لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

پشت پرده پروژه «تواب‌سازی» و «حذف اصلاح‌طلبان»


روزنامه‌های آرمان و خراسان گزارش داده‌اند که احمد وحیدی وزیر دفاع به طور ضمنی از آمادگی همکاری با دولت سوریه برای سرکوب مخالفان بشار اسد خبر داده و گفته است که «اگر دولت سوریه نتواند مشکلات را حل کند»، جمهوری اسلامی ایران «تفاهم‌نامه امنیتی- دفاعی با سوریه» را اجرا می‌کند.

روزنامه تهران امروز با اشاره به اظهارات دو مقام ارشد دولت سوریه درباره «احتمال کناره‌گیری بشار اسد» نوشته است که «خروج اسد از چرخه قدرت به حل بحران فعلی سوریه کمکی نخواهد کرد» و تاکید کرده که «بحران سوریه راه حل سیاسی ندارد».

روزنامه اعتماد گزارش داده است که «تواب‌سازی» اصلاح‌طلبان که از سوی «راست چپ‌ستیز» کلید خورده است، و بخشی از جناح حاکم از جمله «جبهه پایداری» می‌کوشد تا با حذف کامل اصلاح‌طلبان، پروژه حذف طیف‌هایی معتدل‌تر از اصولگرایان چون «راست سنتی» را نیز اجرا کنند.

روزنامه اطلاعیه «سازمان مدیریت بحران» را همزمان با بازداشت داوطلبان مردمی در مناطق زلزله‌زده منتشر کرده است. روزنامه ابتکار هم خبر داده است که «۶۶ درصد کشته‌شدگان در زلزله آذربایجان زنان بودند».

روزنامه‌ ملت ما «تداوم کمبود داروی بیماران خاص» و روزنامه خراسان از «قطع بودجه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم» گزارش داده است.

اعلام آمادگی ضمنی وزیر دفاع ایران برای مشارکت در سرکوب مخالفان سوری

روزنامه‌های آرمان و خراسان گزارش داده‌اند که احمد وحیدی وزیر دفاع به طور ضمنی از آمادگی همکاری با دولت سوریه برای سرکوب مخالفان بشار اسد خبر داده و گفته است که «اگر دولت سوریه نتواند مشکلات را حل کند» جمهوری اسلامی «تفاهم‌نامه امنیتی- دفاعی با سوریه» را اجرا می‌کند.

روزنامه آرمان اظهارات احمد وحیدی را در تیتر یک شماره پنج‌شنبه منتشر کرده و از قول وزیر دفاع جمهوری اسلامی نوشته است که «تفاهم‌نامه دفاعی بین ایران و سوریه همچنان برجای خود باقی است، اما سوریه تاکنون هیچ درخواستی از ایران نداشته است».

به نوشته این روزنامه، احمد وحیدی در پایان نشست روز چهارشنبه هیئت دولت از مخالفان سوری به عنوان «تروریست» نام برده و گفت که «مشکل اصلی در بحران سوریه درگیری این کشور با گروهک‌های تروریستی است» و «خود سوریه نیز به خوبی در حال مقابله با این مسئله است»، اما «اگر دولت سوریه نتوانست این مشکلات را حل کند با درخواست این کشور توافق‌نامه امنیتی-دفاعی ایران و سوریه را اجرایی خواهیم کرد».

همزمان روزنامه تهران امروز، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، عکس یک شماره دوم شهریورماه را به «بشار اسد» اختصاص داده و اظهارات «قدری جمیل، معاون نخست‌وزیر و علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه پیرامون احتمال کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، از چرخه قدرت» را به عنوان «پیشنهاد جدید دولت سوریه به مخالفان» توصیف کرده است.

این روزنامه در عین حال اظهارات معاون رئیس جمهور سوریه که به مسکو سفر کرده بود را درباره احتمال مذاکره با مخالفان درباره «کناره‌گیری بشار اسد از قدرت» به تغییر موضع روسیه مربوط دانسته و نوشته است که «اخیرا مقامات روسیه تمایل خود را برای خروج بشار اسد از قدرت اعلام داشته‌اند».

به نوشته این روزنامه، «در جبهه مخالفان و در پاریس، عبدالباسط سیدا، رئیس گروه موسوم به شورای ملی انتقالی نیز با اعلام این که تلاش‌هایی جدی برای اعلام هرچه سریع‌تر تشکیل دولت انتقالی سوریه» در جریان است، ابراز امیدواری کرده که «هرچه سریع‌تر به داخل وطن نقل مکان کنیم تا این دولت به وظایف خود از داخل بپردازد».

تهران امروز در عین حال طی سرمقاله‌ای با تیتر «استعفا راه حل نیست» نوشته است که به‌رغم اظهارات معاون نخست‌ وزیر و وزیر آشتی ملی سوریه درباره «احتمال کناره‌گیری بشار اسد» اما «شرایط سیاسی و میدانی سوریه بحث پیرامون برکناری رئیس ‌جمهور سوریه از قدرت را به ‌کلی منتفی می‌کند زیرا خروج اسد از چرخه قدرت به حل بحران فعلی سوریه کمکی نخواهد کرد».

این روزنامه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر این که «شرایط کنونی سوریه به‌ گونه‌ای است که راه‌ حل‌های سیاسی نمی‌تواند به برون‌رفت سوریه از بحران فعلی کمک کند»، نوشته است که «اوضاع سوریه به توان و قدرت نظامی نیروهای مسلح دولتی» و «مخالفان بشار اسد» که این روزنامه آنها را «گروه‌های تروریستی» خوانده «بستگی دارد زیرا هر یک از طرفین توان و قدرت نظامی بیشتری داشته باشد در این نبرد نفس‌گیر و پرهزینه و در عین‌ حال خونین پیروز خواهد بود».

تهران امروز نوشته است که دورنمای سیاسی سوریه به «بقای بشار اسد تا ۲۰۱۴ در رأس قدرت، برقراری آتش‌بس میان همه گروه‌های درگیر، برگزاری گفتمان ملی در سطح وسیع و تشکیل یک دولت وحدت ملی بستگی دارد» و «اخضرالابراهیمی، فرستاده جدید دبیرکل سازمان ملل به سوریه، می‌تواند با ارائه سازوکارهای جدید سیاسی به بهبود اوضاع امنیتی سوریه کمک کند».

پشت پرده پروژه «تواب‌سازی» و «حذف اصلاح‌طلبان»

روزنامه اعتماد گزارش داده است که «تواب‌سازی» اصلاح‌طلبان از سوی «راست چپ‌ستیز» از مدت‌ها پیش کلید خورده است.

این روزنامه با اشاره به اظهارات چهره‌های مختلف جناح حاکم که از آنها به عنوان «راست گلخانه‌ای و انقلاب‌نادیده» نام برده درباره شرط «عذرخواهی»، «اعلام ندامت»، «اعتراف به اشتباه» و «اقرار آشکار» اصلاح‌طلبان به خاطر همراهی با اعتراضات سال ۸۸، نوشته است که باید «اهداف» طیفی از جناح حاکم که «از موقعیت خاصی در حاکمیت برخوردار است» از «پروژه تواب‌سازی» را «در پستوخانه‌های فکری طراحان و دنبال‌کنندگان این پروژه جست‌وجو کرد».

اعتماد در عین حال نوشته است که اکنون «بر اساس فعل و انفعالات درون جناح اصولگرا باید گفت آنان پنج دسته شده و با یکدیگر نه در رقابت که در نزاع جدی هستند».

این روزنامه از «اصولگراهای سنتی» شامل «راست سنتی شامل جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حزب موتلفه و گروه‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری» به عنوان دسته اول در جناح حاکم نام برده و نوشته است که «اصولگراهای رادیکال که سرشاخه اصلی آن «جبهه پایداری» و نزدیکان محمدتقی مصبح یزدی هستند دسته دوم جناح حاکم را تشکیل می‌دهند.

این گزارش از چهره‌هایی چون محسن رضایی، عمادالدین افروغ، محمد خوش‌چهره، داوود دانش‌جعفری به عنوان «اصولگراهای معتدل» و دسته سوم جناح حاکم نام برده و نوشته که دسته چهارم نیز «اصولگراهای تکنوکرات» و نزدیک به محمدباقر قالیباف هستند، و دسته پنجم جناح حاکم را نیز «احمدی‌نژاد و حامیان دولتی‌اش» تشکیل می‌دهند که «با بهره‌گیری از کارت‌های برنده خود در تلاش هستند ماندگاری در قدرت را تجربه کنند».

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «هر یک از اضلاع پنجگانه اصولگرا در حال حاضر با یکدیگر در نبرد هستند» نوشته است که همه این گروه‌ها اما «در حین پنجه‌افکنی با یکدیگر، رقیب اصلی خود را، گفتمان اصلاحات و اصلاح‌طلبان می‌دانند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «راست سنتی برخلاف راست گلخانه‌ای به حمایت از چهره‌های سر‌شناسی همچون هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری پرداخته است تا بتواند از اعتبار اجتماعی و سبد رای آنان برای انتخابات ۹۲ به نوعی بهره‌برداری کند»، اما «خواستار حضور اصلاح‌طلبان بدون چهره‌های تاثیرگذار و سر‌شناس اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌ جمهوری آینده است، اما «راست گلخانه‌ای یا‌‌ همان جبهه پایداری در پی حذف کامل اصلاح‌طلبان، هاشمی رفسنجانی و چهره‌های اعتدال‌گرایی چون ناطق نوری است».

اعتماد نوشته است که محمود احمدی‌نژاد و دولتی‌ها نیز «با استراتژی بدل‌کاری، این روز‌ها تلاش دارند با استفاده از ترمینولوژی اصلاح‌طلبانه، بخشی از مطالبات رفورمیستی جامعه را به سمت خزانه خود واریز کنند و یقینا حضور اصلاح‌طلبان هرگز این فرصت را برای آنان مهیا نخواهد ساخت که بتوانند از شعارهای اصلاح‌طلبانه استفاده کنند».

این روزنامه درباره مواضع طیف دیگر جناح حاکم در قبال اصلاح‌طلبان نیز نوشته است که «اصولگرایانی چون علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و محسن رضایی هم با علم به اقتدار اجتماعی اصلاح‌طلبان در حد ممکن تلاش کرده‌اند وارد فضای اصلاح‌طلب‌ستیزی نشوند تا شاید بتوانند در روزگاری نه‌چندان دور رای اصلاح‌طلبان را پشت سر خود ببینند» و به همین دلیل «از شروط توبه و اقرار به اشتباه اصلاح‌طلبان سخن به میان نیاوردند، گرچه پس از حوادث انتخابات سال ۸۸ و تحت فشار اظهارنظرهایی برای حفظ موقعیت خود داشتند».

روزنامه اعتماد در عین حال نوشته است که طیف گسترده‌ای از جناح حاکم نیز در معرض حذف از سوی جبهه پایداری و نزدیکان مصباح یزدی قرار دارند و در این میان «اصولگرایان و به ویژه راست سنتی امروز خوب می‌دانند که در خم کوچه تدبیر منزل شخصی خود سخت گرفتار آمده‌اند و تدابیرشان برای آدمیان و تمام عالمیان در تمام زمان‌ها و مکان‌ها هرگز خریداری نخواهد داشت مگر دست به دامان اصلاح‌طلبان شوند» تا «شاید با این رویکرد بتوانند از دست راست گلخانه‌ای و رفتارهای حذفی‌شان رهایی پیدا کنند».

اطلاعیه «سازمان مدیریت بحران» همزمان با بازداشت داوطلبان مردمی در مناطق زلزله‌زده

روزنامه اطلاعات خبر داده است که «سازمان مدیریت بحران کشور» با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرده که بر اساس «ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، مسئولیت جذب، هدایت و توزیع کمک‌های غیردولتی داخلی و خارجی و وجوه نقدی به عهده جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی است که با همکاری کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور صورت می‌گیرد».

در اطلاعیه «سازمان مدیریت بحران کشور» همچنین شماره حساب نهادهایی چون هلال احمر، کمیته امداد، و بهزیستی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم ذکر و تاکید شده که مردم اگر «قصد دارند از طریق موسسات دیگری به زلزله‌زدگان کمک کنند حتماً با شناخت و آگاهی کامل از نحوه عملکرد آنان اقدام کنند».

اطلاعیه «سازمان مدیریت بحران کشور» با گذشت نزدیک به دو هفته از زمین‌لرزه آذربایجان شرقی و در حالی منتشر شده که روز چهارشنبه منابع غیررسمی خبر دادند که پس از ورود سپاه پاسداران به مناطق زلزله‌زده و «ضبط کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده از سوی فعالان داوطلب»، نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی نیز عصر چهارشنبه «دست‌کم ۳۵ نفر از فعالان دانشجویی و مدنی» را که «در کمپ داوطلبان برای کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان آذربایجان» حضور داشتند بازداشت کرده‌اند.

روزنامه اعتماد عکس یک شماره پنج‌شنبه را به «کودکان مصیبت‌دیده در زلزله آذربایجان شرقی» و «روایت یک مددکار اجتماعی از مشکلات اجتماعی زمین‌لرزه آذربایجان» اختصاص داده و همچنین از قول وی نوشته است که «نیازهای اولیه کودکان به غیر از آب و غذا رفع نشده» و حتی توزیع کمک‌ها به زلزله‌زدگان نیز در روستا‌ها «ناعادلانه» صورت گرفته است.

بهروز بهزادی، سردبیر روزنامه اعتماد، نیز طی یادداشتی «پیشنهاد حمایت از کودکان» زلزله‌زده را عنوان کرده و نوشته است که «زمین‌لرزه بیش از هر جایی قلب کوچک و لطیف کودکان را نشانه رفته است. این فرشته‌های کوچک گرچه با یک دمپایی یا لباس یا مدادرنگی ظاهرا شاد می‌شوند، ولی دنیایی از غم در خود نگه داشته‌اند، به ویژه آنان که پدر یا مادر یا هر دو آنها را از دست داده‌اند و آینده‌شان در هاله‌ای از ابهام است».

سردبیر اعتماد پیشنهاد کرده است تا مردم با راه‌اندازی «موسسات نیکوکاری» و سازمان‌های خیریه‌ای که شماری از مردم روستاهای زلزله‌زده نیز در «هیئت ‌مدیره» آن عضو باشند «سرپرستی» کودکان زلزله‌زده را بپذیرند.

در پیشنهاد روزنامه اعتماد تاکید شده است که به جای انتقال کودکان مصیبت‌دیده به شهرهای دیگر بهتر است آنها در روستاهای خود و نزد اقوام‌شان نگهداری شوند اما مردم و سازمان‌های خیریه «هزینه زندگی و تحصیل آنها را تا آخرین مدارج تحصیلی» بر عهده بگیرند.

همزمان روزنامه ابتکار خبر داده است که «۶۶ درصد کشته‌شدگان در زلزله آذربایجان زنان بودند».

این روزنامه از قول بهرام صمدی ‌راد مدیرکل سازمان پزشکی قانونی آذربایجان ‌شرقی نوشته است که «آمار نهایی کشته‌شدگان در زلزله این استان که در پزشکی قانونی ثبت شده «۲۵۸ نفر» است و از کل کشته‌شدگان زلزله «۱۷۱ زن معادل ۶۶.۳ درصد و ۸۷ تن مرد معادل ۳۳.۷ درصد نیز مرد بوده‌اند».

تداوم کمبود داروی بیماران خاص، قطع بودجه پزشکان در مناطق محروم

روزنامه‌های ملت ما از «تداوم کمبود داروی بیماران خاص» و روزنامه خراسان از «قطع بودجه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم» گزارش داده‌اند.

روزنامه ملت ما در گزارشی با تاکید بر این که «کمبود داروی بیماران خاص همچنان ادامه دارد» نوشته است که «نخستین بار موضوع کمبود داروی برخی بیماران خاص از سوی انجمن بیماران هموفیلی و کلیوی کشور مطرح شد» اما اکنون «در بین بیمارانی که از موضوع کمبود دارو رنج می‌برند بیماران تالاسمی هم به چشم می‌خورند».

این روزنامه با اشاره به این که وزارت بهداشت و معاونت داروی سازمان غذا و دارو این وزارتخانه «هرگونه خلأ در تامین داروی بیماران خاص» را رد می‌کنند، نوشته طی روزهای اخیر «داروی خارجی بیماران تالاسمی به ۵۰۰ هزار تومان و داروی ایرانی آنها به ۱۵۰هزار تومان رسیده است.

مجید آراسته، رئیس انجمن تالاسمی، نیز به روزنامه ملت ما گفته است که شرکت‌های خارجی تولیدکننده داروی تلاسمی نیز «تولید» خود را کاهش داده‌اند و سهم ایران از این دارو‌ها نیز به همین دلیل «کاهش» یافته است، اما مشکل اصلی کمبود این دارو‌ها «نوسان ارز» است، چرا که «شرکت‌های دارویی پس از نوسانات قیمت ارز نتوانستند با سرمایه‌ای که برای این کار درنظر گرفته بودند به مقدار کافی ماده اولیه تهیه کنند».

همزمان روزنامه خراسان نوشته است که روز چهارشنبه و در جریان برگزاری مراسم «روز پزشک»، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت از «حذف اعتبار ماندگاری پزشکان در مناطق محروم» خبر داده است.

وزیر بهداشت گفت که «ردیفی را در بودجه برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اختصاص داده بودند که در سال جاری به علت برخی سیاست‌های انقباضی حذف شده است».

به نوشته این روزنامه، مرضیه وحید دستجردی همچنین گفت که «درآمد پزشکان به علت عدم واقعی دیدن تعرفه‌ها مناسب نیست و در برخی موارد با تاخیر پرداخت می‌شود» و «حقوق پزشکان درمانی در مناطق محروم بسیار پایین است».
XS
SM
MD
LG