لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

اخلالگران ارز «مفسد‌فی‌الارض شناخته می‌شوند»


روزنامه خورشید، وابسته به سازمان تامین اجتماعی، از آزادی سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و سرپرست فعلی این سازمان در بامداد روز چهارشنبه خبر داده است. روزنامه بهار نیز در شماره چهارشنبه از «دیدار صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی» خبر داده است.

پدر محمد کامرانی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک درباره بازداشت سعید مرتضوی به روزنامه شرق گفته است که «می‌دانم این بازداشت به کهریزک ربطی ندارد»، اما «حالا خوشحالم که احقاق حقی صورت می‌گیرد آقای مرتضوی تجربه‌ای را دارد که فرزندان ما در شرایطی به مراتب سخت‌تر داشتند که سبب شد جان‌شان را از دست بدهند».

پدر امیر جوادی‌فر یکی دیگر از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک هم به روزنامه شرق گفته است که «حس و حال من به درد نمی‌خورد، آن چه مهم است این است که پرونده به نتیجه برسد» و «دنبال احقاق حق هستیم».

روزنامه آرمان خبر داده که نمایندگان مجلس روز چهارشنبه «یک فوریت» طرحی را به تصویب رسانند که در صورت تصویب نهایی «اخلالگران ارز، مفسد‌فی‌الارض» می‌شوند.

روزنامه جام جم از «نایاب شدن داروهای روان‌پزشکی تولید داخل» گزارش داده و نوشته است که «کمبود برخی داروهای روان‌پزشکی تولید داخل، دامن مبتلایان به ناهنجاری‌های روانی را گرفته است».

روزنامه تهران امروز از قول همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی، خبر داده که در سال جاری «حدود ۸۰۰ هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری از این سازمان قرار دارند».

سعید مرتضوی آزاد شد

روزنامه خورشید، وابسته به سازمان تامین اجتماعی، از آزادی سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و سرپرست فعلی این سازمان در بامداد چهارشنبه خبر داده است.

این روزنامه به نقل از «یکی از اطرافیان مرتضوی» نوشته است که «بازداشت سرپرست سازمان تأمین اجتماعی به‌ دلیل شکایت شخص فاضل‌ لاریجانی انجام شده و قوه قضائیه در طی طرح این شکایت نسبت به بازداشت سعید مرتضوی اقدام نموده است».

روزنامه خورشید که ارگان مطبوعاتی سازمان تامین اجتماعی است از سعید مرتضوی به عنوان «دکتر مرتضوی» یاد کرده و نوشته است که «سرپرست سازمان تأمین اجتماعی که بامداد روز سه‌شنبه توسط قوه قضائیه بازداشت شده بود، بعد از ارائه توضیحات و رفع ابهامات و سوء تفاهمات، یک روز بعد، یعنی بامداد چهارشنبه از زندان اوین آزاد شد».

روزنامه بهار در شماره چهارشنبه از «دیدار صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی» خبر داده و نوشته است که «قرار بود اعضای کمیسیون عمران مجلس روز سه‌شنبه با رئیس قوه‌ قضاییه دیدار داشته باشند» اما «به دلیل دیدار صادق لاریجانی با رهبر جمهوری اسلامی این دیدار لغو و به زمان دیگری موکول شد».

بازتاب بازداشت ۲۴ ساعته مرتضوی

عماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در سرمقاله روزنامه شرق با اشاره به «بازتاب اجتماعی بازداشت» دادستان سابق تهران نوشته است که «خبر بازداشت سعید مرتضوی برای افکار عمومی مسرت‌بخش بود» و «صرف‌ نظر از این که علت این بازداشت چه بوده است، از مدت‌ها قبل مردم منتظر شنیدن این خبر بودند یعنی از زمانی که مسئله بازداشتگاه کهریزک مطرح شد».

این نماینده دوره هفتم مجلس همچنین نوشته است که «پیش از آن و در مقطعی که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم بودم، برخی خبرنگاران به کمیسیون مراجعه کرده و اخبار و گزارش‌هایی در خصوص برخوردهای سعید مرتضوی به من می‌دادند» اما «آن برخورد‌ها عیان و آشکار نبود اما مسئله بازداشتگاه کهریزک و افرادی که جان خود را از دست دادند و از آن بد‌تر، بی‌اعتنایی به دستور رهبر انقلاب در خصوص تعطیلی دائمی این بازداشتگاه» و «علاوه بر آن بی‌توجهی به حکم دیوان عدالت و به دیوار کوبیدن آن موضوعاتی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت و مردم همه این‌ها را می‌دانستند و منتظر برخورد قضایی با نام‌برده بودند».

عماد افروغ در عین حال یاد آوری کرده که «ممکن است عده‌ای احساس کنند علت بازداشت به ماجرای روز یک‌شنبه مجلس» و پخش فیلم ملاقات فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی باز‌گردد، اما «من ساحت قوه قضاییه را مبرا از این می‌دانم که بخواهد به صورت عشیره‌ای عمل کند» و «در عین حال اطلاع دارم که این گونه نیست و مرتضوی از قبل پرونده‌هایی داشت».

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق البته تاکید کرده که «قوه قضاییه یا سخنگوی آن برای رفع سوءتعبیر‌ها» درباره بازداشت سعید مرتضوی «اطلاع‌رسانی شفاف‌تری انجام دهد و موارد محکمه‌پسند را ارائه کند تا عده‌ای سوءبرداشت نکنند یا سوءبرداشت خود را اشاعه ندهند».

روزنامه قانون نیز گزارش داده که شماری از نمایندگان مجلس بازداشت سعید مرتضوی را «برخورد‌ د‌یرهنگام قوه قضاییه» توصیف کرده‌اند.

پدر محمد کامرانی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک درباره بازداشت سعید مرتضوی به روزنامه شرق گفته است که «از زمانی که این خبر را شنیدیم با همسرم نماز شکر خواندیم. می‌دانم این بازداشت به کهریزک ربطی ندارد»، چرا که «نزدیک به چهار سال است ما در این دادگاه‌ها از این راهرو به آن راهرو می‌رویم اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم اما حالا خوشحالم که احقاق حقی صورت می‌گیرد آقای مرتضوی تجربه‌ای را دارد که فرزندان ما در شرایطی به مراتب سخت‌تر داشتند که سبب شد جان‌شان را از دست بدهند».

روزنامه شرق همچنین از قول پدر محمد کامرانی نوشته است که «کسی که جرمی مرتکب می‌شود باید مسئولیت‌پذیر باشد و تقاص جرایم خود را بدهد خدا را شکر می‌کنم که این روز را دیدم» و «امیدوارم روزی هم ایشان به جرایمش در محضر قانون در خصوص کهریزک پاسخ‌گو باشد».

پدر امیر جوادی‌فر یکی دیگر از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک هم به روزنامه شرق گفته است که «حس و حال من به درد نمی‌خورد آن چه مهم است این است که پرونده به نتیجه برسد» و «دنبال احقاق حق هستیم».

او با تاکید بر این که «چهار سال است به دنبال احقاق حق خود هستیم، جلساتی قرار بود برگزار شود، اما نشد و هنوز هم نتیجه مشخص نیست»، گفته است که «تنها چیزی که می‌خواهم این است که از طریق قانونی بتوانم به حق خود برسم و نگذارند خون بی‌گناهی پایمال شود» و «قرار است هشتم اسفندماه دادگاه مرتضوی برگزار شود و امیدوارم این‌ بار دادگاه برگزار شود و نتیجه را مشخص کند».

از تصرف اموال دولتی تا جنایات بازداشتگاه کهریزک

خبر آزادی سعید مرتضوی در حالی از سوی روزنامه خورشید منتشر شده است که همزمان روزنامه‌های تهران امروز، کیهان، اعتماد، بهار، قانون و شرق در شماره چهارشنبه اخبار متفاوتی درباره «دلایل بازداشت سعید مرتضوی» منتشر کرده‌اند.

روزنامه تهران امروز اما با اشاره به این که قوه قضائیه به طور رسمی دلیل بازداشت سعید مرتضوی را اعلام نکرده است، به نقل از منابع خبری در تهران نوشته یکی از دلایل بازداشت سعید مرتضوی در بامداد سه‌شنبه «تصرف غیرقانونی در اموال دولتی» عنوان شده است.

این روزنامه همچنین «بازداشت به خاطر کهریزک» را نیز گمانه دیگری درباره دلیل بازداشت دادستان سابق تهران عنوان کرده و نوشته است که «اولین اتهام مرتضوی مربوط به زمانی است که او به عنوان دادستان تهران در قوه قضائیه مشغول به فعالیت بود»، چرا که «وی در پرونده کهریزک متهم است در صدور فرمان انتقال بازداشت‌شدگان سال ۸۸ به بازداشتگاه کهریزک نقش مستقیم داشته است».

روزنامه تهران امروز با اشاره به کشته شدن «امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و محسن روح‌الامینی» در بازداشتگاه کهریزک و البته بدون ذکر نام رامین آقازاده قهرمانی یکی دیگر از کشته‌شدگان، نوشته است که «مجلس شورای اسلامی برای روشن شدن زوایای وقایعی که در بازداشتگاه کهریزک رخ داد هیئت ویژه‌ای تشکیل داد» و «گزارش این هیئت نیز «تقصیر اصلی را متوجه سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران دانست».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، در شماره هجدهم بهمن‌ماه نوشته که «منابع آگاه» نیز «بازداشت سعید مرتضوی را به علت تصرف غیرقانونی در اموال دولتی در زمان تصدی ریاست سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده‌اند».

کیهان با یادآوری متهم بودن سعید مرتضوی در جنایات بازداشتگاه کهریزک، نوشته است که «مرتضوی در پرونده کهریزک به همراه تعدادی از همکارانش از کار معلق شد و پرونده مفتوحی داشته است» و حتی «غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرده بود که «اسفند ماه سال جاری دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک برگزار خواهد شد».

اما صالح نیکبخت وکیل خانواده برخی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک به روزنامه شرق گفته است که «سعید مرتضوی در ارتباط با پرونده‌ای که هم‌اکنون در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران مطرح است و زمان رسیدگی آن به هشتم اسفند موکول شده بازداشت نشده است، زیرا در اتهام عدم نظارت بر بازداشتگاه‌ها و همچنین مسئولیت او در کشته شدن سه نفر از بازداشت‌شدگان کهریزک برای وی قرار منع تعقیب صادر شده و اینجانب و سایر شاکیان پرونده به این قرار اعتراض کرده‌ایم که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است».

به گفته صالح نیکبخت، «درباره اتهام دیگر مرتضوی تحت عنوان معاونت در قتل» بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک نیز «با توجه به این که در زمان صدور قرار منع تعقیب پرونده اتهامی او نزد دادستان عمومی و انقلاب بوده من اطلاعی ندارم».

این وکیل دادگستری در عین حال گفته است که «سعید مرتضوی قبلا، هم در دادسرای انتظامی قضات و دادگاه عالی انتظامی هم محکومیت داشته و هم حکم‌های متعدد برای وی صادر شده است»، اما «اگر احتمالا این بازداشت به دلیل مسائل روز یک‌شنبه باشد اعتبار حکم بازداشت او مورد سوال است، زیرا هنوز متهم مطرح شده شکایت نکرده بود»، اما از سوی دیگر «آن چه در اختیار رئیس دولت گذاشته بود و در جلسه علنی مجلس به آن استناد شد توسط آقای مرتضوی با تمهیدات قبلی او، ضبط صدا و تصویر انجام شده بود» و «بدیهی است باید به این جهت مورد تعقیب قانونی قرار بگیرد».

اخلالگران ارز مفسد‌فی‌الارض شناخته می‌شوند

روزنامه آرمان خبر داده که نمایندگان مجلس روز چهارشنبه «یک فوریت» طرحی را به تصویب رسانند که در صورت تصویب نهایی «اخلالگران ارز، مفسد‌فی‌الارض» می‌شوند.

به نوشته این روزنامه، «طرح یک فوریتی مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلالگران» با امضای ۳۷ نفر از نمایندگان به مجلس ارائه شده بود و دارای ۱۰ ماده است و درصورت تصویب نهایی به «برخورد شدید با اخلال‌ ارزی و مجازات اخلالگران به‌ویژه اخلالگران شاغل در بانک‌ها و دستگاه‌های اقتصادی» منجر می‌شود.

روزنامه آرمان تاکید کرده که «مهم‌ترین ماده طرح یک فوریتی مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلالگران، مربوط به شناسایی، دستگیری و مجازات افراد مسئول در دستگاه‌های دولتی است».

این روزنامه اشاره کرده که برخی از «مسئولانی که در نظام اقتصادی و نظام بانکی به اطلاعات سری یا محرمانه دسترسی دارند، با در اختیار گذاشتن این اطلاعات به فعالان غیررسمی بازار ارز نظام ارزی کشور را دچار اختلال می‌کنند»، اما در صورت تصویب نهایی این طرح «مجازات این افراد در حکم افساد فی‌الارض» است یا «به دو تا ۲۵ سال» زندان محکوم می‌شوند.

روزنامه اعتماد نیز خبر داده که محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس نهم به عنوان طراح طرح یک فوریتی مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلالگران از «انتقال اخبار سری و محرمانه کشور در حوزه ارز به بیرون کشور» انتقاد کرده و گفته است «مجلس باید با این موضوع مقابله کند».

نایاب شدن داروهای روان‌پزشکی تولید داخل

روزنامه جام جم از «نایاب شدن داروهای روان‌پزشکی تولید داخل» گزارش داده و نوشته است که «کمبود برخی داروهای روان‌پزشکی تولید داخل، دامن مبتلایان به ناهنجاری‌های روانی را گرفته است».

به نوشته این روزنامه، «مدتی است شماری از داروهای روان‌پزشکی تولید داخل در داروخانه‌های کشور نایاب شده و بیماران ناچار هستند معادل خارجی آن‌ها را با قیمت بسیار بیشتر خریداری کنند» و البته «در برخی موارد معادل خارجی این دارو‌ها نیز وجود ندارد».

در این گزارش آمده است که «برای پیگیری علل نایاب شدن داروهای روان‌پزشکی با مسئولان وزارت بهداشت بار‌ها تماس گرفته» اما «مسئولان این وزارتخانه تماس‌ها را بی‌پاسخ گذاشتند».

روزنامه جام جم همچنین نوشته است که «حتی اگر مسئولان وزارت بهداشت تمایلی به پاسخ‌گویی در این زمینه نداشته باشند، روشن است که تغییر شرایط اقتصادی کلان کشور، باید به تغییر در بازار دارو هم بینجامد و ممکن نیست بازار تولید با تبعیت از روال پیشین اقتصادی سر پا بماند».

به نوشته این روزنامه، «اگر قرار است تولیدکنندگان داروهای روان‌پزشکی همچنان محصولات‌شان را با قیمت پایین به بازار تحویل دهند» وزارت بهداشت «باید با جبران ضرردهی‌شان، از آن‌ها حمایت کند یا قیمت دارو را واقعی کند و برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم، داروهای روان‌پزشکی را تحت پوشش بیمه قرار دهد» و علاوه بر این «سهم بیمه‌ها را در پرداخت هزینه‌های دارو‌ها بیشتر کند».

۸۰۰ هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری از بهزیستی

روزنامه تهران امروز از قول همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی، خبر داده که در سال جاری «حدود ۸۰۰ هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری از این سازمان قرار دارند».

رئیس سازمان بهزیستی گفته است که در سال جاری «حدود ۳۰۰ هزار نفر از این تعداد را به چرخه مستمری‌بگیران بهزیستی وارد می‌کنیم»، و «سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر از چرخه‌ دریافت مستمری خارج و ۱۰۰ هزار نفر به این چرخه وارد شدند و طبق قانون برنامه پنجم توسعه، سقف مستمری‌بگیران مشخص شده است».

این روزنامه از قول همایون هاشمی نوشته است که «در حال حاضر نیز ۱۰ درصد از ۸۰۰ هزار نفر یاد شده، وارد چرخه خدمات سازمان بهزیستی شده‌اند»، و هر سال «طبق قانون، باید ۱۰ درصد از مددجویان توانمند شوند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌ جاری بیش از ۱۰ درصد از مددجویان توانمند شوند که این اقدام از طریق فعالیت‌های اثرگذار و منابعی که در اختیار سازمان قرار گرفته، رخ داده است».

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرده است که «جامعه هدف سازمان بهزیستی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که به هر میزان افراد، توانمند و از چرخه خارج شوند، به‌‌ همان تعداد نیز افراد پشت نوبت و در حال انتظار به این چرخه اضافه می‌شود».

همزمان روزنامه جام جم در یادداشتی با تیتر «حداقل صف‌ها را کوتاه کنیم» با اشاره به اظهارات رئیس سازمان بهزیستی کشور، نوشته است که «آن چه هر شهروند وظیفه‌شناسی را در قبال این قشر ضعیف جامعه به فکر وامی‌دارد، این نکته است که هم اکنون فقط ۱۰ درصد از ۸۰۰ هزار نفری که رئیس بهزیستی از آن‌ها سخن به میان می‌آورد، از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند».
XS
SM
MD
LG