لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۸

خامنه‌ای: آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره امنیت منطقه را ندارد


دو روز پس از نشست رئیس جمهور آمریکا با نمايندگان شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس، رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که آمریکا «صلاحیت» اظهار نظر درباره امنیت منطقه را «ندارد» و امنیت خلیج فارس باید به دست کشورهای منطقه تأمین شود.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز خطاب به کشورهای مسلمان منطقه و همسایگان گفت که «به کمپ پیامبر و قرآن پناه ببرید، و به سوی کمپ دیوید نروید».

به گزارش وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز شنبه، ۲۶ اردیبهشت، در دیدار با جمعی از مسئولان جمهوری اسلامی و سفرای کشورهای اسلامی تاکید کرد: «امنیت خلیج فارس مربوط به کشورهای این منطقه است که دارای منافع مشترک هستند و نه آمریکا. بنابراین امنیت منطقه خلیج فارس باید به وسیله کشورهای همین منطقه تأمین شود.»

آقای خامنه‌ای اضافه کرد: «اگر منطقه خلیج فارس امن باشد، همه کشورهای منطقه از این امنیت بهره‌مند خواهند شد، اما اگر خلیج فارس ناامن شود، برای همه کشورهای منطقه ناامن خواهد بود.»

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، پس از نشست مشترک با رهبران و نمايندگان شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس در کمپ ديويد گفته بود که «آمريکا در مقابل هر گونه حمله خارجی کنار متحدان عرب خود خواهد ايستاد».

وی در عین حال تاکید کرد که هدف از همکاری‌های امنيتی با کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، منزوی کردن ايران يا رويارويی با تهران نيست.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود محور اصلی به گفته او «سیاست‌های خباثت‌آلود استکبار» در منطقه را «ایجاد جنگ‌های نیابتی» دانست و افزود که «آنها به دنبال منافع خود و پر کردن جیب کمپانی‌های اسلحه‌سازی هستند».

پیش از این مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، عربستان سعودی را متهم کرده بود که «در حال انجام جنگی نیابتی از طرف آمریکایی‌ها و برخی قدرت‌های سلطه‌‌گر اروپایی و صهیونیسم بین‌الملل در یمن است».

گفته‌های مقامات ایرانی در حالی است که برخی از تحلیل‌‌گران، پیش از این، نبردها در یمن را نوعی جنگ نیابتی فرقه‌‌ای میان ایران و عربستان سعودی توصیف کرده‌اند.

در همین زمینه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه ۹۳، گفته بود: «جنگ شیعه و سنی زمانی به پایان خواهد رسید که دولت‌ها اختلافات خود را با گفت‌وگو حل کنند، نه با جنگ نیابتی.»

آقای اوباما به نام این کشورها اشاره نکرد، اما خبرگزاری فرانسه با اشاره به کشورهای عربستان سعودی و ایران نوشته بود که این کشورها متهم هستند که با حمایت از گروه‌های رقیب در کشورهای خاورمیانه، سعی در افزایش نفوذ خود در منطقه دارند.

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در حالی که در صدر اسلام، مشرکین مکه در ماه حرام جنگ را متوقف می‌کردند، امروز در یمن، در ماه رجب که ماه حرام است، بر سر مردم بیگناه این کشور بمب و موشک ریخته می‌شود.»

وی تاکید کرد: «ما هر اندازه که بتوانیم از مظلوم دفاع و با ظالم مقابله خواهیم کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره به «بازتولید جاهلیت دوران قبل از اسلام» مواردی چون «شرایط کنونی کشورهای اسلامی و ناامنی، برادرکشی و تسلط گروه‌های تروریستی در کشورهای منطقه» را نمونه‌هایی از «جاهلیت مدرن امروز» خواند.

تنش‌ها در روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی پس از مداخله نظامی این کشور در یمن بالا گرفته و حتی گزارش شد ایران از عربستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

عربستان و گروهی از کشورهای هم‌پیمان آن از ششم فروردین امسال اقدام به بمباران مواضع شیعیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن کرده و به منظور جلوگیری از رسیدن اسلحه به دست آنها، کشتی‌های راهی یمن را نیز بازرسی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG