لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

گفت‌وگو با محمدتقی کروبی، درباره وضع جسمی مهدی کروبی


مهدی کروبی
مهدی کروبی
بر پایه بیانیه «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» آزمایش‌های پزشکی نشان می‌دهد که وضعیت جسمانی مهدی کروبی، از چهره‌های سرشناس که پس از اعتراضات سال ۸۸ در حصر خانگی قرار دارد، «به شدت آسیب دیده است».

این سازمان مدافع حقوق بشر که مقرش در نیویورک است در بیانیه خود می‌گوید: «میزان ویتامین دی در بدن او (مهدی کروبی) در سطح بسیار پایینی قرار دارد که این موضوع به خاطر نگهداری او در محیطی دور از آفتاب رخ داده است.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:45 0:00
لینک مستقیم

رادیوفردا در گفت‌وگو با محمدتقی کروبی در لندن، فرزند ارشد مهدی کروبی، ابتدا درباره وضعیت جسمانی پدرش پرسیده است.

محمدتقی کروبی: الان نزدیک به هزار روز است که ایشان در یک حبسی هستند که این حبس تاکنون دارای هیچ گونه قاعده معین و مشخصی طبق قوانین و مقررات کشور نبوده. محل نگهداری ایشان در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات بوده و به دلیل همین موضوع که مقامات قضایی روال پرونده را از ابتدا بر اساس قوانین و مقررات موجود کشور طی نکردند هیچ گونه حقوق مسلم یک بازداشتی و زندانی به طور سیستماتیک رعایت نشده. البته تابع شرایط خاص بوده. در زمان‌های متفاوت نوع برخوردها متفاوت بوده.

آن چه که موجب این صحبت و گزارشی شده که وضعیت جسمی پدرمان را مورد بحث قرار داده افت شدید وضعیت جسمی ایشان است. ایشان به لحاظ روحی وضعیت بسیار بسیار خوبی دارد. می‌بینیم که در آخرین پیامش هم به مردم و هم به شخص رئیس جمهور دیدگاه‌های خودشان را بیان می‌کنند. اما به دلیل وضعیت نگهداری، آن هم در مکانی غیر از منزل و عدم دسترسی به نور آفتاب و هوای آزاد به شدت وضعیت جسمی‌شان افت کرده و همین هم موجب نگرانی خانواده و در عین حال بسیاری از دوستداران ایشان شده.

آقای کروبی، اخیرا پدرتان آقای مهدی کروبی به بیمارستان منتقل شدند و ظاهرا غلظت خون ایشان به طور بی‌سابقه‌ای بالا رفته. ممکن است در این مورد هم توضیح بدهید؟

در شش ماه گذشته ایشان توسط مقامات امنیتی و اتفاقا تیم پزشکی خود وزارت اطلاعات سه بار به بیمارستان انتقال پیدا کردند. یک بار در رابطه با غلظت بالای خون‌شان بود، وضعیت تنفسی‌شان بود که عفونتی داشتند و از طرفی قلب‌شان هم دچار مشکلاتی بود که نهایتا در مرکز قلب تهران بستری شدند و آنژیوگرافی هم انجام شد. البته در آن مقطع اجازه دادند متخصصان مورد نظر خانواده به این امر مبادرت کنند. نکته مهم این که پزشکان مقامات امنیتی هم تاکید کردند در کنار پزشک معتمد خانواده و متخصصی که ایشان را دیده تاکید کردند که تداوم و بقای این نوع نگهداری برای شرایط جسمی ایشان بسیار بسیار مضر است.

نگرانی الان ما بحث این است که با توجه به عدم دسترسی به آفتاب و ویتامین دی ایشان نرمی استخوان پیدا کنند. الان مشکوک است این موضوع. از طرفی با توجه به این وضعیتی که در آنجا برای‌شان حادث شده بود، وضعیت تنفسی‌شان به شدت افت کرده و حتی ایشان دیگر قادر نیستند به خاطر هم دیسک و هم وضعیت تنفسی حتی در محیط سربسته برخلاف گذشته که روزانه دو بار به مدت یک ساعت قدم می‌زدند قدم بزنند.

آقای کروبی، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی پدرتان آقای مهدی کروبی، میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد شده‌اند. آیا پدر شما بدون حضور در دادگاه تمایل دارند که آزاد شوند؟

ببینید حصر و حبس غیرقانونی یا بازداشت غیرقانونی در نظام حقوقی ایران عملی است مجرمانه و کیفری. و برای آمر و مامور ایجاد مسئولیت می‌کند. اما برداشتن این عامل در هر لحظه و هر نوعی اتفاق بیفتد یعنی پایان یک رفتار غیرقانونی. طبیعی است که اگر کسی را بازداشت غیرقانونی بکنند، به محض این که آن بازداشت تمام شود و آن فرد آزاد شود خب طبیعی است فرد از آزادیش بهره می‌گیرد.

چیزی که مطرح شده این که شورای عالی امنیت ملی به موضوع ورود کرده. شورای عالی امنیت ملی شاید به لحاظ حقوقی این بحث مطرح باشد که اصلا در صلاحیت این شورا نیست. مقام قضایی حق اعمال مجازات در یک پروسه قضایی را دارد و هیچ مقام دیگری طبق قانون اساسی چنین حقی را ندارد. با توجه به ترکیب شورا این انتظار در سطح جامعه بود که این رفتار غیرقانونی پایان بپذیرد. اگر این رفتار غیرقانونی به هر دلیلی به هر نوعی پایان بپذیرد این به معنای برداشتن این مانع حقوقی است و فرد می‌تواند از آزادیش بهره بگیرد. اما اگر هر ادعایی که حکومت داشته باشد و هر مجموعه‌ای ادعایی داشته باشند همان طور که پدرم در نامه‌شان گفته‌اند نه از محاکمه هراس دارند و نه نگران محاکمه هستند و بسیار هم خوشحال می‌شوند که پروسه قضایی طی شود و دادگاهی علنی برگزار شود و ایشان در دادگاه علنی سخن خودشان را با مردم بگویند و حرف‌ها را بزنند.
XS
SM
MD
LG