لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

دوچرخه‌سواری در کویر برای «سال بدون شکار»


مهدی اوجاقی و نیما ترقی دوچرخه‌سوارانی هستند که از ابتدای نوروز ۱۳۹۳ آغاز به رکاب‌زنی در مسیر قطر کویر ایران به مسافت ۲۱۰۰ کیلومتر کرده‌اند. این طرح با هدف حمایت از حیات وحش ایران و با شعار «سال بدون شکار» در قالب رشته دوچرخه‌سواری برای گردشگری صورت گرفته است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:18 0:00
لینک مستقیم

رادیوفردا درباره اجرای این برنامه با نیما ترقی، سرپرست این طرح، گفت‌وگو کرده است.

نیما ترقی: ما می‌خواستیم یک برنامه‌ای را اجرا بکنیم که هم جنبه ورزشی داشته باشد که با دوچرخه اجرا بشود و هم حمایت از حیات وحش باشد، چون یک سری از گونه‌های حیات وحش در ایران در حال انقراض هستند.

ماجرای شکار بی‌رویه در ایران در حال زیاد شدن است و مردم یک مقداری نسبت به حیات وحش بی‌مهری می‌کنند، خواستیم به نوعی فرهنگ‌سازی بکنیم تا آشتی سابق بین مردم و حیات وحش برقرار بشود تا ما خودمان فرهنگ‌مان به جایی برسد که از حیات وحش، خودمان نگاهداری بکنیم.

چرا سرخس را به عنوان نقطه شروع این سفر انتخاب کردید؟

می‌خواستیم یک برنامه‌ای باشد که برای نخستین بار در ایران در یک تور دوچرخه‌سواری پیمایش می‌شود. ما طبق بررسی‌هایی که کردیم به این نتیجه رسیدیم که قطب کویری ایران یعنی از شمال شرق تا جنوب غرب را کسی تا به حال نرفته بوده است و دوستان تکه‌تکه این مسیر را رفته بودند. مسیر هم مسیر نسبتا سنگینی است، چرا که تقریبا سه چهارم مسیر، از داخل مناطق کویری می‌گذرد، یعنی باید از دو، سه اقلیم متفاوت بگذرید؛ از مناطق کوهستانی شمال شرق حرکت می‌کنید، وارد کویر می‌شوید، دوباره رشته کوه زاگرس را پشت سر می‌گذارید و از آن طرف دوباره وارد دشت کویر خوزستان می‌شوید که جزو مناطق گرم است.

از این سو هم به امید خدا حرکت می‌کنیم تا به سمت تالاب شادگان و مرز خرمشهر و شلمچه که نقطه جنوب غربی مرز کشور است.


به هر حال، مسیری که شما طی می‌کنید، گاهی خبرهایی می‌رسد که خطرهایی هم در مسیر وجود دارد، آیا درباره این خطرات احتمالی مسیر، برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

بله. ما از طریق وزارت ورزش و جوانان، نامه‌نگاری کرده‌ایم که این وزارت خیلی زحمت کشیدند و با همه یگان‌های انتظامی و امدادی در طول مسیر، هماهنگی‌هایی را انجام دادند. ولی به هر حال جاده است و هزاران خطر. مثلا ما روزهای اول در گردنه‌های سرخس در برف گرفتار شدیم، دو سه روز پیش از مشهد که خارج می‌شدیم بین مرز استان خراسان رضوی و استان خراسان جنوبی در طوفان شن گرفتار شدیم.

گویا قرار است که در این سفر، شما طوماری را از طرف انجمن حمایت از حیوانات در اختیار مردم بگذارید تا مردم این طومار را امضاکنند.

این طومار متنی بود که توسط انجمن حمایت از حیوانات تهیه شده است، نامه‌ای است خطاب به سرکار خانم [معصومه] ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، که اگر بشود حداقل یک سال شکار را در کشور ممنوع اعلام بکنند. زیر این نامه هم عنوان شده که اگر درآمدهای حاصل از فروش مجوزهای شکار مانع از این کار می‌شود، انجمن حمایت از حیوانات با کمک مردم تعهد می‌کند که این مبلغ را به حساب سازمان واریز بکند تا بتوانیم شکار را یک مدت در کشور نداشته باشیم تا این گونه‌هایی که در خطر انقراض هستند و این حیات وحشی که با شکار بی‌رویه روبه‌رو شده است، بتواند مثل سابق قوت و جان بگیرد.

استقبال مردم در طول راه چگونه بوده است؟

خیلی خوب بوده، مردم استان‌های خراسان رضوی و جنوبی که ما از آن‌ها عبور کردیم، خیلی مهمان‌نواز بودند، خیلی به ما لطف کردند به‌خصوص کارمندان سازمان محیط زیست این دو استان خیلی به ما کمک کردند و به هر جایی که می‌رسیم دوستان زحمت می‌کشند و روی طومارهم برای ما یک یادگاری می‌نویسند و هم با امضا و تاریخ از این طرح حمایت می‌کنند تا بتوانیم این حرکت فرهنگی را به جایی برسانیم.

--------------------------------------------------------------------
برای دنبال کردن سفر این دوچرخه‌سواران می‌توانید به صفحه cycling for animal rights در فیس‌بوک مراجعه کنید.
XS
SM
MD
LG