لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

ادامه آتش‌سوزی در «۹۰ هکتار» از جنگل‌های نور مازندران


آتش‌سوزی در حدود ۹۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان نور در استان مازندران که از روز پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شده، هم‌چنان ادامه دارد و در مدت این هفت روز، آتش پس از خاموش شدن به صورت موقت، دوباره شعله‌ور شده است.

در همین حال بر اثر آتش‌سوزی روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته در جنگل‎های شهرستان نور، حدود ۲۰ هکتار از این جنگل‌ها «به طور کامل» سوخته است.

فخرالدین مقصودی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نور، شامگاه روز جمعه، ششم آذر، خبر داده بود که این آتش‌سوزی «مهار» شده است.

با این حال، به گزارش خبرگزاری‌های ایران از جمله ایرنا، آتش در این جنگل‌ها از روز شنبه دوباره شعله‌ور شده است.

در همین حال خبرگزاری فارس روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که در این یک هفته، آتش در این جنگل‌ها «گاهی» خاموش شده، اما دوباره شعله‌ور شده است.

اسحاق محسنی، فرمانده یگان حفاظت اداره‎‌ منابع طبیعی مازندران، نیز خبر داد که این آتش از صبح چهارشنبه، یازدهم آذر، دوباره «زبانه کشید».

آقای محسنی گستره این آتش‌سوزی را حدود ۹۰ هکتار اعلام کرده و گفت که روز پنج‌شنبه دو بالگرد آب‌پاش برای خاموش کردن آن اعزام می‌شوند.

بهزاد انگورج، معاون سازمان جنگل‌های ایران، روز جمعه هفته گذشته گفته بود که یک بالگرد برای خاموش کردن آتش به این منطقه اعزام شد، اما «به علت صخره‌ای و سخت‌گذر بودن مسیر، امکان اطفای حریق توسط بالگرد فراهم نشد».

گفته‌های آقای انگورج در حالی است که خبرگزاری فارس به نقل از مصطفی علوی، عضو شورای اسلامی روستای «فولادکلا»، خبر داده بود که این بالگرد پس از فرود در محدوده سد خاکی روستای «فولادکلا» به ‌دلیل «نقض فنی» نتوانست عملیات آب‌گیری و اطفای حریق را انجام دهد.

پیش از این خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، وعده داده بود که «در صورت تامین اعتبار» ده بالگرد برای استقرار در جنگل‌های شمال ایران خریداری خواهد شد.

در آتش‌سوزی‌های دو سال گذشته، برخی از جنگل‌های شمال ایران از جمله بیش از ۵۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخته است.

در همین حال منصور ممشلی، رئیس اداره منابع طبیعی گالیکش در شرق استان گلستان، خبر داد که آتش‌سوزی در شش هزار متر از جنگل‌های این منطقه در عصر روز سه‌شنبه خاموش شده است.

به گفته آقای ممشلی، امسال در ۴۰ مورد آتش‌سوزی، بیش از ۱۷ هکتار از جنگل‌های شهرستان گالیکش خسارت دیده است.

بر اساس گزارش سازمان جنگل‌ها و مراتع، تنها در پنج ماهه اول امسال حدود ۷ هزار هکتار جنگل و «مرتع مشجر» بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته است.

XS
SM
MD
LG