لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

واکنش وزارت خارجه به اتهام‌های بحرین علیه ایران


معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه ایران ضمن رد اتهام نقش داشتن ایران در «قاچاق اسلحه به بحرین» و انفجار تروریستی روز سه‌شنبه گذشته در این کشور، طرح این اتهام‌ها همزمان با سفر وزیر خارجه ایران به منطقه را «کاملاً هدفمند» دانست.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:31 0:00
لینک مستقیم


حسین امیرعبداللهیان، معاون محمدجواد ظریف، روز پنج‌شنبه، ۸ مرداد، در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، همچنین بدون ذکر نام، از «برخی» از مقامات حکومت بحرین به عنوان «عناصر افراطی» نام برده و گفت که رفتار «طایفی» و «توهین عامدانه» آنان به اعتقادات مذهبی مسلمانان منجر به ایجاد «فاصله عمیق» میان حکومت و مردم بحرین شده است.

بر اساس ادعای خبرگزاری دولتی بحرین، مواد منفجره‌ای که در بمب‌گذاری روز سه‌‌شنبه در منطقه سِتره بحرین استفاده شده مشابه مواد منفجره‌ای است که «از ایران قاچاق شده» و به تازگی توسط پلیس بحرین کشف و ضبط شده بود.

بحرین روز شنبه گذشته خبر داده بود که «یک توطئه قاچاق اسلحه و مواد منفجره از ایران به بحرین» را کشف و خنثی کرده و دو نفر را در این رابطه دستگیر کرده است. ایران این ادعا را رد کرد.

آقای امیرعبداللهیان بار دیگر ضمن تکذیب ادعای روز شنبه بحرین درباره دستگیری «فردی مسلح و مرتبط با ایران» اقدام تروریستی روز سه‌شنبه در منطقه سِتره در این کشور را «قویاً» محکوم کرد.

وی تاکید کرد که انتشار این «خبرسازی» و «تداوم اتهامات» علیه ایران، «آن هم در آغاز سفر سازنده و مثبت منطقه‌ای» وزیر خارجه جمهوری اسلامی «کاملاً هدفمند صورت می‌گیرد».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در این هفته به کشورهای قطر، کویت و عراق سفر کرد.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین از وزیر خارجه بحرین خواست که به جای «تحریک و تشویق فتنه مذهبی» در این کشور و منطقه، به ایفای نقشی مثبت و سازنده در قبال امنیت جمعی منطقه و «ایجاد آشتی ملی» میان حکومت و مردمش بیندیشد .

آقای امیرعبداللهیان با بیان این که تهران «صرفاً» از راهکار سیاسی در قبال بحرین حمایت می‌کند افزود: «ادامه سرکوب‌ها، نقض سیستماتیک حقوق بشر و تشدید فضای امنیتی در این کشور اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.»

بحرین در سال ۲۰۱۱ شاهد موجی از اعتراضات از سوی اکثریت شیعه‌‌مذهب این کشور بود که خواستار اصلاحات سیاسی هستند.

دولت بحرین ایران را به تحریک شیعیان و همچنین حمایت از اقدامات تروریستی در این کشور متهم می‌کند، اتهامی که تهران همواره رد کرده است.

در همین حال روز پنج‌‌‌شنبه، ۲۸ خرداد، نیز طارق الحسن، رئيس پليس بحرين، با اشاره به کشف و ضبط مقداری مواد منفجره «گروه‌های نیابتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران» را به تلاش برای بمب‌گذاری در اين کشور و عربستان سعودی متهم کرده بود.

با این حال در همان زمان خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک «مقام آگاه» ناشناس در وزارت خارجه ایران این اتهام رئيس پليس را «مردود» دانست.

XS
SM
MD
LG