لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

خبر عفو جیسون رضاییان تکذیب شد؛ «به‌زودی محاکمه می‌شود»


جیسون رضاییان در کنار همسرش، یگانه صالحی
جیسون رضاییان در کنار همسرش، یگانه صالحی

خبرگزاری تسنیم به نقل از وکیل مدافع جیسون رضاییان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن ‌پست، خبرهای منتشر شده درباره آزادی موکلش با «عفو» آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را تکذیب کرد.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا روز سه‌شنبه، ۱۱ فروردین، به نقل از «یک منبع آگاه قضایی» اعلام کرد که نتیجه پرونده جیسون رضاییان «بعد از قطعیت و اتمام دادرسی» اعلام می‌شود و او «به زودی» محاکمه خواهد شد.

پیش از این نیز محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، درباره امکان عفو آقای رضاییان توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته بود که پرونده وی نخست باید در دادگاه مطرح شود.

وی آبان‌ماه ۹۳ در مصاحبه‌ای با شبکه «یورونیوز» در عین حال وعده داد که وضعیت پرونده آقای رضاییان «کمتر از یک ماه دیگر» روشن می‌شود.

روز سه‌شنبه، ۱۱ فروردین، در پی صدور دستور «عفو و تخفیف مجازات» ۸۰۹ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این خبر را منتشر کردند که نام جیسیون رضاییان نیز در این فهرست «عفو» قرار دارد.

با این حال ساعاتی پس از انتشار این خبرا، خبرگزاری تسنیم به نقل از وکیل جسیون رضاییان اعلام کرد که وی در حال حاضر متهم بوده و هنوز محاکمه یا محکوم نشده است تا مشمول قانون عفو محکومان شود.

خبرگزاری تسنیم اشاره‌ای به نام وکیل آقای رضاییان نکرده است.

مری و علی رضاییان، مادر و برادر جیسون رضاییان، در اسفندماه ۹۳ اعلام کرده بودند که پس از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های مسعود شفیعی، وکیل منتخب خانواده، برای به عهده گرفتن وکالت آقای رضاییان، لیلا احسان را به عنوان وکیل اصلی این روزنامه‌نگار زندانی به دادگاه معرفی کرده‌اند.

لیلا احسان پیش‌تر وکالت پرونده یگانه صالحی، همسر جیسون رضاییان که همراه او دستگیر شده بود، را نیز برعهده داشت.

جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن‌پست در تهران، آخرین روز تیرماه ۹۳ به همراه همسر خود، یگانه صالحی، بازداشت شد، اما خانم صالحی با قرار وثیقه آزاد شد، در حالی که آقای رضاییان به دنبال تمدید قرار بازداشت همچنان در زندان است.

در این مدت علاوه بر مقام‌های دولت آمریکا چهره‌های گوناگونی خواستار آزادی او شده‌اند. از جمله محمدعلی کلی، قهرمان شهیر مشت‌زنی، ۲۱ اسفند ۹۳ از مقام‌های ایرانی درخواست کرده بود که این روزنامه‌نگار را آزاد کنند.

برخی از نمایندگان مجلس و وب‌سایتهای خبری در ایران جیسون رضاییان را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

در همین حال حمید رسایی، نماینده تندروی مجلس ایران، برخی از مدیران نهاد ریاست جمهوری ایران را متهم کرده که از آقای رضاییان «حمایت» کرده‌اند تا از «مراکز حساس جمهوری اسلامی» بازدید کند.

وی در بهمن‌ماه ۹۳ گفته بود: «جیسون رضاییان با مکاتبات چه فردی در تهیه محتوای جاسوسی خود از موانع مهم امنیتی عبور می‌کرده است؟ چه کسی از احضار و رسیدگی به پرونده این مدیر نهاد (ا – س) که از اقوام نزدیک یک مقام عالی در نهاد ریاست جمهوری است، جلوگیری می‌کند و او را که رئیس یک مرکز نهاد است، خط قرمز خود خوانده است تا نهادهای امنیتی و قضایی به آن نزدیک نشوند؟»

برخی وب‌سایت‌های خبری از جمله وب‌سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، از اسماعیل سماوی، خواهرزاده حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به عنوان فرد مورد نظر حمید رسایی نام برده‌اند.

علاوه بر جسیون رضاییان، سعید عابدینی، کشیش، وامیر حکمتی، سرباز پیشین ارتش آمریکا، دو شهروند ایرانی‌-آمریکایی هستند که در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

باراک اوباما، رئیس ‌جمهور آمریکا، در روز ۲۹ اسفندماه ۹۳، از مقام‌های ایرانی خواست تا سعید عابدینی، امیر حکمتی، و جیسون رضاییان را آزاد کرده و برای یافتن و بازگرداندن رابرت لوینسون، مامور پیشین اف‌‌بی‌آی، همکاری کنند.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، در مارس سال ۲۰۰۷ زمانی که به جزیره کیش رفته بود ناپدید شد.

XS
SM
MD
LG