لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

هشدار دوباره در مورد حضور «فتنه‌گران» در دو انتخابات آینده


احمد خاتمی
احمد خاتمی

در ادامه هشدارهای اصولگرایان درباره تکرار «فتنه» در آستانه انتخابات تازه، دو امام جمعه و یک مقام سپاه روز چهارشنبه درباره تکرار اعتراضی شبیه به اعتراضات سال ۸۸یا، به گفته آنان، وقوع «فتنه پیچیده‌تر از فتنه ۸۸» در انتخابات پیش روی مجلس و مجلس خبرگان و همچنین حضور «فتنه‌گران» در این انتخابات هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، روز چهارشنبه، ۹ دی، «فتنه ۹۴» را «یپچیده‌تر از فتنه ۸۸» خوانده و افزود: «در فتنه ۸۸ هتاکی از سوی دشمن صورت گرفت، اما در فتنه ۹۴ تملک کشور و براندازی همه ارزش‌ها مد نظر دشمن قرار دارد.»

در همین حال احمد خاتمی، امام جمعه تهران، نیز با بیان این که در انتخابات پیش ‌رو برخی از «فتنه‌گران به دنبال اهداف خود هستند» از اعضای شورای نگهبان خواست که در برابر آنان «کوتاه نیایند».

وی با این همه افزود که «فتنه ۸۸ هیچ گاه تکرار نمی‌شود»، اما «قلدری‌ها» تا زمان اعلام اسامی نامزدهای انتخابات پیش رو ادامه دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نزدیکان او از اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

پس از نامزدی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس و همچنین نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و افراد نزدیک به او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان در مورد تکرار اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هشدار داده‌اند.

در همین حال کاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه تندروی رسالت، نیز روز شنبه، ۵ دی، گفته بود که معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ قصد «دوقطبی» کردن انتخابات پیش رو و «اخلال» در آن را دارند.

یک روز پیش از آن نیز حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس، ضمن انتقاد از عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ گفته بود که «فتنه تمام نشده» و «فتنه اصلی» با عنوان «فتنه اکبر» در آینده نزدیک رخ خواهد داد.

در همین حال محمدحسین نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز یک‌شنبه، ششم دی، ضمن اعتراض به بازگشت اصلاح‌طلبان به «صحنه انتخابات» هشدار داد که افراد، به گفته او، «حامی فتنه‌گران» منتظر فرصتی «برای برپایی فتنه دیگر هستند و به مجرد دیدن ضعفی از نظام دوباره فعال می‌شوند».

آقای نجات روز چهارشنبه نیز گفت: «کسانی که در پرونده‌شان همراهی با جریان فتنه است، لیاقت همراهی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را ندارند.»

وی از وزارت کشور و شورای نگهبان خواست که «جلوی جریان فتنه را بگیرند».

پیش از این نیز تعدادی از وابستگان به رهبر جمهوری اسلامی از جمله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، و شماری از امامان جمعه، از وزارت کشور و شورای نگهبان خواسته‌اند که اصلاح‌طلبان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را در انتخابات پیش رو رد صلاحیت کنند.

در این زمینه نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، روز یک‌شنبه، ششم دی، اعلام کرد که «هرگونه اظهارنظر و عملی» درباره اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «ملاک عمل» این شورا در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات پیش رو است.

در مقابل شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در اولین بیانیه خود از دستگاه‌های مسئول برگزاری انتخابات خواسته ‌است که تنها بر اساس مستندات قانونی به بررسی صلاحیت نامزدهای این دو انتخابات بپردازند.

تعدادی از اصلاح‌طلبان از جمله مصطفی معین، نامزد حزب جبهه مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، محمدرضا عارف معاون اول اسبق ریاست جمهوری، احمد خرم وزیر اسبق راه، محسن و فاطمه هاشمی، فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، مرتضی الویری شهردار پیشین تهران، ابراهیم اصغرزاده، دبیرکل سابق حزب همبستگی، محمدجواد حق‌شناس و رسول منتجب‌نیا از اعضای حزب اعتماد ملی و حسین کاشفی، قائم مقام دبیرکل حزب مشارکت برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شده‌اند.

همچنین برخی از شخصیت‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از جمله حسن خمینی، محمد موسوی بجنوردی، محمدجواد حجتی کرمانی، مجید انصاری، محمد اشرفی اصفهانی و محمدمهدی فقیهی نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستند.

XS
SM
MD
LG