لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

«به اصلاح‌طلبان اجازه برگزاری جلسه خانوادگی هم نمی‌دهند»


روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «اصلاح‌طلبان در انتظار دود سفید» نوشته است که مشاوران محمد خاتمی و اکبر هاشمی ‎رفسنجانی طرحی برای تعیین نامزد ارائه کرده‌اند که بر اساس آن «از میان حسن روحانی و محمدرضا عارف یک نامزد در میدان رقابت باقی‌می‌ماند و در صورت پیروزی، نامزد دیگر معاون رئیس ‌جمهور می‌شود».

روزنامه مردم‎سالاری نیز در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از «درخواست جبهه اصلاح‌طلبان ایران برای ایجاد اجماع بین روحانی و عارف» خبر داده است.

روزنامه بهار خبر داده است که حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف روز چهارشنبه با انتقاد از فضای امنیتی و محدودیت‌های ایجاد شده برای فعالیت اصلاح‌طلبان، خواهان پایان دادن به این محدودیت‌ها و برخوردهای امنیتی شده است.

روزنامه جام جم از «محدودیت شغلی جدید برﺍی پزشکان» خبر داده و نوشته است: «ﺍشتغال پزشکان در بیش ﺍز دو بیمارستان ممنوع شد».

روزنامه بهار خبر داده است که «روز سه‌شنبه روح‌الله یزدانی عکاس بهار مورد حمله دو زورگیر در خیابان‌های اطراف روزنامه بهار قرار گرفت».

طرح مشاوران هاشمی و خاتمی برای ائتلاف عارف و روحانی

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «اصلاح‌طلبان در انتظار دود سفید» نوشته است که مشاوران محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی برای تعیین نامزد واحد طرحی داده‌اند که بر اساس آن «از میان روحانی و عارف یک نامزد در میدان رقابت باقی‌می‌ماند و در صورت پیروزی وی، نامزد دیگر معاون رئیس ‌جمهور می‌شود».

به گزارش این روزنامه، جمعی از مشاوران هاشمی و خاتمی «در حال نهایی‌ کردن طرح اجماع اصلاح‌طلبان هستند و گرچه تاکنون این طرح نهایی نشده و به تصویب بزرگان جریان اصلاحات نرسیده است اما در روزهای آینده تصمیماتی درباره این طرح، نهایی و اعلام خواهد شد».

روزنامه شرق با اشاره به این که طرح مشاوران خاتمی و هاشمی شامل چهار محور اصلی است، نوشته است: «مرحله نخست برگزاری جلسه مشترک با حضور هاشمی، خاتمی، روحانی و عارف با هدف اجماع است. مرحله بعدی طرح اعلام حمایت رسمی، علنی و عملی هاشمی و خاتمی از نامزد واحد در مرحله تبلیغات تا مددرسانی به او در تشکیل دولت آینده» است و مرحله سوم و چهارم نیز به‌ ترتیب «معرفی نامزد دوم به‌ عنوان معاون اول و فعال‌ شدن ستادهای هر دو نامزد را تشکیل می‌دهد».

نجفقلی حبیبی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به روزنامه شرق گفته است: «این طرح وجود دارد اما این که چنین چیزی تا چه اندازه به نتیجه برسد بسته به نظر بزرگان و نامزدها دارد، اما کلیات این خبر تایید می‌شود و امید است روزهای آینده جزئیات را هم منتشر کنیم».

حمیدرضا جلایی‌پور یکی از نزدیکان به محمد خاتمی نیز به این روزنامه گفته است: «با این که حسن روحانی اعلام کرده یک اصولگرای میانه‌رو است و به نظر می‌رسد در سیاست داخلی تفاوت‌هایی با اصلاح‌طلبان داشته باشد، اما سیاست خارجی، سیاست اقتصادی و اعتدال او بسیار به مواضع اصلاح‌طلبان نزدیک است».

جلایی‌پور با اشاره به این که «پایگاه اجتماعی منتسب به اصلاح‌طلبان انتظاراتی از آنها دارد»، گفته است که «بعید نیست که روزهای آینده اصلاح‌طلبان که کاندیدای حداکثری آنها هاشمی بوده است؛ دوباره به اجماع نزدیک شوند و از یکی از کاندیداهای موجود حمایت کنند».

صادق زیباکلام نیز در سرمقاله روزنامه شرق با تیتر «انگاره‌های نامزد واحد» نوشته است: «طرفداران نظریه اجماع بر این باورند که حتی اگر بخشی از حمایت گسترده‌ای که برای هاشمی به راه افتاده بود، به سمت محمدرضا عارف یا حسن روحانی سرازیر شود، آنان به‌راحتی می‌توانند چهره‌های اصولگرا را شکست دهند».

یادداشت‌نویس روزنامه شرق در عین حال به مخالفت‌هایی در میان اصلاح‌طلبان با انتخاب و معرفی دوباره نامزد واحد از میان محمدرضا عارف و حسن روحانی اشاره کرده و نوشته است که «گروه دیگری از اصلاح‌طلبان استدلال می‌کنند اجماع روی عارف یا روحانی، در عمل به معنای پذیرش این اصل و رویه غیردموکراتیک است که اصولگرایان برای اصلاح‌طلبان تعیین تکلیف کرده و به آنان بگویند که هاشمی ‌رفسنجانی یا خاتمی نمی‌توانند نامزد شما باشند اما عارف و روحانی می‌توانند».

زیباکلام همچین اشاره کرده که این گروه از اصلاح‌طلبان می گویند که «خیلی معلوم نیست که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان چه میزان از این اجماع استقبال کند».

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق با تاکید بر این که اصلاح‌طلبان فرصت زیادی برای تصمیم‌گیری ندارند، نوشته است: «هاشمی و خاتمی به همراه مشاورین خود، می‌بایست گرد هم جمع شوند و بالاخره با رسیدن به تصمیم روشن، شفاف و شجاعانه، به این دوگانگی پایان دهند» و علاوه بر این «رهبری اصلاحات می‌بایست در نظر داشته باشد که هر تغییر و تحولی در ایران، هر حرکتی ولو اندک در جهت گسترش دموکراسی و اصلاح وضعیت موجود، لاجرم از صندوق رای می‌گذرد و مسیر دیگری نداریم ولو آن که اصولگرایان دسترسی به صندوق رای را برای اصلاح‌طلبان دشوار کرده باشند».

روزنامه مردم‎سالاری نیز در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از «درخواست جبهه اصلاح‌طلبان ایران برای ایجاد اجماع بین روحانی و عارف» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» با صدور بیانیه انتخاباتی شماره سه خود ضمن ابراز تاسف «از عدم احراز صلاحیت نامزد حداکثری و اجماعی این جبهه اکبر هاشمی ‌رفسنجانی و رد صلاحیت مصطفی کواکبیان «از آقایان حسن روحانی و محمدرضا عارف می‌خواهد که از تکرار تجربه تلخ سال ۸۴ عبرت بگیرند و با ائتلاف و اجماع خودشان پیشتاز ترجیح مصلحت کشور بر مصلحت شخصی بوده و آمال افراطیون مخالف اعتدال را خنثی کنند».

ستاد انتخاباتی عارف: به اصلاح‌طلبان اجازه برگزاری جلسه خانوادگی هم نمی‌دهند

روزنامه بهار خبر داده است که حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف روز چهارشنبه با انتقاد از فضای امنیتی و محدودیت‌های ایجاد شده برای فعالیت اصلاح‌طلبان، خواهان پایان دادن به برخوردهای امنیتی و این محدودیت‌ها شد.

به نوشته این روزنامه، حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در نشست خبری روز چهارشنبه به فضای امنیتی و ایجاد محدودیت برای فعالیت اصلاح‌طلبان و نیز هواداران محمدرضا عارف اشاره کرد و گفت: «فروردین امسال ۲۰ نفر از اصلاح‌طلبانی که برای کشور فعالیت کردند، خواستند در فضایی معمولی دور هم جمع شوند، اما فضای امنیتی اجازه تشکیل یک محفل خانوادگی را نداد، و ما فکر می‌کنیم این وضعیت باید پایان داده شود».

سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف همچنین با اشاره به برخوردهای انجام شده در عرصه مدیریت کشور از سوی جناح حاکم، گفت: «با ادبیات حذفی امروز خودشان به جان خودشان افتاده‌اند و شاهد گفت‌وگوهای رئیس مجلس و دولت هستیم در حالی که در زمان آقای خاتمی چنین ادبیاتی مشاهده نمی‌شد و شما کی بین آقای خاتمی و شاهرودی چنین برخوردهایی که الان بین رئیس مجلس و رئیس دولت یا رئیس قوه‌ قضاییه و رئیس دولت است می‌دیدید».

حسن رسولی با تاکید بر این که «این نابه‌سامانی‌ها محصول کارنامه اصولگرایی است»، گفت: «در حوزه سیاست خارجی، با دروغ و متهم کردن اصلاح‌طلبان به وادادگی، تهاجمی و ماجراجویانه با دنیا صحبت کردند اما خود در عمل در فرودگاه نیویورک گفتند که الان آمادگی داریم با رئیس ‌جمهور آمریکا مذاکره کنیم».

روزنامه بهارهمچنین از قول حسن رسولی نوشته است که میان اصلاح‌طلبان و حسن روحانی قرابت‌های زیادی وجود دارد و «اگر خود روحانی بگوید که با خاستگاه اصلاح‌طلبانه وارد انتخابات شده است، ما هم می‌پذیریم، اما وقتی خودش را در حوزه فراجناحی معرفی می‌کند ما نمی‌توانیم وی را در حوزه اصلاح‌طلبی تعریف کنیم».

بخشنامه جدید وزارت بهداشت:ﺍشتغال پزشکان در بیش ﺍز دو بیمارستان ممنوع

روزنامه جام جم از «محدودیت شغلی جدید برﺍی پزشکان» خبر داده و نوشته است: «ﺍشتغال پزشکان در بیش ﺍز دو بیمارستان ممنوع شد».

این روزنامه گزارش داده است که وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را به دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی ابلاغ کرد که بر اساس آن «پزشکان چه در بخش خصوصی فعالیت کنند و چه در بخش دولتی، حداکثر می‌توانند در دو بیمارستان یا موسسه پزشکی فعالیت کنند و البته می‌توانند جز این دو مرکز در یک مکان نیز مطب داشته باشند».

به نوشته روزنامه جام جم، وزارت بهداشت اعلام کرده است با اجرای این بخشنامه «فعالیت پراکنده پزشکان در مراکز متعدد» کاهش خواهد یافت و «از افت کیفیت خدمات درمانی و سردرگمی بیماران» نیز جلوگیری می‌شود.

در گزارش این روزنامه تاکید شده است که وزارت بهداشت قصد دارد با محدود کردن فعالیت پزشکان در بیشتر از دو بیمارستان یا موسسه، «برای پزشکان جوانی که بیکار هستند و دنبال کار می‌گردند نیز زمینه اشتغال و کار فراهم کند».

جام جم نوشته است: «این بخشنامه علاوه بر دانشگاه‌های علوم پزشکی به سازمان نظام پزشکی نیز ابلاغ شده است و با توجه به این که مسئولیت صدور پروانه مطب پزشکان به عهده سازمان نظام پزشکی است، نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه به عهده این سازمان قرار گرفته است».

این روزنامه یادآوری کرده است که «بر اساس قانون پنجم توسعه، هیچ پزشکی حق ندارد به شکل همزمان در دو بخش خصوصی و دولتی کار کند و همین قانون بهانه‌ای شد تا زمستان گذشته نمایندگان مجلس تصمیم بگیرند نه فقط در حد قانون پنجم توسعه، بلکه به شکل جدی‌تر و در قالب یک قانون دائم دوشغله بودن پزشکان بخش خصوصی و دولتی را ممنوع کنند، اما بهمن ۹۱ شورای نگهبان ایرادهایی به این مصوبه نمایندگان وارد کرد و هم اکنون برای اصلاح برخی موارد این مصوبه همچنان در دست بررسی است».
XS
SM
MD
LG