لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

نلو وینگادا «به طور افتخاری» به تیم ملی ایران پیوست


نلو وینگادا
نلو وینگادا
در آستانه بازی حساس ایران و قطر در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ و در حالی که کارلوس کی‌روش از نشستن روی نیمکت محروم است، نلو وینگادا، مربی صاحب‌نام پرتغالی، به تیم ملی فوتبال ایران پیوست.

فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که با تصمیم کی‌روش و با توجه به ضرورت و مقطع زمانی، مقرر شد وینگادا به عنوان مربی میهمان و به طور افتخاری، تیم ملی ایران را تا پایان مسابقه با کره‌ جنوبی در مسابقات انتخابی جام جهانی همراهی کند.

وینگادا روز سه‌شنبه، هفتم خرداد، راهی امارات شد تا همکاری خود را با تیم ملی فوتبال ایران آغاز کند. رسانه‌های ورزشی و کارشناسان فوتبال در آستانه سه بازی حساس با قطر، لبنان و کره جنوبی، از تصمیم ناگهانی کی‌روش به عنوان «شوک بزرگ به تیم ملی» یاد کرده‌اند.

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران از هفته گذشته با ارسال نامه به AFC برای صدور کارت مربیگری وینگادا وارد عمل شدند تا این مربی مشکلی برای نشستن روی نیمکت ایران نداشته باشد. کی‌روش طبق رای فیفا پس از اخراج در بازی مقابل کره جنوبی، دو جلسه از همراهی تیم ملی محروم شد که پس از بازی با ازبکستان، دیدار با قطر دومین مسابقه‌ای است که او نمی‌تواند ملی‌پوشان را همراهی کند.

برخلاف مهره‌هایی مثل امید نمازی که سابقه سرمربی‌گری ملی ندارند و اصولاً حتی در لیگ برتر نیز چنین فعالیتی نداشته‌اند، وینگادا در سطح جهان شناخته شده است و می‌تواند در غیاب سرمربی تیم ملی، وزنه قابل اعتمادی روی نیمکت تیم ملی باشد.

انتخاب غیرمترقبه وینگادا، حتی از سوی خبرگزاری‌های همواره منتقد کی‌روش نیز گزینشی هوشمندانه برای بازی‌های پیش روی ایران قلمداد شده است. وینگادا سال‌ها در این منطقه مربی‌گری کرده، سرمربی تیم ملی عربستان بوده و هدایت الزمالک مصر و امید این کشور را در دست داشته است. سه سال هم سرمربی تیم ملی اردن بوده است.

وینگادا ضمناً در تهران هم فعالیت کرده و جنس فوتبال ایران را می‌شناسد. او در سال ۲۰۰۹ هدایت پرسپولیس را برعهده داشت.

نکته جالب اینجاست که وینگادا علاوه بر شناختش از تیم‌های عربی و فوتبال ایران، اطلاعات خوبی از کره جنوبی هم دارد. این مربی باسابقه در سال ۲۰۱۰ سرمربی تیم اف سی سئول کره جنوبی شد و از آن به بعد نیز در شرق آسیا بوده و هدایت دالیان چین را برعهده داشته است.

احتمال پیوستن رحمتی به اردوی تیم ملی

رحمان احمدی، سوشا مکانی، علیرضا حقیقی دروازه‌بانان تیم ملی ایران در اردوی امارات هستند.

خسرو حیدری، حسین ماهینی، محمدرضا خانزاده، پژمان منتظری، شجاع خلیل‌زاده، سیدجلال حسینی، امیرحسین صادقی، احسان حاج صفی و هاشم بیک‌زاده در خط دفاعی بازی می‌کنند.

جواد نکونام، امید ابراهیمی، آندرانیک تیموریان، محمد نوری، مجتبی جباری، قاسم حدادی‌فر، غلامرضا رضایی، محسن مسلمان و مسعود شجاعی در خط میانی حضور دارند. شجاعی در آخرین بازی اوساسونا در لالیگا ۵۶ دقیقه به میدان رفت.

رضا قوچان‌نژاد، محمدرضا خلعتبری، مهرداد اولادی و فرزاد حاتمی هم مهاجمان تیم ملی هستند. نکته جالب درباره قوچان‌نژاد این است که پای او پس از مدت‌ها ناکامی در گلزنی و حتی نیمکت‌نشینی در باشگاهش استاندارد لیژ بلژیک، ناگهان به گل باز شد و در دو بازی متوالی سه بار تور دروازه حریفان را لرزاند تا امیدهای فوتبال‌دوستان ایرانی را نیز به درخشش مقابل قطر زنده کند.

در این بین، فدراسیون فوتبال ایران از احتمال پیوستن مهدی رحمتی به اردوی تیم ملی فوتبال ایران خبر داده، این در حالی است که کارلوس کی‌روش در آخرین مصاحبه، بحث رحمتی را پایان یافته دانسته بود.

مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران، گفته است: امیدوارم موضوع رحمتی در دو روز آینده حل شود؛ ما دخالتی نمی‌توانیم داشته باشیم، اما درباره رحمتی سه مرتبه با کفاشیان و نبی صحبت کردم و خواهش کردم از تمام بضاعت خودمان برای بازی‌های حساس آینده استفاده کنیم. الان هم بسیار امیدوارم که این موضوع طی دو روز آینده حل شود.
XS
SM
MD
LG