لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

اوباما: آمریکا هرگز نخواهد گذاشت ایران اتمی شود


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در آستانه سفر به اسرائیل در دیدار با یهودیان کشورش تاکید کرد که ایالات متحده هرگز نخواهد گذاشت ایران «اتمی» شود و تنها به «مهار تهدید هسته‌ای ایران اکتفا نخواهد کرد».

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، آقای اوباما روز جمعه، هجدهم اسفند، در دیدار با بیست شخصیت‌ سر‌شناس یهودی آمریکایی که به کاخ سفید دعوت شده بودند گفت که آمریکا موافق است که باید «جبهه‌ای سخت‌گیرانه» در برابر ایران ایجاد کرد.

آقای اوباما در همین حال گفت که «از ایجاد سرو صدای زیاد» در این مورد دوری می‌کند و معتقد است که «پنجره دیپلماسی در برابر ایران هنوز بسته نشده است».

در حالی که رسانه‌های اسرائیل ارزیابی کرده بودند که در صورت عدم تشکیل دولت جدید اسرائیل، باراک اوباما نخستین سفر رسمی خود به اسرائیل را به تعویق می‌اندازد، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که حتی اگر دولت تازه اسرائیل در روزهای آینده برپا نشود، اوباما سفر خود در روز سی‌ام اسفندماه جاری را عملی خواهد کرد.

در ساعتی که اوباما با یهودیان آمریکایی در کاخ سفید واشینگتن درباره برنامه اتمی ایران سخن می‌گفت، شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، نیز در کاخ الیزه پاریس در ملاقات با همتای فرانسوی خود، فرانسوا اولاند، مدعی شد که «ایران وارد بازی خطرناکی شده است».

اشاره آقای پرز در این سخنان به روند مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در آلماتی قزاقستان و امیدهایی بود که دولتمردان ایران در مورد رسیدن به نتایج «مثبت» از این مذاکرات مطرح کرده‌اند، در حالی که طرف‌های مذاکره این امر را به صراحت تایید نکرده‌اند.

در همین حال به گزارش «تایمز آو اسرائیل» و روزنامه معاریو، شیمون پرز در دیدار با همتای فرانسوی خود این را نیز گفت که «ایرانی‌ها ممکن است آخرین فرصتی را که جامعه جهانی دراختیارشان گذاشته از دست بدهند».

به نوشته معاریو، شیمون پرز افزود: «باید هم نظارت بر غنی‌سازی اورانیوم ایران افزایش یابد و هم راه‌های نظارتی بر پرتاب موشک‌های ایران در نظر گرفته شود»، زیرا به گفته آقای پرز، «ایران موشک‌های دوربرد را برای مجهز کردن آن‌ها به کلاهک هسته‌ای ساخته است».

آقای پرز به همتای فرانسوی خود گفت: ایران درصدد تولید بمب اتمی است، موشک دوربرد می‌سازد، ملت خود را سرکوب می‌کند، شهروندانش را در ملاء عام اعدام می‌کند و در سطح جهانی هم حامی ترور است.

آقای پرز در سفر اروپایی روزهای گذشته خود، در دیدار با شماری از مقامات ارشد اتحادیه اروپا و نیز با نخست وزیر بلژیک و دبیرکل ناتو درباره ایران سخن گفته و از جمله اظهار داشته است که تحریم‌ها علیه ایران فرا‌تر از انتظار بوده و مؤثر است، اما هنوز سران ایران را به تغییر مسیر برنامه اتمی‌شان وادار نکرده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، نیز در کنفرانس خبری مشترک روز جمعه با شیمون پرز گفت: «ایران تنها برای اسرائیل تهدید نیست، بلکه برای کشورهای خلیج فارس، اروپا و همه دنیا خطرناک است و جامعه بین‌الملل و نه تنها اسرائیل، مسئول هستند که از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کنند.»

همچنین به نوشته روزنامه معاریو، رئیس جمهوری فرانسه این را نیز گفت که موضع کشورش این است که «تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد، چرا که تا به حال این تحریم‌ها بر ایران اثر داشته است».
XS
SM
MD
LG