لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

اسرائیل و اعراب و مذاکرات «محرمانه‌ای» که تکذیب شد


آویگدور لیبرمن
آویگدور لیبرمن
در حالی که وزیر خارجه اسرائیل گفته است کشورش با هدف هم‌پیمانی با کشورهای عربی منطقه که مانند اسرائیل از ایران «نگران» هستند «مذاکرات محرمانه برقرار کرده»، عربستان سعودی و کویت، دو کشوری که لیبرمن به آنها اشاره کرد، سخن وی را رد می‌کنند.

آویگدور لیبرمن، این مقام اسرائیلی، در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت گفته است که نگرانی اسرائیل و کشورهای عربی منطقه، به‌ویژه امیرنشین‌های خلیج فارس، از برنامه اتمی ایران و جاه‌طلبی‌های سران تهران «نگرانی‌هایی مشترک است».

به گفته لیبرمن، در زمینه این «نگرانی از توان رو به رشد ایران و تهدید از ناحیه اسلام افراطی»، اسرائیل «موفق» شده است مذاکرات محرمانه‌ای را با کشورهای «همفکر» انجام دهد.

آقای لیبرمن در این مصاحبه که روز دوشنبه، ۲۵ فروردین، منتشر شد می‌افزاید که کشورش برای برقراری مناسبات با «تمامی کشورهای عرب» تماس محرمانه برقرار کرده است.

او کشورهای عربِ طرف تماس با اسرائیل را «دولت‌هایی میانه‌رو» توصیف می‌کند که «واقعیات را درک و لمس کرده‌اند».

به گفته لیبرمن، «دولت‌های عرب دیگر آگاه شده‌اند که یهودیت یا صهیونیسم دشمن آنها نیست، بلکه ایران، حزب‌الله و جهاد جهانی (گروه‌های همسو با القاعده) تهدیدند».

به گفته آقای لیبرمن، تماس‌هایی که حالت محرمانه داشته، تا یک سال و نیم دیگر به مرحله‌ای می‌رسد که به صورت «آشکار» پیگیری خواهد شد.

وزیر خارجه اسرائیل در این میان مشخصاً به عربستان سعودی و کویت اشاره کرده و گفت که خود او حاضر است به این دو کشور برود.

سخنان این مقام اسرائیلی در حالی است که ابتدا دوشنبه شب کویت و سپس عربستان سعودی در روز سه‌شنبه وجود چنین تماس‌هایی را تکذیب کردند.

کشورهای اسلامی، به‌ویژه عربستان، به یهودیان اجازه نمی‌دهند که به خاک‌شان قدم بگذارند؛ دو هفته پیش در سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان، دولت سعودی به خبرنگاران آمریکاییِ یهودی مجوز ورود نداد.

اما سخنان لیبرمن در مصاحبه با یدیعوت آخرونوت در خصوص گفت‌وگوهای «محرمانه» اسرائیل با کشورهای عرب، بیان صریح‌تر اظهاراتی است که شمار دیگری از مقامات اسرائیلی در دوره اخیر مطرح کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در ماه‌های گذشته گفته است که «کشورهای عرب پی برده‌اند که حماس، القاعده و رژیم ایران دشمن آنهاست، نه اسرائیل».

تسیپی لیونی، مذاکره‌کننده ارشد اسرائیل در گفت‌وگوهای سیاسی با فلسطینی‌ها، نیز چندی پیش گفت: «اسرائیل ندای نگرانی کشورهای عرب منطقه از ایران است، و دلایل مشترکی اسرائیل و امیرنشین‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده است.»

ماه گذشته از جمله دلایل سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی و مذاکراتی که با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، انجام داد، گفته شد که عربستان از سیاست‌های آمریکا در ارتباط با ایران و سوریه عمیقاً ناخشنود است و معتقد است که آمریکا «ضعیف» عمل کرده است.

کشورهای عرب، جز مصر و اردن، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند.
XS
SM
MD
LG