لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۶

عراقچی: توضیح هیئت آمریکایی درباره اقدامات کنگره بسیار مفید بود


عباس عراقچی در کنار وندی شرمن، مسئول تیم مذاکره‌کننده آمریکا
عباس عراقچی در کنار وندی شرمن، مسئول تیم مذاکره‌کننده آمریکا

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران ضمن آن که «مکتوب کردن» نحوه لغو تحریم‌های ایران را کاری «پیچیده و گسترده» توصیف کرد، خبر داد که درباره «اقدامات کنگره» آمریکا با دیپلمات‌های این کشور «گفت‌وگوهایی سازنده» داشته است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و عضو تیم مذاکره، از «گفت‌وگوهای سازنده» با دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی بر سر موضوع تحریم‌ها خبر داده و توضیحات تیم مذاکره‌کننده آمریکا در این باره و همچنین درباره «اقدامات کنگره» را «بسیار مفید» خواند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای عراقچی روز شنبه، پنجم اردیبهشت، پس از پایان مذاکرات اتمی در وین با اشاره به «اظهارات ضد و نقیض طرف مقابل» درباره لغو تحریم‌های ایران افزود: «لذا محور اصلی کار ما این بار تحریم‌ها بود و از بحث تحریم‌ها کار نگارش را شروع کردیم.»

مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ از روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، به مدت سه روز در وین برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها، در این مذاکرات تدوین متن توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران آغاز شده است.

آقای عراقچی این مذاکرات را «خوب و مفید» توصیف کرده و در عین حال گفت که «خیلی آهسته به پیش خواهیم رفت».

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران بار دیگر تاکید کرد که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی ایران در روز اجرای توافق نهایی با گروه ۵+۱ باید لغو شود.

آقای عراقچی در عین حال با اشاره به «ابعاد بسیار مختلف» تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اروپا علیه ایران «مکتوب کردن» نحوه لغو این را تحریم‌ها را «خیلی پیچیده و گسترده» توصیف کرد.

لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بلافاصله پس از توافق نهایی احتمالی با قدرت‌های جهانی، از تاکیدات اصلی رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری ایران است.

اما آمریکا اعلام کرده که در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران لغو تحریم‌های تهران مرحله به مرحله انجام خواهد شد.

حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، نیز روز پنج‌شنبه گذشته «اولویت» این تیم در مذاکرات وین را مشخص شدن «جزئیات بیشتری» از نحوه لغو تحریم‌های ایران ذکر کرده بود.

آقای عراقچی در ادامه سخنان روز شنبه خود گفت: «تلاش ما آن است که فضای مذاکرات را یک فضای سازنده نگه داریم و به اظهارات و بیاناتی که مخاطبان داخلی از سوی طرف مقابل... بیان می‌کنند، با توجه به مشکلاتی که بعضاً کشور‌ها در داخل خود دارند توجه نکنیم.»

وی همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه پرس تی‌وی تاکید کرد: «ما بحث بسیار خوبی را به خصوص با هیئت آمریکایی داشتیم و از آنها خواستیم که موضع خود را در مورد تحریم‌ها روشن کنند و بگویند که در کنگره چه می‌گذرد. به نظر من توضیح هیئت آمریکایی بسیار مفید بود.»

روز سه‌‌شنبه، ۲۵ فروردین، کمیته روابط خارجی سنا به اتفاق آرا به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رئیس جمهوری آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.

به‌ رغم اختلاف نظر پیشین کاخ سفید و سناتورهای آمریکایی بر سر این طرح، کاخ سفید اعلام کرده که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با توجه به تغییرات اعمال شده در این طرح از آن استقبال می‌‌کند.

XS
SM
MD
LG