لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

هشدار رئیس قضاییه به رئیس مجریه: سکولارها را به کار نگمارید


آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه از حسن روحانی خواست که «سکولارها» و کسانی که خطوط اصلی قانون اساسی ایران را قبول ندارند در دولت به کار نگمارد.

روزنامه کيهان، وابسته به رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز پنج‌شنبه تذکر داد که گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دولت روحانی «درباره خط قرمز بودن فتنه و فتنه‌گران» فقط توصیه نبوده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه، پنجم شهریور، تصریح کرد: «التزام دولتمردان در عمل به قانون اساسی باید شامل همه اصول آن، نه فقط اصول مرتبط با اختیارات قوه مجریه باشد، بنابراین توقع ما این است که دولتمردان و مدیران میانی، خطوط کلی جمهوری اسلامی را که در قانون اساسی مندرج است، بپذیرند و این پذیرش را ابراز کنند.»

رئیس قوه قضائیه همچنین از دولت خواست که در چارچوب «قانون اساسی و ارزش‌های دینی» حرکت کند و کسانی که «چارچوب قانون اساسی و خطوط اصلی» را قبول ندارند، به کار نگمارد و به آنان مسئولیت اجرایی ندهد.

وی تاکید کرد: «اعتقاد به این که برای اداره کشور نظامات بشری کافی است، نفی اصل دوم قانون اساسی به شمار می‌رود، بنابراین سکولارها را نباید در سمت‌های مدیریتی قرار داد، چون این بخش از قانون اساسی را قبول ندارند.»

آقای آملی لاریجانی روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، نیز از به کار گماردن افرادی که «اصحاب فتنه» خوانده بود انتقاد کرده بود.

تذکرات آقای لاریجانی به دولت روحانی در همان روزی منتشر شده است که آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت «فتنه» را از جمله «خطوط قرمز» حکومت دانسته و از وزرا خواست بر «فاصله‌گذاری با آن پایبند باشند».

رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ را که به حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه زهرا رهنورد انجامید فتنه می‌خواند.

در همین حال روزنامه کیهان روز پنج‌شنبه، ششم شهریور، در ستون یادداشت روز خود این سخنان رهبر جمهوری اسلامی را «فرمول عملی برای موفقیت دولت» ذکر کرده و نوشته است که این «توصیه صرفاً یک هشدار سیاسی نیست».

رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه در ادامه سخنان خود گفت: «بر اساس قانون اساسی، وزیر این کشور نباید بگوید من کاری به موضوع پوشش و حجاب ندارم زیرا در حوزه مسئولیت من نیست؛ کما این که یک مسئول در قوه قضاییه یا یک نماینده مجلس نیز نمی‌تواند چنین بگوید.»

نحوه عملکرد دستگاه‌های دولتی درباره حجاب در ماه‌های گذشته موضوع بحث وزرای دولت، نمایندگان مجلس و مسئولان قضایی بوده است. در حالی که مسئولان دولتی بر برخوردهای فرهنگی در موضوع حجاب سخن می‌گویند، برخی از نمايندگان اصولگرای مجلس و مسئولان قضايی بر برخوردهای انتظامی و قضايی با افرادی که آنها را «بی‌حجاب» می‌نامند تاکيد دارند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با بیان این که بر اساس قانون اساسی، مسئولان موظفند با فساد به مبارزه برخیزند گفت که مدیران قوه مجریه در این زمینه مسئولیت بیشتری دارند.

آقای آملی لاریجانی همچنین با اشاره به اصل ۵۷ قانون اساسی رهبر جمهوری اسلامی را «هماهنگ‌کننده قوا» ذکر کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز پنج‌شنبه، ۳۰ مرداد، وعده داده بود که «انجام وظیفه مسئولیت اجرای قانون اساسی» را شروع کرده و به مردم درباره دلیل تاخیر در اجرای این کار توضیح خواهد داد.

XS
SM
MD
LG