لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

گزارش گمرک: کاهش صادرات و واردات ایران در ۹ ماه اول سال


گمرک ایران اعلام کرد که واردات کشور در ۹ ماهه اول سال جاری، ۱۳۹۴، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۲۲ درصد و صادرات غیرنفتی کشور نیز ۱۱ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز چهارشنبه، ۹ دی، به نقل از گمرک ایران خبر داد که واردات کشور در ۹ ماهه امسال به ۳۰ میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار رسیده که بیش از ۲۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

در این مدت همچنین صادرات غیرنفتی ایران به ۳۲ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بدین ترتیب ارزش صادرات غیرنفتی ایران بالا‌تر از واردات آن است.

در این مدت چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان پنج کشور عمده مقصد صادرات ایران بوده‌اند.

اقلام عمده صادرات غیرنفتی در این مدت شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی‌شکل، پروپان مایع شده و قیر نفت بوده است.

گندم، ذرت دامی، لوبیای سویا و کنجاله سویا نیز چهار کالای عمده وارداتی ایران به لحاظ ارزش بوده که از کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و سوئیس وارد شده است.

در ماه‌های گذشته نیز ارزش صادرات و واردات ایران کاهش یافته بود.

به گفته برخی از کارشناسان، عمده علت کاهش صادرات ایران افت چشمگیر در قیمت کالاهای نفتی است که ایران برخی از آنها را در سبد صادرات غیرنفتی خود قرار می‌دهد.

در همین حال مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، روز ۱۵ آذرماه کاهش قیمت‌ کالاهای نفتی و سنگ‌آهن را از جمله دلایل کاهش ارزش صادرات ایران ذکر کرده بود.

امین چاروسه، از کارشناسان مرکز توسعه تجارت ایران، با انتشار مقاله‌ای در هفته‌نامه «دنیای تجارت» کاهش واردات چین، کاهش قیمت کالاهای عمومی از جمله فولاد، مس و روی و کاهش تقاضا در بازار عراق را از جمله دلایل کاهش ارزش صادرات ایران ذکر کرده بود.

وی کاهش تقاضا در صنایع داخلی به دلیل رکود و کاهش قیمت کالاهای وارداتی از جمله گندم و برنج را از جمله دلایل کاهش ارزش واردات ایران دانسته بود.

در همین حال مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، نیز پیش از این مهم‌ترین دلیل افت صادرات و واردات در ماه‌های اخیر را رکود اعلام کرده است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، اعلام کرده است که در حال حاضر «بزرگ‌ترین» رکود ۳۵ سال اخیر بر اقتصاد ایران حاکم است.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری خورشیدی چیزی میان منفی نیم درصد تا نیم درصد خواهد بود، اما در سال آینده ۴ تا ۵٫۵ درصد خواهد بود و تا سال ۲۰۲۰ انتظار می‌رود با آهنگی ۴ درصدی رشد کند.

XS
SM
MD
LG