداشتن برنامه مدون و عملیاتی برای غنی‌سازی و ارتقای بهره‌وری برنامه‌های آموزشی و پرورشی» از جمله دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG