لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

مکارم شیرازی: توﺍفق ژنو با نظر و تایید رهبر جمهوری اسلامی انجام شد


روزنامه اعتماد از قول محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، خبر داده است که «رفع حصر و گشایش فضای سیاسی در دستور کار حسن روحانی» قرار دارد.

روزنامه‌های قانون، شرق و اعتماد تیترها و عکس‌های اصلی شماره پنج‌شنبه را به بحران آلودگی هوای تهران اختصاص داده‌اند. روزنامه قانون ضمن انتشار عکس بزرگی که آلودگی هوا در پایتخت را به تصویر کشیده با تیتر «تهران در اغما» نوشته است: «میزان آلودگی هوای تهران به بالاتر از خطر رسیده است.»

روزنامه شرق نیز با تیتر «هشدار وزارت بهداشت به تهرانی‌ها» نوشته است: «طبق قوانین مصوب کمیته کاهش آلودگی هوای تهران هنگام رسیدن آلودگی هوا به مرز اضطرار باید دستورالعمل‌های لازم جهت مقابله با آن اتخاذ شود، تعطیلی همه مقاطع مدارس شهر، تعطیلی صنایع آلاینده هوای شهر، اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، توقف فروش هفتگی و روزانه آرم ورود به محدوده طرح ترافیک بخشی از این تصمیمات است»، اما تصمیمی که این کمیته روز چهارشنبه برای شهر تهران گرفت شامل همه این موارد نبود».

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، در شماره پنج‌شنبه از آغاز «موج سوم دیپلماسی روحانی برای امنیت منطقه» گزارش داده است.

روزنامه قانون در شماره هفتم آذرماه از قول ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نزدیک به حکومت نوشته است: «توﺍفق ژنو با نظر و تایید رهبر جمهوری اسلامی» انجام شده است.

روزنامه‌های آرمان و اعتماد ضمن انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی از سخنان تلویزیونی حسن روحانی در پایان یک صد روز نخست دولت یازدهم استقبال کرده‌اند. روزنامه آرمان از قول اکبر ترکان، از مشاوران ارشد حسن روحانی، نوشته است: عصبانیت بعضی‌ها قابل درک است، چون در دولت قبلی یا مجری بودند یا حامی.

روزنامه‌ کیهان اما رئیس جمهوری اسلامی را به سیاه‌نمایی متهم کرده است، و روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز علاوه بر «سیاه‌نمایی»، حسن روحانی را به طور ضمنی به تقابل با علی خامنه‌ای و نادیده گرفتن حمایت‌های رهبر جمهوری اسلامی از دولت احمدی‌نژاد متهم کرده است.

روزنامه رسالت نیز در سرمقاله شماره پنج‌شنبه ضمن انتقاد از گزارش حسن روحانی تاکید کرده که روحانی باید به جای انتقاد از محمود احمدی‌نژاد و دولتش تشکر می‌کرد.

سخنگوی دولت: حصر و گشایش فضای سیاسی در دستور کار روحانی است

روزنامه اعتماد از قول سخنگوی دولت خبر داده است که «رفع حصر و گشایش فضای سیاسی در دستور کار حسن روحانی» قرار دارد.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، به روزنامه اعتماد گفته است: «رفع حصر از چهره‌های اصلاح‌طلب و آزادی زندانیان سیاسی در دستور کار دولت است، اما ترجیح این است که این امور در بی‌خبری و در عمل دنبال شود.»

سخنگوی دولت در گفت‌وگو با فرزانه آیینی خبرنگار روزنامه اعتماد تاکید کرده که «با توجه به رویکرد دولت هر اقدامی که در مسائل سیاسی و رفع حصر و گشایش‌های امنیتی و سیاسی کشور مورد انتظار جامعه است در دستور کار رئیس جمهور قرار دارد»، اما «گاهی بهتر است به جای پیگیری جزئیات امور به دولت اعتماد کرد و گذاشت دولتمردان امور را پیش ببرند».

محمدباقر نوبخت همچنین گفته است: «مردم با توجه به روحیاتی که از حسن روحانی سراغ دارند باید به دولت تدبیر و امید اعتماد کنند، و بدانند در برخی امور بهتر است دولت به جای این که حرفی بزند عمل کند.»

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «وعده صد روزه حسن روحانی به پایان رسیده و چشم به راهی برای تحقق شعارهای انتخاباتی‌اش دوچندان شده است» نوشته است: «گشایش فضای سیاسی، رفع موانع امنیتی، رفع حصر از برخی چهره‌های سیاسی» از پرطرفدارترین شعارهای حسن روحانی بود که در فصل انتخابات با فریادهای اشتیاق مردم همراهی می‌شد.

این روزنامه سخنان محمدباقر نوبخت را «شکست سکوت دولت» درباره وعده‌های رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی توصیف کرده و نوشته است: «چرایی استمرار این سکوت کابینه برای حامیان روحانی سوالی بود که در حاشیه جلسه چهارشنبه هیئت دولت با محمدباقر نوبخت در میان گذاشتیم و نوبخت با چهره‌ای گشاده این سکوت را شکست.»

به گزارش روزنامه اعتماد، محمدباقر نوبخت به رغم تاکید بر این که «رفع حصر از چهره‌های اصلاح‌طلب و آزادی زندانیان سیاسی در دستور کار دولت است» به روزنامه اعتماد گفته است که «اگر قرار است گشایشی حاصل شود و اتفاقی رخ دهد این به گفته نیست و باید در عمل باشد و با توجه به رویکرد شخص رئیس جمهور قطعا درباره گشایش فضای سیاسی و فرهنگی کشور متناسب با آرمان‌های نظام اقداماتی انجام خواهد شد».

سخنگوی دولت همچنین گفته است که «در این ارتباط باید فرصت بیشتری داده شود تا آثار آن در جامعه دیده شود، اگر قرار است اقدامی صورت بگیرد که در حال انجام است بازگویی آنها ممکن است در روند آنها مسائل و مشکلاتی ایجاد کند».

آغاز «موج سوم دیپلماسی روحانی برای امنیت منطقه»

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، در شماره پنج‌شنبه از آغاز «موج سوم دیپلماسی روحانی برای امنیت منطقه» گزارش داده است.

به نوشته این روزنامه، «تحرکات دیپلماتیک ایران چند روز پس از توافق‌نامه ژنو شتاب گرفت اما این بار کانون این تحرکات کاهش تنش‌های منطقه‌ای و نگرانی‌های منطقه‌ای را نشانه رفته است».

روزنامه ایران همچنین خبر داده است که شامگاه چهارشنبه «حسن روحانی با بشار اسد تلفنی رایزنی و مذاکره کرد» و نوشته که «احمد داووداوغلو وزیر خارجه ترکیه مذاکرات فشرده‌ای با مقامات ایران انجام داد و روز پنج‌شنبه وزیر خارجه امارات وارد تهران می‌شود، و همزمان گزارش‌ها حاکی است که هفته آینده بیشترین رفت و آمدهای دیپلماتیک بین خطوط تهران و پایتخت‌های منطقه‌ای صورت خواهد گرفت».

ارگان مطبوعاتی دولت با تاکید بر این که «تهران دور جدیدی از تحرکات خود را آغاز کرده است که تکمیل‌کننده دو تحول پیشین یعنی رفع خطر جنگ علیه سوریه و حمایت جهانی از دیپلماسی از پرونده هسته‌ای ایران است» یادآوری کرده است که «برای رمزگشایی از تحرکات تازه ایران در مناسبات منطقه‌ای باید کمی به عقب برگشت».

این روزنامه ضمن اشاره به این که «حدود سه ماه پیش شمارش معکوس حملات هوایی غرب به سوریه از روزها به ساعت‌ها رسیده و بوی جنگ و باروت زمان دیگری در آسمان خاورمیانه پیچیده بود»، نوشته است که همان سه ماه پیش «در هوای تیره و تار منطقه، هواپیمای وزیر جدید خارجه ایران در آنکارا و بغداد نشست، زنگ تلفن‌های سیاسی حسن روحانی رئیس جمهور جدید نیز در اتاق مقامات ارشد برخی کشورهای منطقه اعم از حامیان و مخالفان جنگ به صدا درآمد و پیام‌هایی نیز به گفته منابع آگاه از تهران به سایر مراکز مهم دنیا ارسال شد» و پس از این تماس‌ها بود که «ناگهان ورق برگشت».

روزنامه ایران، دیپلماسی دولت روحانی را دلیل عدم حمله به سوریه عنوان کرده و نوشته است: «پس از فروکش کردن بحران سوریه، که اولین موج دیپلماسی دولت روحانی بود، سفر رئیس جمهور و تیم همراه وی به نیویورک جهان را متوجه نگاه جدید ایران به حل و فصل تنش‌های هسته‌ای خود کرد» و اکنون پس از توافق‌نامه ژنو که باید آن را «موج دوم دیپلماسی روحانی تعبیر کرد»، موج سوم دیپلماسی ایران که «معطوف به کاهش تنش‌های منطقه‌ای» است آغاز شده است.

مکارم شیرازی: توﺍفق ژنو با نظر و تایید رهبر جمهوری اسلامی انجام شد

روزنامه قانون در شماره هفتم آذرماه خبر داده است که «توﺍفق ژنو با نظر و تایید رهبر جمهوری اسلامی» انجام شده است.

این روزنامه ضمن انتشار گزارشی در صفحه یک شماره پنج‌شنبه حمایت مراجع تقلیدی چون ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی از توافق ژنو را «خط بطلان مرﺍجع بر ﺍدعاهای ﺍفرﺍطیون» توصیف کرده و به نقل از این دو روحانی بلندپایه و نزدیک به حکومت نوشته است: «توﺍفق ژنو با نظر و تایید رهبری بوده ﺍست».

به نوشته روزنامه قانون، ناصر مکارم شیرازی طی سخنانی در پایان درس خارج فقه خود در قم تاکید کرد «توافق ژنو با هماهنگی ﺍرکان ﺍصلی نظام و تایید رهبر ﺍنقلاب بوده ﺍست، بنابرﺍین نباید تحلیل غیرمنصفانه ﺍرﺍئه کرد».

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی همچنین درباره توافق ژنو گفته است: «روی ﺍین مذﺍکرﺍت ســه ماه پیش مطالعه صورت گرفته ﺍســت و ﺍین گونه نبــوده که وزیر خارجه به یکباره ﺍین تفاهم‌نامه رﺍ ﺍمضا کرده باشد» اما برخی «در گوشه و کنار ناﺁگاهانه موضع‌گیری می‌کنند و می‌گویند ﺍیــن کار مورد تایید رهبری نبوده، ﺍما ﺁن‌ها باید بدﺍنند که رهبر ﺍنقلاب ﺁن رﺍ تایید کرده ﺍست و کسانی که ﺍین گونه ﺍظهار نظر می‌کنند، حتما نظر ﺍیشان رﺍ مطالعه نکرده‌ﺍند».

اکبر ترکان: عصبانیت بعضی‌ها که در دولت قبلی یا مجری بودند یا حامی، قابل درک است

روزنامه‌های آرمان و اعتماد ضمن انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی از سخنان تلویزیونی حسن روحانی در پایان یک صد روز نخست دولت یازدهم استقبال کرده‌اند.

روزنامه آرمان ضمن اختصاص یک صفحه به ارزیابی گزارش تلویزیونی حسن روحانی با تیتر «گزﺍرش صادقانه، مخالفان و موﺍفقان»، از قول ﺍکبر ترکان از مشاوران ارشد رئیس جمهوری اسلامی نوشته است: «عصبانیت بعضی‌ها قابل درک بود.»

اکبر ترکان به این روزنامه گفته است: «کسانی که در ﺍیجاد وضعیت فعلی به ﺍنحای مختلف شریک بودند ﺍز ﺍنتشار گزﺍرشی که مشکلات رﺍ نشان دهد ﺍحساس بدی پیدﺍ می‌کنند»، چرا که «برخی ﺍز ﺁنها خود مجری سیاست‌های نادرستی بودنـد که کار کشور رﺍ به ﺍینجا کشاند و برخی هم ﺍز مدﺍفعان ﺁن مجریان بودند.»

به نوشته روزنامه آرمان، اکبر ترکان همچنین گفته است: «همه ﺁن چه حسن روحانی در گزﺍرش خود به مردم ﺍرﺍئه دﺍد، بر ﺍساس مستندﺍت دقیق بود، و مدﺍرک پشتیبانی برﺍی ﺍین گزﺍرش وجود دﺍرند که ﺍز ﺍ‌همیت زیادی برخوردﺍرند و جا دﺍرد به صورت مکتوب چاپ شوند و در ﺍختیار کارشناسان و مردم قرﺍر بگیرند.»

محسن صفایی فرﺍ‌هانی نیز در گفت‌وگو با ﺁرمان تاکید کرده است که «ﺁن چه ﺁقای روحانی گفت تاییدی بود بر ﺁن چه ﺍقتصاددﺍنان کشور در عرض یک ســال و نیم گذشته ﺍز وضعیت ﺍقتصادی و مشکلات پیش روی کشور بیان می‌کردند، با ﺍین تفاوت که ﺍین ﺁمارها و ﺍین گزﺍرش ﺍین بار ﺍز طرف رئیس جمهور به عنوﺍن یک مقام رسمی مورد ﺍعتماد مردم در ﺍختیار ﺁنها قرﺍر گرفت».

حمید رسایی از اعضای جبهه پایداری اما به روزنامه آرمان گفته است که «دولت حسن روحانی در ۱۰۰ روز نخست، هیچ دستاوردی ندﺍشت».

روزنامه اعتماد ضمن انتشار گفت‌وگویی با مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزارت کشور در دوره اصلاحات، از قول این قعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته است که گزارش روحانی نشان داد که «دولت یازدهم هیجان‌زده نیست، واقع‌گراست».

حمیدرضا جلایی‌پور از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز طی یادداشتی در اعتماد نوشته است: «رئیس جمهور خیلی رعایت کرد و در صحبت‌هایش اعتدال را پیشه کرد و تلاش کرد تا همه مشکلاتی که از دولت گذشته به او ارث رسیده است را بیان نکند.»

جلایی‌پور با تاکید بر این که «حسن روحانی تلاش داشت تا از یک طرف واقعیت‌ها را بگوید و از طرف دیگر قصد نداشت با بیان این واقعیت‌ها قدمی در راستای ناامید کردن مردم بردارد» نوشته است: «صحبت‌های آقای روحانی نشان داد که دستش تا اندازه‌ای بسته است.»

واکنش اصولگرایان به گزارش ۱۰۰ روزه؛ متهم کردن روحانی به سیاه‌نمایی و تقابل با خامنه‌ای

روزنامه‌های کیهان رئیس جمهوری اسلامی را به سیاه‌نمایی متهم کرده است، و روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، علاوه بر «سیاه‌نمایی»، حسن روحانی را به طور ضمنی به تقابل با علی خامنه‌ای و نادیده گرفتن حمایت‌های رهبر جمهوری اسلامی از دولت احمدی‌نژاد متهم کرده است.

روزنامه رسالت نیز در سرمقاله شماره پنج‌شنبه ضمن انتقاد از گزارش حسن روحانی، تاکید کرده که روحانی به جای انتقاد باید از محمود احمدی‌نژاد و دولتش تشکر می‌کرد.

روزنامه کیهان، که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، در تیتر یک و سرمقاله شماره پنج‌شنبه حسن روحانی را به سیاه‌نمایی متهم کرده و نوشته است: «دولت در زنگ حساب انشاء خواند».

کیهان نوشته است: «در گزارش ۱۰۰ روزه به جای این که اقدامات دولت طی مدت زمان مورد اشاره مطرح شود، با کمک غیرقابل توجیه صدا و سیما که انتظار می‌رفت در این گونه موارد بی‌طرف باشد به محاکمه غیابی دولت احمدی‌نژاد پرداخته شد.»

این روزنامه تاکید کرده است که «انتظار می‌رفت رئیس جمهور به وعده قبلی خود درباره گشایش‌های اقتصادی کوتاه‎مدت و ۱۰۰ روزه جامه عمل بپوشاند»، اما «مردم با تعجب و ناباوری شاهد سیاه‌نمایی یک‌سویه درباره عملکرد دولت‌های نهم و دهم بودند، بی ‌آن که حتی یک کلمه درباره خدمات فراوان و کم‌نظیر و در بسیاری از موارد بی‌نظیر دولت‌های نهم و دهم بر زبان آورد».

کیهان همچنین گزارشی درباره «انتقاد فعالان سیاسی اصولگرا» از گزارش تلویزیونی حسن روحانی منتشر کرده است که طی آن محمد ودود حیدری فرمانده بسیج دانشجویی رئیس جمهوری اسلامی را به «سیاه‌نمایی» متهم کرده است.

فرمانده بسیج دانشجویی به روزنامه کیهان گفته است: «در زندگی جهادی جایی برای سیاه‌نمایی گذشته و عدم ارائه برنامه‌های آینده نیست و همه دیدند که سه‌شنبه شب رئیس‌جمهور به قدری سیاه‌نمایی کرد که انگار در نظام اسلامی تا به امروز هیچ خدمتی انجام نشده است.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز حسن روحانی را به «سیاه‌نمایی» متهم کرده است.

این روزنامه با تاکید بر این که «گزارش رئیس جمهور سیاه‌نمایی بود»، گزارش حسن روحانی را «انتقاد توأم با تخریب» توصیف کرده است.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، ضمن انتشار بخش‌هایی از سخنان حمایت‌آمیز علی خامنه‌ای از دولت محمود احمدی‌نژاد، گزارش تلویزیونی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی درباره وضعیت وخیم اقتصادی-سیاسی کشور در هنگام تحویل دولت را تقابل با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی عنوان کرده و نوشته است: «چگونه رئیس‌ جمهور در همین برنامه، بارها منویات رهبری را چراغ راه و پیش‌برنده فعالیت‌های دولت عنوان می‌کند اما در ارائه گزارش۱۰۰ روزه خود بدون توجه به توصیف‌های رهبری درباره دولت گذشته، به تخریب و هجمه دولت و در مرحله بالاتر به سیاه‌نمایی وضعیت امروز کشور می‌پردازد؟»

محمد کاظم انبارلویی، دبیر سیاسی گروه موتلفه اسلامی، در سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «یک گزارش، چند نکته»، از نادیده گرفتن «اصول حرفه‌ای خبرنگاری» در جریان «گزارش یکصد روزه» از سوی حسن روحانی انتقاد کرده و نوشته است مجریان صدا و سیما این گزارش صد روزه رئیس جمهوری اسلامی را «تبدیل به یک گفت‌وگوی خودمانی کردند و آن را از مرتبت دیالوگ به مونولوگ فرو کاهیدند».

سرمقاله‌نویس روزنامه رسالت تمام موارد مطرح شده در گزارش حسن روحانی را به طور ضمنی نادرست توصیف کرده و حتی توافق ژنو را «محصول هشت سال تلاش دولت گذشته (احمدی نژاد)» توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG