لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

آتش‌سوزی در جنگل‌های دو استان ایلام و مازندران مهار شد


رئیس سازمان محیط زیست ایران از مهار شدن آتش‌سوزی در جنگل‌های ایلام خبر داده و گفت که حدود ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های این استان در آتش‌سوزی دو روز گذشته سوخته است.

در همین حال ناصر مهردادی، مدیرکل محیط زیست استان مازندران، نیز خبر داد که ظرف سه روز گذشته، حدود ۲۰ هکتار از جنگل‌های این استان در آتش‌سوزی‌های رخ داده در پنج نقطه سوخته است.

به گفته مازيار سليمان‌نژاد، رئيس کل منابع طبيعی ايلام، طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه گذشته هشت فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبيعی و زيست‌محيطی اين استان رخ داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز شنبه، ۱۶ خرداد، خبر داد که این آتش‌سوزی‌ها پس از حدود ۲۰ ساعت عملیات، مهار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، معصومه ابتکار «علت عمده» آتش‌سوزی در جنگل‌های ایلام را روشن کردن آتش از سوی گردشگران در فضای باز ذکر کرده و گفت که به دلیل سرعت باد و گرمای هوا این آتش گسترش یافته است.

در همین حال ناصر مهردادی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران، روز شنبه خبر داد که در آتش‌سوزی‌های سه روز گذشته در مناطق جنگلی «نور، هفت‌خال کیاسر، دو دانگه و هولار ساری و شهمیرزاد» ۲۰ هکتار جنگل در آتش سوخته است.

به گفته آقای مهردادی، «بی‌احتیاطی» دامداران، گردشگران و گرمای زیاد هوا عامل این آتش‌سوزی‌ها بوده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی گفت که این آتش‌سوزی‌ها با کمک نیروهای دوستدار محیط زیست و تشکل‌های غیردولتی مهار شده است.

در سال‌های گذشته نیز جنگل‌های ایران بارها دچار آتش‌سوزی شده و، بر اساس گزارش‌ها، در آتش‌سوزی‌های دو سال گذشته، بیش از ۵۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخته است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، در خردادماه ۱۰ مورد آتش‌سوزی در بیش از پنج هکتار از مناطق جنگلی استان گلستان رخ داده که تنها خسارت‌های «سطحی» به دنبال داشته است.

در ماه‌های گذشته همچنین مقامات تعدادی از استان‌های ایران نیز آمارهایی از آتش گرفتن جنگل‌ها ارائه کرده‌اند.

از جمله به گفته مهرداد بهاروندی، مدیرکل منابع طبیعی لرستان،۳۰۰ هکتار از اراضی جنگلی این استان در سال ۹۳ دچار آتش‌سوزی شده است.

مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس، نیز در روز ۱۲ خرداد خبر داده بود که در سال گذشته دو هزار و ۸۰۰ هکتار و امسال نیز تاکنون ۳۶۰ هکتار از «عرصه‌های منابع طبیعی» این استان دچار حریق شده است.

یک روز پیش از آن نیز عادل مولا، معاون اداره حفاظت محیط زیست خوزستان، از وقوع آتش‌سوزی در بیش از ۳۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان در سال جاری خبر داده بود.

در همین حال قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، در مردادماه ۹۳ گفته بود که آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور نسبت به سال پیش از آن ۴۰ درصد افزایش داشته است.

XS
SM
MD
LG