لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

کری: هدف آمریکا و اسرائیل در قبال برنامه اتمی ایران یکی است


یک روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات اتمی ایران با گروه ۵+۱ در شهر ژنو، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، پانزدهم آبان، در بیت‌المقدس با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیدار و تاکید کرد که هدف این دو کشور در قبال فعالیت‌های اتمی ایران یکی است.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، جان کری در دیدار با نتانیاهو گفت که هدف آمریکا و اسرائیل در مورد اطمینان یافتن از ماهیت غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران «یکسان» است.

آقای نتانیاهو نیز در این ملاقات با تاکید بر دیدگاه دولت خود اصرار ورزید که آمریکا و جامعه جهانی تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کنند.

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه نیز در دیدار با رئیس جمهوری لهستان که به اسرائیل سفر کرده بود گفته بود که باید توافقی از مذاکرات اتمی با ایران به دست آید که برنامه اتمی نظامی این کشور را کاملا برچیند.

آقای نتانیاهو تکرار کرد که «ایران نه به غنی کردن اورانیوم نیاز دارد، نه به کوره آب سنگین اراک و همه اورانیومی که تاکنون غنی کرده نیز باید از ایران خارج شود».

نتانیاهو در چند دیدار سیاسی روزهای گذشته خود نیز گفته است که «دنیا باید شعارهای ضد آمریکایی را که در تهران سر داده می‌شود بشنود و بداند که این ماهیت واقعی رژیم علی خامنه‌ای است و لذا تحریم‌ها علیه ایران نباید کاهش یابد».

نخست وزیر اسرائیل این سخن خود را در دیدار روز چهارشنبه در بیت‌المقدس با وزیر خارجه آمریکا نیز تکرار کرد و گفت: «فریادهای مرگ بر آمریکا که در سالروز اقدام غیرقانونی اشغال سفارت شما در تهران سر داده شد، عملکرد ایران را نشان می‌دهد، نه وعده‌ها و لبخندهای حسن روحانی.»

این دومین ملاقات کری و نتانیاهو در کمتر از دو هفته گذشته است.

آنها چند روز پیش در رم، پایتخت ایتالیا، نیز در نشستی طولانی به مدت هفت ساعت، عمدتاً در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

اما پس از آن ملاقات، جان کری در یک سخنرانی در واشینگتن با لحنی نسبتاً خشمگینانه گفت که «آمریکا تسلیم ارعاب هیچ کس نمی‌شود و همچنان حق خود می‌داند که اراده ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای را به آزمون بگذارد».

پس از این بود که تحلیل‌گران در رسانه‌های اسرائیل تاکید کردند که سخنان تند آقای کری از تشدید شکاف بین دو دولت نتانیاهو و باراک اوباما در مورد ایران نشان دارد.

این در حالی است که چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، روز یک‌شنبه، دوازدهم آبان، در واشینگتن گفت که در کنار تحریم‌ها و فشارهای آمریکا، تهدیدهای بنیامین نتانیاهو هم در بازگرداندن دولت ایران به مذاکرات هسته‌ای نقش مهمی داشته است.

تلاش پیگیرانه اسرائیل برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در حالی است که در آستانه مذاکرات جدید هسته‌ای در ژنو، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه اعلام کرد که «ممکن است همین هفته با غرب به توافقاتی برسیم».

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز دوشنبه، سیزدهم آبان، نوشته بود که دولت اسرائیل نگران است که آمریکا و ایران توافقی پشت پرده را تنظیم کنند که در آن «از تامین خواسته‌های نتانیاهو در مورد برنامه اتمی ایران کمترین نشانی نباشد».
XS
SM
MD
LG