لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

طرح چند نماینده مجلس برای ایجاد «محدودیت در استخدام مجردها»


روزنامه‌های کیهان و آرمان در شماره سه‌شنبه نخستین واکنش محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، به توافق هسته‌ای ژنو را مورد توجه قرار داده‌اند. روزنامه کیهان از قول فرمانده کل سپاه پاسداران نوشته است: «توافق ژنو در صورت عهدشکنی غرب لغو می‌شود»، و روزنامه آرمان واکنش محمدعلی جعفری به توافق هسته‌ای را «هشدار فرمانده سپاه به توافق ژنو» توصیف کرده است.

روزنامه شرق از طرح شماری از نمایندگان مجلس نهم برای «ایجاد محدودیت در استخدام مجردها» گزارش داده است. در صورت تصویب «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده»، استخدام مجردها در بخش دولتی و غیر دولتی محدود می‌شود و اولویت استخدام با مردان دارای فرزند، مردان متاهل، و زنان متاهل خواهد بود.

روزنامه اعتماد طی یادداشتی با عنوان «آقای رئیس جمهور "معلولین" هم هستند»، ضمن برشمردن مجموعه‌ای از مشکلات افراد دارای معلولیت در ایران، به حسن روحانی پیشنهاد داده است تا در نهاد ریاست جمهوری «یک معاونت برای افراد دارای معلولیت» تشکیل دهد.

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، در شماره سه‌شنبه از نامه سرگشاده هزار تن از استادان دانشگاه‌ها به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حمایت از رضا فرجی دانا وزیر علوم خبر داده و نوشته است که استادان دانشگاه‌ها خواهان «عذرخواهی رسمی توهین‌کنندگان به رضا فرجی ‌دانا شدند».

روزنامه شرق از «لغو پاداش‌های میلیاردی مدیران تامین اجتماعی» خبر داده و نوشته است: «سرانجام علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد در اولین جلسه هیئت امنا، نظام پرداخت به مدیران تامین‌ اجتماعی بررسی شود، دستوری که پیرو روشن ‌شدن ابعاد اعطای پاداش‌های چند ده‌ میلیونی در دولت قبل در تامین‌ اجتماعی صادر شد».

روزنامه شهروند تیتر یک شماره دوازدهم آذرماه را به «تذکر فرمانده نیروی انتظامی به مقامات دولتی درباره عضویت در فیس‌بوک» اختصاص داده و از قول اسماعیل احمدی مقدم نوشته است: «حضور مسئولان در فیس‌بوک عبور از خط قرمز است.»

روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک با عنوان «فیس‌بوک همچنان در فیلتر» نوشته است: «هنگامی که فرمانده نیروی انتظامی به مسئولان کشور هشدار داد که با استفاده از فیلترشکن و حضور در فضای مجازی راه هنجارشکنی را باز نکنند، سخنگوی قوه قضاییه نیز بر فیلتر ماندن شبکه فیس‌بوک پافشاری کرد».

«هشدار فرمانده سپاه درباره توافق هسته‌ای ژنو»

روزنامه‌های کیهان و آرمان در شماره سه‌شنبه نخستین واکنش محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران به توافق هسته‌ای ژنو را مورد توجه قرار داده‌اند. روزنامه کیهان از قول فرمانده کل سپاه پاسداران نوشته است: «توافق ژنو در صورت عهدشکنی غرب لغو می‌شود»، و روزنامه آرمان واکنش محمدعلی جعفری به توافق هسته‌ای را «هشدار فرمانده سپاه به توافق ژنو» توصیف کرده است.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره دوازدهم آذرماه خبر داده است که محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران روز دوشنبه درباره توافق‌نامه هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو گفت که در این توافق «نقاط مثبت و منفی و برخی ابهامات در توافق‌نامه ژنو وجود دارد».

به نوشته این روزنامه، محمدعلی جعفری گفت که «دولت و به خصوص دستگاه سیاست خارجی باید توجه داشته باشد که حد فاصل گام اول تا گام نهایی، برای دستیابی به اهداف نهایی می‌تواند فرصت‌ساز بوده و بر اثر غفلت و عدم تیزبینی لازم، به زیان و آسیب برای کشورمان تبدیل شود».

کیهان همچنین از قول فرمانده سپاه پاسداران نوشته است: «مسئولان در صورت مشاهده هرگونه تخلف، بدعهدی و یا زیر پا گذاشتن حقوق مسلم هسته‌ای ایران و سوءاستفاده از توافق ژنو و تفسیر به رأی آن توسط غرب و آمریکا، با اقتدار تمام توافق‌نامه را کان لم‌یکن تلقی کنند.»

روزنامه آرمان در صفحه یک شماره سه‌شنبه از «هشدار فرمانده سپاه به توافق ژنو» خبر داده و گزارش داده است که محمدعلی جعفری «در اولین واکنش نسبت به توافق‌نامه ژنو ضمن تقدیر و تشکر از تلاش بی‌وقفه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای» گفته است که «شاخص خط مستقیم انقلاب در ایستادگی برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن و استیفای حقوق هسته‌ای ملت ایران اعم از چرخه کامل سوخت هسته‌ای، تصریح کامل در به رسمیت شناخته‌شدن حق غنی‌سازی، حذف کامل تحریم‌هاست».

به نوشته این روزنامه، محمدعلی جعفری با تاکید بر این که «مسئولان باید با هوشمندی کامل، مراقب عهدشکنی و نیات سوء و ظالمانه آمریکا و برخی کشورهای غربی باشند»، گفت که «اظهارات عهدشکنانه مقامات آمریکایی و برخی مسئولان غربی پس از توافق‌نامه اهمیت این مراقبت و هوشمندی را نشان می‌دهد، و مسئولان در صورت مشاهده هر گونه تخلف، بدعهدی، با اقتدار تمام توافق‌نامه را کان‌لم‌یکن تلقی کنند».

روزنامه آرمان گزارش داده است که فرمانده کل سپاه پاسداران «خطاب به مسئولان اجرایی» تاکید کرده است که «مسئولان باید بدانند که ضمن پیگیری دیپلماسی هوشمندانه و مقتدرانه بین‌المللی به‌ویژه در مسئله هسته‌ای، باید تکیه اصلی آنان بر اعتماد و اتکال به نصرت الهی و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی برای تحقق پیشرفت درون‌زا و غلبه بر چالش‌ها در عرصه‌های مختلف باشد».

به گزارش این روزنامه، فرمانده سپاه پاسداران در عین حال گفت که تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای «همانند تیم مذاکره‌کننده سابق، مورد اعتماد نظام و مردم است، و همه باید به تیم مذاکره‌کننده و دستگاه سیاست خارجی کمک کنند تا در برهه فعلی با پشتوانه یک انسجام و اتحاد ملی، در مذاکرات و رایزنی‌های مختلف حاضر شود».

طرح گروهی از نمایندگان مجلس نهم برای ایجاد «محدودیت در استخدام مجردها»

روزنامه شرق از طرح شماری از نمایندگان مجلس نهم برای «ایجاد محدودیت در استخدام مجردها» گزارش داده است.

به گزارش این روزنامه، ۵۲ تن از نمایندگان مجلس نهم با ارائه طرحی با عنوان «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده»، تلاش برای محدودسازی استخدام مجردها را آغاز کرده‌اند و کلیات این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

روزنامه شرق با تاکید بر این که در صورت تصویب نهایی این طرح از این پس در استخدام سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی «مجردها آخر صف» خواهند بود نوشته است که بر اساس «ماده ۹ طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، در تمامی بخش‌های دولتی و غیردولتی اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند است» و به کارگیری یا استخدام افراد مجرد واجد شرایط»، تنها در صورت «عدم وجود متقاضیان متاهل واجد شرایط بلامانع است».

بر اساس ماده ۱۰ این طرح نیز «پنج سال پس از تاریخ لازم‌الاجراشدن این قانون، جذب افراد مجرد به عضویت هیئت علمی در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی و معلمان در مدارس مقاطع مختلف تحصیلی ممنوع است» و تنها در صورت «نبودن متقاضی متاهل واجد شرایط، با تایید بالاترین مقام دستگاه، جذب افراد مجرد بلامانع خواهد بود».

آمنه شیرافکن گزارش‌نویس روزنامه شرق، ضمن تاکید بر این که «بندهای مختلف طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، نگاهی ویژه و ادبیاتی از بالا به پایین دارد» نوشته است: «در یکی از بندها به‌صراحت استخدام زنان مجرد زیر سوال رفته و در دیگری جذب افراد مجرد، اعم از زن و مرد، در هیئت علمی دانشگاه‌ها.»

گزارش‌نویس این روزنامه همچنین نوشته است: «گویا نمایندگان مجلس بنا را بر این گذاشته‌اند که با طرحی تجویزی و محدودکننده، نسل جوان ایرانی را به سمت ازدواج و باروری هدایت کنند.»

به نوشته روزنامه شرق، «کارشناسان به روزنامه شرق گفته‌اند که برخی مواد این طرح را خلاف قانون اساسی و شرایط عینی جامعه می‌دانند و تاکید دارند که پیشنهاددهندگان طرح باید نگاه به‌روزتری به واقعیت‌های پیدا و پنهان جامعه داشته باشند».

این روزنامه با اشاره به این که «در این طرح البته موارد حمایت‏گرایانه‌ای از زنان متاهل و صاحب فرزند به چشم می‌خورد» نوشته است: «اما تک مواد و بندها برای دولت بار مالی دارد و به همین خاطر است که طرح از سوی اداره کل قوانین مجلس مغایر "قانون برنامه" ارزیابی شده است»، چرا که بر اساس برنامه توسعه پنجم «ایجاد هرگونه تعهد بیمه‌ای و بار مالی خارج از ارقام مقرر در جداول قوانین بودجه سنواتی برای صندوق‌ها ممنوع است».

روزنامه شرق ضمن تاکید بر مخالفت دولت با این طرح نوشته است: «در بخش دیگری از طرح پیشنهادی نمایندگان به "انتقال ژن نخبه" اشاره و بر «تقویت و تعمیم میزان ژن نخبگی در فرایند بین‌نسلی جمعیت کشور» تاکید شده است.

به گزارش روزنامه شرق، نمایندگان طراح توضیح نداده‌اند که از «انتقال ژن نخبه» چه ایده‌ای در سر داشته‌اند و این موضوع به شکل کلی به‌عنوان موضوعی مبهم طرح شده است.

پیشنهاد تشکیل معاونت برای رسیدگی به امور معلولان به حسن روحانی

روزنامه اعتماد طی یادداشتی با عنوان «آقای رئیس جمهور "معلولین" هم هستند»، ضمن برشمردن مجموعه‌ای از مشکلات افراد دارای معلولیت در ایران، به حسن روحانی پیشنهاد داده است تا در نهاد ریاست جمهوری «یک معاونت برای افراد دارای معلولیت» تشکیل دهد.

جعفر گلابی در این یادداشت نوشته است: «برای هزارمین بار این معنای ساده ولی پر از رنج راباید گفت که معلولین هم هستند، زنده‌اند و بیش از سالم‌ها نیازمند گنجانده شدن در برنامه‌ها و مصوبه‌ها و محاسبه‌ها هستند»، اما «آیا این سخن شانس شنیده شدن را پیدا می‌کند؟ آیا تعارف کنیم و از واقعیت‌های سخت نگوییم؟»

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد با اشاره به این که در ایران «از روز جهانی معلولان جز حسرتی و منتی برای آنها باقی نمی‌ماند» نوشته است: «نگوییم که از کلمات بی‌جان و بی‌رمق که بارها و بارها کنارهم چیده شده‌اند کاری برنیامده است و هنوز جلوی چشم مردم و مسئولان یک فرد دارای معلولیت برای ساده‌ترین امور مثل عبور از خیابان، بالا رفتن از پله‌های یک اداره دولتی جان به لب می‌شود و چه بسیار که از حق و امتیاز و موقعیت خود برای همین چیزهای ساده می‌گذرد؟»

جعفر گلابی با تاکید بر این که «کاش روز جهانی معلولان نبود، بلکه مسئولان به تبلیغی و بیانی و آماری وظیفه خود را انجام شده تلقی نمی‌کردند و جهان پر محنت این قشر سربسته می‌ماند تا روزی که اراده و اخلاقی برای رفع و رجوعش پیدا شود».

نویسنده روزنامه اعتماد با اشاره به آمارها نوشته است: «همین الان حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار معلول هموطن از اکثر امکانات محرومند، آنها نه تنها از یارانه اتوبوس و قطار و تاکسی و هواپیما و دانشگاه و حتی بیمارستان‌ها اغلب به دور می‌مانند که حتی به پارک و موزه و کتابخانه و سینما و تئاتر و کوه و رودخانه هم نمی‌روند و نمی‌توانند که بروند و مجموع شرایط کشور آنها را از بدیهیات اولیه بی‌نصیب گذاشته است».

جعفر گلابی در یادداشت روزنامه اعتماد از جمله به عدم اجرای قانون جامع معلولان پس از گذشت هشت سال از تصویب آن پرسیده است: «انتهای اجرای قانون جامع حمایت از معلولین به کجا انجامیده است؟ چند درصد از معلولینی که بیش از دیگران نیاز به کار و شغل دارند شاغل شده‌اند؟ چند درصد از معلولین با استعداد و حتی نخبه توانسته‌اند رنج توان‌فرسای رفت و آمد و امور پر پیچ و خم دانشگاه را بر خود هموار کنند و به مراکز آموزش‌ عالی راه یابند یا فارغ‌التحصیل شوند؟»

او همچنین درباره خانه‌نشینی هزاران تن از افراد دارای معلولیت در ایران نوشته است: «جز نوادری خیلی‌ها در کنج خانه می‌نشینند وحلقه‌های زنجیر محنت خویش را می‌شمرند و گاهی سال تا سال هوای بیرون خانه به سرشان نمی‌زند.»

نویسنده روزنامه اعتماد ضمن تاکید بر این که «باید به وضعیت معلولین رسیدگی شود و انتظار سالیان دراز آنها برآورده شود هرگز ناظر به امور اخلاقی و لطف و همدردی کسی یا مسئولی نیست»، نوشته است: «عمق بی‌توجهی به این قشر را در آنجا باید دید که هر دولتی با هر گرایشی که روی کار آمده است دیده نشده که ژنرال‌هایش را به سازمان بهزیستی گسیل دارد.»

هزار استاد دانشگاه در نامه به علی لاریجانی خواهان عذرخواهی

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، در شماره سه‌شنبه از نامه سرگشاده هزار تن از استادان دانشگاه‌ها به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حمایت از رضا فرجی دانا وزیر علوم خبر داده و نوشته است که استادان دانشگاه‌ها خواهان «عذرخواهی رسمی توهین‌کنندگان به رضا فرجی ‌دانا شدند».

به نوشته این روزنامه، «امضاکنندگان این نامه که از اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه‌های بزرگ تهران و سایر استان‌ها بودند در این نامه از علی لاریجانی خواستند به دلیل توهین محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد و رئیس فعلی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وزیر علوم دلجویی کند».

هزار تن از استادان دانشگاه در نامه خود خطاب به علی لاریجانی تاکید کرده‌اند که اهانت محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم به رضا فرجی دانا وزیر علوم «نه تنها توهین به دانشگاهیان کشور بوده و آنان را آزرده کرده است، بلکه وهن جایگاه رفیع مجلس نیز به شمار می‌آید و بنابراین بر رئیس مجلس است که در صحن علنی از وزیر علوم و جامعه دانشگاهی پوزش بخواهد».

امضاکنندگان این نامه در ادامه عضویت رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در هیئت علمی را سبب «شرمساری» دانسته و تأکید کرده‌اند: «از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات انتظار می‌رود از رفتار ناشایست خود ابراز پشیمانی کرده و از جامعه علمی کشور صریحاً و به طور رسمی عذرخواهی کند.»

به نوشته روزنامه ایران، استادان امضاکننده نامه به علی لاریجانی همچنین ضمن «حمایت قاطع از رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تصمیم‌های وی» اعلام کرده‌اند: «اکنون برای جبران آسیب‌ها و اصلاح انتصابات ناصوابی که در چند سال گذشته بر دانشگاه‌ها رفته است باید فضای وفاق و همدلی ایجاد شود.»

روزنامه ایران یادآوری کرده است که محمدمهدی زاهدی وزیر علوم در دولت اول محمود احمدی‌نژاد و رئیس فعلی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم طی مکالمه‌ای با معاون پارلمانی وزارت علوم ضمن توهین و فحاشی نسبت به رضا فرجی دانا وزیر علوم دولت حسن روحانی، گفته بود که وزیر یا باید احکامش درباره جعفر توفیقی و جعفر میلی منفرد را لغو کند «یا او را از وزارت علوم می‌اندازیم بیرون».
XS
SM
MD
LG