لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

پخش «پیامک تحریم خرید نان و شیر» در اعتراض به گرانی


روزنامه‌های مردمسالاری، آرمان و کیهان خبر داده‌اند که ابراهیم امینی امام جمعه قم آمار معتادان در ایران را «تکان‌دهنده و وحشتناک» توصیف کرده و گفته است که «زندان و اعدام» برای مبارزه با مواد مخدر «اثر ندارد».

روزنامه رسالت از افزایش مداوم قیمت مواد غذایی در ایران خبر داده و روزنامه‌های شرق و دنیای اقتصاد نیز خبر پخش «پیامک تحریم سه‌روزه خرید نان و شیر» را مورد توجه قرار داده‌اند.

سوم تیرماه ۱۳۹۱، هفتمین سالگرد به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد با بی‌اعتنایی اغلب روزنامه‌ها مواجه شده است، اما همزمان روزنامه اعتماد از برخورد سرد دولت برزیل و نادیده گرفتن پروتکل‌های دیپلماتیک در سفر احمدی‌نژاد به این کشور گزارشی منتشر کرده است.

روزنامه رسالت از قول رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از «انتقال۲۰۰ هزار دانشجوی دختر به دانشگاه محل سکونت» آنها خبر داده است.

ابراهیم امینی: آمار معتادان وحشتناک است، «زندان و اعدام» اثر ندارد

روزنامه‌های مردمسالاری، آرمان و کیهان خبر داده‌اند که ابراهیم امینی امام جمعه قم «آمار معتادان» در ایران را «تکان‌دهنده و وحشتناک» توصیف کرده و گفته است که «زندان و اعدام» برای مبارزه با مواد مخدر «اثر ندارد».

روزنامه آرمان در شماره شنبه با تیتر «آمار اعتیاد در کشور وحشتناک است» و روزنامه کیهان نیز با تیتر «آمار معتادان کشور تکان‌دهنده است»، انتقاد کم‌سابقه آیت‌الله امینی در نماز جمعه قم از گسترش روزافزون اعتیاد به مواد مخدر در ایران را منتشر کرده‌اند.

روزنامه مردمسالاری نیز عکس یک شماره سوم تیر را به ابراهیم امینی، امام جمعه قم، اختصاص داده و از قول او نوشته است که «انتظار می‌رفت بعد از انقلاب اسلامی ایران، معضل اعتیاد حل شده و معتاد نداشته باشیم، اما متأسفانه این مشکل حل نشد، مسئولین در زمینه تعداد معتادان کشور آمار درستی نمی‌دهند و می‌گویند دادن آمار به صلاح نیست»، اما «من آماری دارم که تکان‌دهنده و وحشتناک بوده و زیبنده نظام نیست».

به نوشته این روزنامه، ابراهیم امینی با اشاره به این که «منشأ ۶۵ درصد جرایم کشور، مواد مخدر است» در خطبه‌های نماز جمعه قم گفته است که «باید پرسید چرا وضع به این صورت است و چرا با وجود این همه هزینه‌هایی که می‌شود و حتی شهدایی که هنوز در این راه به شهادت می‌رسند، این معضل حل نشده است؟ حل مشکل به کنار، انتظار داریم از تعداد معتادان کم شود» و «حتی کم کردن به کنار، بلکه می‌خواهیم تعداد معتادان بیشتر نشود».

امام جمعه موقت قم همچنین گفته است که «طبق آمار ۶۰ درصد معتادان کشور متأهل بوده و باید پرسید خانواده‌های آنان چه می‌کشند؟» و تاکید کرده که آمار تازه‌ای که به دست وی رسیده نشان می‌دهد که «در سابق، سن اعتیاد ۲۳سال بود، اما اکنون به ۱۵سال رسیده است».

روزنامه مردمسالاری از قول امام جمعه قم نوشته است که وقتی «خود ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید موفق نبوده‌ایم، چرا مسئولان چاره‌ای نمی‌اندیشند در حالی که با این مسئله باید جدی‌تر برخورد کرده و برای آن وقت صرف کنند، زیرا اگر این معضل حل نشود، مشکلات و معضلات دیگر اجتماعی به قوت خود باقی است».

ابراهیم امینی همچنین در انتقادی کم‌سابقه از تریبون نماز جمعه قم از به کارگیری «زندان و اعدام» برای مقابله با گسترش مواد مخدر و اعتیاد در ایران انتقاد کرده و گفته است که «به نظر می‌رسد این شیوه مبارزه با مواد مخدر که تاکنون بوده و افراد زندانی و اعدام می‌شوند، اثر ندارد، زیرا امروزه می‌بینیم حتی در زندان‌ها هم جا وجود ندارد».

به گزارش روزنامه مردمسالاری، امام جمعه قم همچنین گفته است که «آمار چند میلیون پرونده در دستگاه قضایی کشور بسیار وحشتناک است، حال آن که طبق همین آمار، ذکر شده بود که در کشور ژاپن با وجود بیش از ۱۳۰میلیون جمعیت، تنها ۳۵۰هزار پرونده دادگستری وجود دارد».

پخش گسترده «پیامک تحریم سه‌روزه خرید نان و شیر» در اعتراض به گرانی

روزنامه رسالت از افزایش مداوم قیمت مواد غذایی در ایران خبر داده و روزنامه‌های شرق و دنیای اقتصاد نیز خبر پخش «پیامک تحریم سه‌روزه خرید نان و شیر» را مورد توجه قرار داده‌اند.

در حالی که روزنامه‌های ایران با محدودیت درباره انتشار اخبار اعتراضات مواجه هستند هر دو روزنامه دنیای اقتصاد و شرق متنی را که خبرگزاری ایسنا در نقد فراخوان «تحریم خرید شیر و نان به مدت سه روز» چاپ کرده منتشر کرده‌اند.

روزنامه شرق با اشاره به این که «افزایش قیمت برخی کالا‌ها و اقلام خوراکی که جزء مایحتاج ضروری مردم نیز محسوب می‌شوند این روز‌ها به نقل محافل عمومی و خانوادگی بدل شده و واکنش‌های مختلفی را نیز در پی داشته است» نوشته در روزهای اخیر «پیامکی میان برخی کاربران تلفن همراه رواج یافته مبنی بر نخریدن چند قلم کالای اساسی در فاصله ‌مشخص سه‌روزه، برای واکنش نشان دادن به افزایش قیمت آنها».

این روزنامه یادآوری کرده است که «طی یکی دو ماه گذشته قیمت برخی اقلام مانند نان و لبنیات با افزایش مواجه شده» و این افزایش قیمت‌ها به ویژه «افزایش قیمت نان» واکنش «برخی از مسئولان مانند رئیس مجلس و مراجع تقلید را نیز در پی داشته است».

این روزنامه پخش پیامک «تحریم خرید نان و شیر» را «واکنشی» در قبال گرانی‌ها توصیف کرده و نوشته است که واکنش مردم «این روز‌ها به شکل پیامکی دست به دست می‌شود و طلب می‌کند که برای چند روز هم که شده مردم از خرید نان و شیر خودداری کنند».

روزنامه شرق به نقل از یاداشت منتشر شده در خبرگزاری ایسنا نوشته است که «این واکنش را به فال نیک می‌توان گرفت و به دور از اغراض سیاسی و تحلیل‌های جناحی گفت که این پیامک‌‌ها‌‌ همان قصه هدفمند شدن یارانه‌هاست که نتیجه آن نه قطع مصرف، بلکه درست مصرف کردن است».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، نیز از گران‌تر شدن «گوشت مرغ» خبر داده و نوشته که «مرغ کیلویی ۶۲۰۰ تومان شد».

این روزنامه با تاکید بر این که «دولت ۲۴ میلیارد دلار به تامین نهاده‌های تولید به ویژه کشاورزی اختصاص داد»، نوشته است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در محافل رسمی کاهش قیمت را وعده داده بود، اما همچنان قیمت‌ها روند صعودی دارند و مرغ به کیلویی «۶۲۰۰ تومان» و «به گفته برخی مسئولان تا کیلویی ۷ هزار تومان» رسیده است.

تفاوت «برزیل دیلما روسف و برزیل لولا داسیلوا» برای احمدی‌نژاد

سوم تیرماه ۱۳۹۱، هفتمین سالگرد به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد، با بی‌اعتنایی اغلب روزنامه‌ها مواجه شده است، در حالی که پیشتر روزنامه‌های جناح حاکم آن را «روز تاریخی» و روز «بازگشت عزت و اقتدار اسلامی» توصیف می‌کردند، همزمان روزنامه اعتماد از برخورد سرد دولت برزیل و نادیده گرفتن پروتکل‌های دیپلماتیک در سفر احمدی‌نژاد به این کشور خبر داده است.

این روزنامه نوشته در حالی که هنوز دو ماه از ماجرای دیپلمات ایرانی در سفارت ایران در برزیل و حضور وی در یک استخر مختلط نگذشته که باعث خبرسازی و جنجال بسیار در افکار عمومی شد و در ‌‌نهایت به صدور یک بیانیه از سوی وزارت خارجه ختم شد، حالا سفر محمود احمدی‌نژاد به برزیل مجددا حاشیه‌هایی به همراه داشته است، زیرا به نظر می‌رسد که «برزیل دیلما روسف، نه آن برزیل لولا داسیلوا است».

اعتماد با اشاره به این که «محمود احمدی‌نژاد در فرودگاه ریودوژانیرو برزیل مورد استقبال محمدجواد محمدی‌زاده معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل و جمعی از مقامات برزیل قرار گرفت» از مقام‌های دولتی خواسته تا اعلام کنند که «دقیقا چه مقامی از برزیل به استقبال احمدی‌نژاد رفته است؟‌» و «در هماهنگی‌های صورت گرفته قرار بوده چه کسی از رئیس ‌جمهور در فرودگاه استقبال کند؟ آیا این امر صورت گرفته؟ ‌واکنش مقامات دیپلماتیک ایران به این مسئله چه بوده است؟»

این روزنامه همچنین نوشته است که «رئیس‌ جمهوری برزیل، درخواست همتای ایرانی خود، محمود احمدی‌نژاد، برای دیداری دوجانبه در حاشیه کنفرانس «ریو +۲۰» را رد کرده ‌است» و از مقام‌های دولتی پرسیده که «آیا این مسئله صحت دارد؟ آیا در هماهنگی‌های صورت گرفته برای این سفر دیدار رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران با رئیس ‌جمهور برزیل تنظیم شده بوده است؟» و «چرا این دیدار لغو شده و واکنش دیپلماتیک ایران چه بوده است؟»

اعتماد همچنین طرح پرسش‌هایی چون «به غیر از شرکت در اجلاس ریو +۲۰ برنامه دیگری در دستور کار سفر آقای احمدی‌نژاد به برزیل وجود داشته است؟ ‌اگر تنها برنامه سفر حضور در این نشست بوده ضرورت شرکت بالا‌ترین مقام اجرایی ایران در این اجلاس چه بوده است؟ ‌آیا سطح این اجلاس متناسب با شرکت رئیس ‌جمهوری یک کشور بوده است؟» در ادامه نوشته است که «کارکنان وزارت خارجه و مسئولان دیپلماتیک کشورمان باید آگاه باشند که حفظ شان و حیثیت کشور از هر امری بالا‌تر است لذا از قوای نظارتی خصوصا مجلس شورای اسلامی نیز انتظار می‌رود با دقت و حساسیت بیشتری نظارت کنند تا جلوی هرگونه اشتباهی در این مسئله گرفته شود».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود گفته است که محمود احمدی‌نژاد در سفر به آمریکای لاتین «ضمن سخنرانی در اجلاس توسعه و محیط زیست با نخبگان برزیلی و خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌و‌گو کرد» و «طی یک کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت» و از جمله گفت که «رتبه اقتصادی ایران به‌زودی از ۱۷ به ۱۵ می‌رسد».

این روزنامه بدون اشاره به رد درخواست احمدی‌نژاد از سوی دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل، از «دیدار احمدی‌نژاد با رئیس جمهور سابق برزیل» خبر داده و نوشته است که «احمدی‌نژاد در حاشیه اجلاس توسعه و محیط زیست با لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل دیدار کرد» و «از داسیلوا برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد».

«انتقال ۲۰۰ هزار دانشجوی دختر به واحدهای محل سکونت خانواده»

روزنامه رسالت از قول رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از «انتقال۲۰۰ هزار دانشجوی دختر به دانشگاه محل سکونت» آنها خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با لطف‌الله صافی ‌گلپایگانی و حسین نوری‌همدانی از مراجع تقلید نزدیک به جناح حاکم «گزارشی از فعالیت‌های اخیر خود در دانشگاه آزاد اسلامی» ارائه کرد و از جمله به نوری‌همدانی گفت که «در دیدار قبلی عنوان کردیم که به دنبال انتقال دانشجویان به واحدهای محل سکونت خود یا همسران‌شان هستیم و امروز توفیق آن را داریم که اعلام کنیم سال تحصیلی جدید این امر محقق خواهد شد».

رسالت نوشته است که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده که از ۱۵ خردادماه تا ۱۵ تیرماه از دانشجویان ثبت‌ نام صورت خواهد گرفت و «از ترم تحصیلی آینده دانشجویان دختر در دانشگاه‌های محل سکونت خود یا همسران‌شان تحصیل خواهند کرد».

فرهاد دانشجو شمار دانشجویان دختری که به واحدهای مجل سکونت خانواده‌‌های‌شان منتقل می‌شوند را «۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر» اعلام کرده و گفته است که این دانشجویان دختر «در سال تحصیلی جدید به محل سکونت خود منتقل می‌شوند».

پیشتر طرح مشابهی از سوی وزارت علوم نیز با عنوان «بومی‌گزینی» به اجرا گذاشته شده است و روزنامه‌ها از قول کار‌شناسان آن را اعمال تبعیض علیه دختران دانشجو عنوان کرده‌اند، چرا که «دانشجویان دختر» را از تحصیل در «دانشگاه‌های ممتاز» و «رشته‌های دانشگاهی» مورد نظرشان باز می‌دارد یا دچار محدودیت می‌کند.

روزنامه اعتماد هم در گزارشی از «پوست‌اندازی در دانشگاه آزاد» خبر داده که «جداسازی دختران و پسران» در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و محمدمهدی مظاهری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، در دیدار با آیت‌الله صافی گلپایگانی گفته است که «دو سال پیش که خدمت شما رسیدیم به سه نکته درباره بودن علم و اخلاق در کنار یکدیگر، تفکیک دانشجویان دختر و پسر و توسعه فرهنگ دینی و اخلاق اسلامی در دانشگاه‌ها اشاره کردید و امروز با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی این نوید و امید برای اجرایی شدن تاکیدات شما در دانشگاه بیشتر شده است».
XS
SM
MD
LG