لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

واگذاری میلیون‌ها هکتار از اراضی طبیعی برای ساخت‌وساز در ۲۵ سال گذشته


همزمان با وعده رئيس سازمان محيط زيست ایران برای ارائه لايحه «حمایت از جنگل‌ها»، مديرکل آموزش اين سازمان گفت که در ۲۵ سال گذشته، چهار ميليون هکتار از «اراضی طبيعی» کشور برای «ساخت‌وساز» به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، محمد درويش، از مدیران سازمان محیط زیست، روز پنج‌شنبه، ۸ مرداد، تاکيد کرد که جنگل‌های هيرکانی شمال ايران از شش ميليون و ۵۰۰ هزار هکتار در۵۰ سال پیش، به ۱.۹ ميليون هکتار کاهش یافته و از اين ميزان ۸۰۰ هزار هکتار «مخروبه» است.

آقای درویش یکی از دلایل افزايش سیل در شمال ایران در چند سال گذشته را از بين رفتن پوشش جنگلی و نابودی مراتع ذکر کرده و گفت که بخشی از مراتع تبدیل به زمین کشاورزی و به مرور تبديل به ويلا شده است.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش روز پنج‌شنبه خود نوشت که برخی از کشاورزان در استان‌های شمالی ایران به دلیل کوچک بودن اراضی کشاورزی خود، جنگل‌ها را «پاک‌تراشی» و تبديل به زمين کشاورزی می‌کنند.

مديرکل آموزش سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به واگذاری چهار ميليون هکتار از اراضی ملی برای ساخت‌وساز به بخش خصوصی گفت که «دستگاه‌های متولی در اين زمينه درست عمل نکردند، بنابراين از مردم عادی چه انتظاری می‌توان داشت».

پيش از اين نيز گزارش‌هایی در رسانه‌های ایران از واگذاری جنگل‌ها و اراضی طبیعی و ساخت و ساز در آنها به‌خصوص در استان‌های شمالی ایران منتشر شده است.

در همین حال عزت‌الله يوسفيان ملا، نماينده مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، در آبان ۹۳ گفته بود که سه ميليون هکتار از اراضی ملی تبديل به «برج‌ و مصارف غير شده است».

پس از وقوع سيل در ۹ استان ايران در روز يک‌شنبه، ۲۸ تير، و نابودی تعدادی از خانه‌ها در حاشیه رودخانه‌ها، انتقادها از ساخت‌وساز در منابع طبيعی به‌خصوص در حاشيه رودخانه‌ها افزايش يافته است.

در همين حال فيلمی نيز در شبکه‌های اجتماعی از فرو ريختن سه آپارتمان در حاشيه رودخانه، در شهر زيراب در استان مازندران منتشر شده است.

آقای درویش در بخش دیگری از سخنان خود گفت که سالانه ۵۰ هزار هکتار از «رويشگاه‌های» جنگلی ایران در حال نابودی است.

پیش از این نیز معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، با اشاره به بررسی عکس‌های هوايی دوره ۵۰ ساله ۳۴ تا ۸۶، گفته بود که سالانه به طور متوسط ۲۸۶۷ هکتار از جنگل‌های شمال ايران تخريب شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم ابتکار روز پنج‌شنبه خبر داد که لایحه‌ای با عنوان «حمایت از جنگل‌ها» در هیئت دولت در دست بررسی است که در راستای توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها است.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش روز پنج‌شنبه خود همچنین نوشت که ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های ایران در اثر «خطای انسانی» رخ می‌دهد.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران منتشر شده است.

در همین زمینه قاسم سبزعلی، فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع ايران، روز جمعه، ۱۹ تير، خبر داده بود که در بهار امسال نسبت به پارسال، تعداد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ايران ۲۰ درصد و سطح آتش‌سوزی نيز ۱۵ درصد افزايش يافته است.

XS
SM
MD
LG