لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

تاکید نتانیاهو بر «افزایش» فعالیت اتمی ایران «به‌رغم» انتخاب روحانی


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید که ایران در پنجاه روز گذشته هفت هزار سانتریفیوژ جدید در تاسیسات هسته‌ای خود نصب کرده که از این تعداد هزار واحد از نسل پیشرفته‌تر برای غنی‌سازی اورانیوم است.

به گزارش وب‌سایت دفتر نخست وزیری اسرائیل، آقای نتانیاهو روز چهارشنبه، شانزدهم مرداد، گفت که تداوم کار دستگاه‌های گریز از مرکز در سایت‌های اتمی ایران نشان می‌دهد که «هیچ چیز در این کشور (با وجود آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی) تغییر نکرده است».

اسرائیل از سال‌ها قبل برنامه هسته‌ای ایران را «خطری حیاتی» برای خود توصیف کرده و می‌گوید که در صورت نبود راهکار دیپلماتیک، آماده حمله به سایت‌های اتمی ایران است.

اما ایران تاکید دارد که «رژیم صهیونیستی» به عنوان یک «موجودیت اشغالگر اراضی فلسطینی» خود صاحب توان اتمی نظامی است و حق اظهار نظر درباره برنامه اتمی مسالمت‌جویانه ایران را ندارد.

سخنان تازه نتانیاهو در مورد نصب هفت هزار سانتریفیوژ جدید در ایران از زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۲۴ خرداد چهارمین اظهار نظر علنی نخست وزیر اسرائیل در مورد ایران و رئیس جمهوری جدید این کشور از جمعه گذشته است.

در این زمینه برخی از ناظران می‌گویند که نتانیاهو با نگرانی از استقبال نسبی توام با احتیاط آمریکا و جامعه جهانی از حسن روحانی، نگران بروز شکافی در جبهه واحد کشورهای جهان علیه برنامه هسته‌ای ایران است و برای همین است که تاکتیک واکنش بسیار سریع به هر اظهار نظر و عملکرد حسن روحانی را در پیش گرفته و شخصاً این تاکتیک را رهبری می‌کند.

بنیامین نتانیاهو شامگاه سه‌شنبه، پانزدهم مرداد، خواهان آن شد که دولت واشینگتن، کنگره آمریکا و جامعه جهانی به فشار بر ایران ادامه دهند و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را تشدید کنند.

نتانیاهو زمانی با گروه ۳۶ نفره کنگره آمریکا در بیت‌المقدس سخن می‌گفت که تنها ساعتی قبل از آن، حسن روحانی در نخستین نشست خبری خود در تهران بر وجود «عزم راسخ ایران برای ورود به مذاکرات جدی» با هدف لغو تحریم‌ها و شفاف‌سازی در مورد برنامه اتمی ایران سخن گفته بود.

اما نخست وزیر اسرائیل به استینی هویر، رئیس دموکرات گروه نمایندگان کنگره، در سفر به بیت‌المقدس گفت که «روحانی می‌گوید فشار بر ایران بی‌اثر است، اما اشتباه می‌کند؛ فشار تنها راهی است که اثرگذار بوده و باید ادامه یابد».

آقای روحانی در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در تهران و نیز در اظهارات روزهای پیش از آن تاکید کرده است که جامعه جهانی به جای زبان تحریم باید با زبان «تکریم» با ایران سخن بگوید، و نیز گفته است که «مذاکرات هسته‌ای تحت فشار پیش نخواهد رفت».

اما نتانیاهو روز یک‌شنبه، سیزدهم مرداد، نیز در نشست دولتش، همزمان با روز ادای سوگند حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی ایران، گفت که «در ایران رئیس جمهور عوض می‌شود، اما نیات و هدف‌های این حکومت بی‌تغییر است».

آقای نتانیاهو در ادامه «نیت‌خوانی» جمهوری اسلامی چنین ادعا کرد که هدف ایران «دستیابی به بمب اتمی و نابود کردن اسرائیل است».

نتانیاهو از مصوبه چهارشنبه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا که می‌تواند تحریم‌ها از نوع کاملا فلج‌کننده را به ایران تحمیل کند، ابراز خشنودی کرده و برای پیشبرد این مصوبه در سنای آمریکا و نزد کاخ سفید به لابی‌گری پرداخته است.

تلاش‌های اسرائیل برای همراه کردن آمریکا و جامعه جهانی با خود علیه ایران در حالی است که ژنرال مارتین دمپسی، رئیس نیروهای مسلح آمریکا، در روزهای گذشته در سفری به تل‌آویو با ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، و نیز مقامات دیگری در این کشور در مورد ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند که اعزام ژنرال دمپسی به اسرائیل به این دلیل بود که واشینگتن از اظهارات اخیر نتانیاهو در مورد ایران نگران شده است.
XS
SM
MD
LG