لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

لاریجانی جیسون رضائیان را به فعالیت «مخل امنیت» متهم کرد


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران وعده داد که وضعیت پرونده جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن پست، «کمتر از یک ماه دیگر» روشن می‌شود. او همچنین آقای رضائیان را متهم کرد که فعالیت‌هایی داشته که «مخل امنیت ایران» بوده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، محمدجواد لاریجانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «یورونیوز» گفت: «در مقامی نیستم که قضاوت کنم، اما مقامات امنیتی اتهاماتی علیه جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشینگتن پست مطرح کرده‌اند که وی در فعالیت‌هایی غیر از روزنامه‌نگاری مشارکت داشته است، فعالیت‌هایی که مخل امنیت کشور بوده است.»

وی در عین حال گفت: «امیدوارم قبل از ورود به پروسه دادگاه، دادستان با احتمال این که اتهامات قابل توجه نیست متقاعد به کنار گذاشتن پرونده شود. اما به هر حال این تصمیم به وی مربوط می‌شود.»

جيسون رضاییان، خبرنگار۳۸ سالهِ روزنامه واشینگتن پست، از تابعیت ایرانی‌آمریکایی برخوردار است و از سال ۲۰۱۲ در تهران برای واشینگتن‌پست کار می‌کرد.

خبرگزاری میزان روز جمعه، ۱۶ آبان، خبر شبکه تلویزیونی «یورونیوز» مبنی بر وعده آقای لاریجانی «برای آزادی» جیسون رضائیان ظرف یک ماه آینده را تکذیب کرده و نوشت که وی تنها از مشخص شدن وضعیت پرونده این خبرنگار در کمتر از یک ماه دیگر خبر داده است، نه آزادی وی.

وب‌سایت شبکه تلویزیونی «یورونیوز» بخش‌هایی از مصاحبه با آقای لاریجانی که گزارش کامل آن جمعه شب از این شبکه پخش می‌شود را منتشر کرده است.

در این مصاحبه آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره امکان عفو جیسون رضائیان توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفته است که پرونده وی نخست باید در دادگاه مطرح شود.

وی اضافه کرد: «ممکن است دادگاه راسا او را عفو کرده و حکم تبرئه ایشان را صادر کند و همه چیز تمام شود. در غیر این صورت، شق دوم، یعنی جریان عفو شروع می‌شود. ما باید این جریان را طی کنیم. (آزادی آقای رضائیان) مستقیما صورت نمی‌گیرد.»

آقای لاریجانی درپاسخ به این سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی «یورونیوز»مبنی بر این که می‌شود گفت آزادی آقای رضائیان ظرف یک تا دو هفته آینده محقق خواهد شد؟ تصریح کرد: «پیش‌بینی می‌کنم کمتر از یک ماه.»

آقای لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که تمام این جریانات خاتمه یابد؟ گفته است: «بله، بله.»

آقای رضائیان به همراه همسرش يگانه صالحی که خود خبرنگار روزنامه اماراتی «نشنال» است و نیز دو نفر ديگر در روز ۳۱ تير بازداشت شد. روزنامه‌نگاران دیگر آزاد شده‌اند.

در همین حال گروهی در ایران به نام سازمان «بسیج حقوق‌دانان» در مردادماه با طرح این ادعا که «اسناد متعدد و معتبری از جاسوسی خبرنگاران بازداشتی واشینگتن ‌پست موجود است» خواستار اعدام آنان شده بود.

«در ۳۵ سال گذشته تنها تعداد معدودی سنگسار شده‌اند»

همچنین به گزارش وب‌سایت ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، آقای لاریجانی در این مصاحبه افزایش اعدام در ایران به خاطر زنا و از جمله سنگسار را تکذیب کرد و افزود: «در همه ۳۵ سال گذشته تنها تعداد معدودی سنگسار شده‌اند.»

بر اساس گزارش‌ها، هیئت نمایندگی ایران در شورای ادواری حقوق بشر روز سه‌شنبه، ۱۳ آبان، تصمیم‌گیری درباره پذیرش یا رد پیشنهادهای حقوق بشری ۱۰۸ کشور جهان را به ماه مارس ۲۰۱۵ موکول کرد.

در پیشنهادهای ارائه شده از سوی ۱۰۸ کشور جهان به ایران موارد متعددی لحاظ شده است که از جمله آنها می‌توان به «لغو مجازات سنگسار، لغو اعدام کودکان، لغو مجازات همجنسگرایان، آزادی اینترنت، رفع سانسور مطبوعات و گسترش آزادی بیان» اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG