لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

برگزاری دو رزمایش ارتش ایران در واکنش به «جنگ‌های نیابتی» منطقه


فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران با اشاره به «جنگ‌های نیابتی در منطقه» خاورمیانه خبر داد که این نهاد «در نخستین واکنش» به حضور گروه حکومت اسلامی یا داعش در کشورهای همسایه، دو رزمایش در غرب و شرق کشور برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد‌رضا پوردستان، فمانده نیروی زمینی، روز شنبه، ۱۴ شهریور، گفت: «امروز با جنگ‌‌های نیابتی در منطقه روبه‌رو هستیم که بازیگران اصلی آن گروه‌های تکفیری و داعش است.»

وی تاکید کرد: «داعش در کشورهای همسایه شرقی ایران در حال فعالیت است که نخستین واکنش نیروی زمینی ارتش این است که مهرماه در غرب ‌و آبان‌ماه در شرق کشور رزمایش برگزار کنیم تا ترفندهای دشمن نقش بر آب شود.»

نیروهای گروه حکومت اسلامی در دو کشور عراق و افغانستان در همسایگی ایران حضور دارند.

آقای پوردستان روز یک‌‌شنبه، سوم خرداد، نیز در مجلس ایران گفته بود که نیروهای به گفته او «تکفیری و تروریستی» در نزدیکی مرزهای ایران هستند.

وی خبر داده بود که در سال گذشته افراد گروه داعش در استان‌های مرزی ایران «زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور و انفجار آشوب کنند»، اما ایران «پنج تیپ رزمی را برای مقابله با آنها سازمان‌دهی» کرده و نیروهای «پیاده و بالگرد شناسایی» ایران «تا ۴۰ کیلومتر به داخل خاک عراق» رفته‌‌اند.

در همین حال برخی از مقامات ایران از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات، بارها اعلام کرده‌اند که گروه حکومت اسلامی یا داعش «تلاش زیادی برای فعالیت و ایجاد ناامنی» در ایران و «از جمله مناطق مرزی» کشور انجام داده ‌است.

جز دو رزمایش اعلام شده توسط آقای پوردستان، فرماندهان نظامی ایران از برگزاری رزمایش‌های دیگری نیز خبر داده‌اند و در همین حال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز سه‌شنبه، دهم شهریور، گفته بود که این نهاد و ارتش تا پایان سال جاری ۲۰ رزمایش را «از جمله رزمایش‌های زمینی، دریایی، هوایی و امنیتی در دست اجرا دارند».

این اظهارات کمتر از دو هفته پس از آن بود که امیرعلی حاجی‌‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از برگزاری «رزمایش بزرگ موشک‌های بالیستیک سپاه» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

در همین حال روز شنبه، پنجمین رزمایش «فداییان حریم ولایت» توسط نیروی هوایی ارتش در «منطقه عمومی اصفهان» برگزار شد.

سرتیپ ‌دوم خلبان مسعود روزخوش، سخنگوی این رزمایش، «انجام عملیات‌های مقابله با تک شیمیایی و تک میکروبی دشمن و رزم هوایی اف ۱۴ و میگ ۲۹» را از جمله عملیات‌های انجام شده در این رزمایش ذکر کرد.

وی خبر داد که در این رزمایش هواپیماهای جنگنده سوخو۲۴ «با شعاع و بُرد عملیاتی بلند»، اف ۴، اف ۵، میگ ۲۹، اف ۱۴، هواپیماهای سوخت‌رسان و «انواع پهپاد‌ها» همراه با ترابری و پشتیبانی هواپیماهای سی۱۳۰ حضور دارند.

برگزاری این رزمایش‌ها در حالی است که فرماندهان نظامی ایران پس از توافق اتمی وین با اشاره به گفته آنان «دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی» تاکید کرده‌اند که برنامه‌های نظامی ایران مانند گذشته ادامه خواهد داشت.

در مقابل اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه، ۱۳ شهریور، در یادداشتی در روزنامه «یواس تودی» اعلام کرد کهگزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است و چنان چه ضرورت استفاده از چنین گزینه‌‌ای پیش بیاید تحت تاثیر توافق اتمی، چنین اقدامی موثر‌تر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG